Pagina 1 van 1

Temperatuur Versnellingsbakolie te hoog!!

Geplaatst: 07.04.2013 - 16:14
door guliker
Voor de lezers van het Volvo V70forum is dit wellicht een herhaling, maar ik wou de lezers hier ook informeren over een probleem dat zelden voorkomt.
Ik heb recent (medio jan.13) een V70 2.4D 2006 (model 2007) gekocht met toen 120.500 op de teller en nu 130.000km.
Recent kreeg ik de (oranje) melding op mijn display “temperatuur olie versnellingsbak hoog”.
Melding ontstond na ca 60km op cruise control op de snelweg met ca 125kmh.

Omdat het meest waarschijnlijke was dat de olie vervuilt zou zijn, power flush laten doen
Geen verbetering, melding bleef terugkomen.
Opmerkelijk was wel, dat de retourleiding van de olie een bovendruk liet zien. Bij het losmaken van de slang spoot er namelijk olie uit.
Na het uitzetten van de motor moet met ca 5 min. alle olie weer in de bak zijn teruggelopen.

Om de diagnose verder te kunnen stellen is er een rit gemaakt waarbij de computer werd uitgelezen en de fout werd gereproduceerd.
De versnellingsbak schakelt “normaal” zolang er geen foutmelding is geweest. De watertemperatuur op het moment dat de fout intreedt was 88C.
De temperatuur van de olie was 135C (gelukkig synth. Olie !!) normale gebruikstemperatuur is tussen de 90 en 100C. Oliepomp gaf voldoende doorstroom. Oliekoeler is gecontroleerd en zou geen verstoppingen hebben.
De bak komt rondom de 95km/h in zijn lock (en dan zou er theoretisch weinig warmte ontwikkeling mogen plaatsvinden in de bak, maar de temperatuur bleef wel stijgen tijdens het rijden in zijn 6)

Na veel navraag gedaan bij "deskundigen" die het zouden kunnen of moeten weten, toen werd ik geattendeerd op Raymond van TPR Powerflush in Ter Aar (bij Alphen ad Rijn),
(wat weet die man overigens veel van Volvo's.. t lijkt wel een
wandelende encyclopedie...)
Na een goed gesprek mbt het ontstaan van het probleem en wanneer dit
optreedt had hij al snel in de gaten in welke hoek gezocht moest worden.
Bij nader onderzoek (dmv diagnose apparatuur) is ook naar voren gekomen dat
de vorige eigenaar niet helemaal eerlijk is geweest (understatement) en dat
het probleem met de bak hem ook al bekend moet zijn geweest. Maar doordat
deze man de bak heeft laten spoelen is het probleem tijdelijk verdoezeld
geweest.
Het probleem bleek dus inderdaad te liggen in een slippende lock (ondanks
dat het uitlezen van de electronica tijdens het rijden aangaf dat er wel
een lock was..)
Het feit dat er overdruk ontstond op de retourleiding houdt zeer
vermoedelijk verband met de slippende lock up. Om dit zeker te weten weten
moet er autopsie op de oude bak worden toegepast.. (maar ondanks dat er een
meer dan schappelijke prijs is berekend voor het monteren van de
vervangende bak....) . houdt het nu na deze gemaakte kosten wel op )

Dat ze bij TPR powerflush geen oogkleppen op hebben en ook niet alleen met hun core-buisiness bezig zijn, zijn ze echt wel scherp en pro-actief, (ondanks het feit dat het er vol staat met Volvo's en automaten die vervangen moesten worden of nog moesten worden ingebouwd ) zag men bij het uitbouwen dat er te grote speling zat op de stuurkogels (eventjes een belletje voor overleg), en die zijn dan ook nog eens met korting ( orig Volvo ) gemonteerd zonder daar iets extra's voor te rekenen. Klasse.. en dat mag ook wel eens gezegd worden.