Pagina 1 van 3

Volvo ontwikkelt `s werelds unieke injectie technologie

Geplaatst: 08.04.2013 - 09:13
door Ben
De nieuwe VEA (Volvo Engine Architecture) motoren van Volvo Car Group worden deze herfst geïntroduceerd met `s werelds eerste i-ART technologie. Deze technologie helpt het brandstofverbruik te verminderen van de nieuwe diesel motoren.

Door pressure feedback toe te passen op elke brandstof injector - in tegenstelling tot een enkele sensor voor de gehele lijn - kan i-ART continue de benodigde brandstof monitoren en aanpassen in elk van de individuele cilinders.

"Door de injectiedruk te verhogen naar 2.500 bar, wat uitzonderlijk hoog is, en te combineren met de i-ART technologie, heeft Volvo een tweede grote doorbraak in dieselrevolutie. Het is een enorme doorbraak die te vergelijken is met de baanbrekende lambda sensor voor de katalysator uit 1976. Het is wederom een wereldprimeur voor Volvo", zegt Derek Crabb, Vice President Powertrain Engineering bij Volvo Car Group.
Hij voegt toe: "Elke injector beschikt over een kleine computer, die de injectiedruk monitort. De verzamelde informatie wordt door de i-ART technologie gebruikt om de ideale hoeveelheid brandstof af te meten en te injecteren bij elke ontstekingscyclus."

De combinatie van hogere injectiedruk en de i-ART technologie, bieden de klant een motor met een optimaal brandstofverbruik, aanzienlijk lagere uitstoot en betere prestaties met een krachtig geluidskarakter.

Lancering herfst 2013
Volvo Car Group lanceert de Volvo Engine Architecture in de herfst van 2013. Naast VEA wordt ook een nieuwe acht-trapsautomaat geïntroduceerd, welke bijdraagt aan een verfijnder rijgedrag en een uitzonderlijk gunstig brandstofverbruik.

De commom rail diesel injectie en directe benzine injectie zijn standaard in de komende modulaire reeks van diesel en benzine motoren.
Met de nieuwe techniek zijn er diverse, flexibele mogelijkheden op het gebied van turbo drukvulling om het gehele motoraanbod te voorzien van brandstof besparende afgeleiden voor meer vermogen en trekkracht. Om aan de wensen van alle klanten te kunnen voldoen, krijgen enkele motoren door middel van elektrificatie of andere vooraanstaande technieken meer vermogen.

"De nieuwe motoren zullen het rijplezier verhogen met toenemende wendbaarheid, souplesse en snel reagerende eigenschappen; samen met het naadloze karakter van de acht-trapsautomaat," zegt Derek Crabb.

V8`s zijn dinosauriërs
"Wij zullen kleinere en intelligentere motoren ontwikkelen die de hedendaagse V8 motoren dinosauriërs doen lijken. Onze viercilinders produceren evenveel vermogen als de huidige zescilinders, met een lager verbruik dan de huidige generatie viercilinders. Daarnaast verschaft elektrificatie ons het benodigde vermogen om ons in het hedendaagse V8 territorium te bevinden", zegt Derek Crabb.

De motoren worden gebouwd in Volvo Car Groups high-tech motorenfabriek Skövde in Zweden.

Geplaatst: 08.04.2013 - 09:27
door Walter
Klinkt goed!!

Geplaatst: 08.04.2013 - 09:59
door M@rcel
Zo dan! :)

Geplaatst: 08.04.2013 - 10:05
door JeroenSpock
Klinkt zeker goed, vooral dat stukje over het geluid.
Dat rauwe diesel (tractor) geluid vind ik maar niets, benzine motoren lopen zo mooi stil.
Maar wel lekker 5 cilinder blijven maken hoor Volvo!

Geplaatst: 08.04.2013 - 10:08
door piotrV70
Injectors. Daar lees ik regelmatig over op het forum :)

Geplaatst: 08.04.2013 - 10:26
door Bluemagics
Jammer dat ze die 8-trapsautomaat niet alvast in de V60 PIH hebben geplaatst. Het is een dure auto vol technologie, dan hoort zo'n primeurtje er mooi bij. :-)

Re: Volvo ontwikkelt `s werelds unieke injectie technologie

Geplaatst: 08.04.2013 - 11:22
door Ab S
Ben schreef:De nieuwe VEA (Volvo Engine Architecture) motoren van Volvo Car Group worden deze herfst geïntroduceerd met `s werelds eerste i-ART technologie. Deze technologie helpt het brandstofverbruik te verminderen van de nieuwe diesel motoren....
Al iets bekend over de time line van de benzine motoren (met 8-traps)?

Re: Volvo ontwikkelt `s werelds unieke injectie technologie

Geplaatst: 08.04.2013 - 11:27
door Ben
Ab S schreef:
Ben schreef:De nieuwe VEA (Volvo Engine Architecture) motoren van Volvo Car Group worden deze herfst geïntroduceerd met `s werelds eerste i-ART technologie. Deze technologie helpt het brandstofverbruik te verminderen van de nieuwe diesel motoren....
Al iets bekend over de time line van de benzine motoren (met 8-traps)?
Ik lees Herfst 2013

Geplaatst: 08.04.2013 - 12:09
door Ab S
..dat zou ook einde Ford motor (T3-T5) en bijbehorende Powershift betekenen; zo snel al? De persoon in Beesd (zie post onder 'mega facelift') had het inderdaad ook over beginnend met de 250 PK eind dit jaar en de rest volgend in 2014.

Geplaatst: 08.04.2013 - 12:34
door Ben
Volvo is meteen na het einde van de relatie met Ford aan de gang gegaan met de nieuwe motoren. Contractueel moesten ze nog tot een bepaalde datum bij Ford inkopen.
Dat zal denkelijk dit jaar aflopen en dan zijn de nieuwe motoren klaar.
En dan is ook duidelijk waarom we met de Volvo-Forum Factory Tour 2013 nog niet in de motorenfabriek terecht konden ;-)

Geplaatst: 08.04.2013 - 13:41
door Fulaks
Ben schreef:"De nieuwe motoren zullen het rijplezier verhogen met toenemende wendbaarheid
Ik neem aan doordat ze lichter zouden worden dan de huidige, of zie ik nog iets anders over het hoofd ?

Geplaatst: 08.04.2013 - 13:46
door Ben
De volledige quote luidt:

"De nieuwe motoren zullen het rijplezier verhogen met toenemende wendbaarheid, souplesse en snel reagerende eigenschappen; samen met het naadloze karakter van de acht-trapsautomaat," zegt Derek Crabb.

Meer informatie dan dat heb ik niet.

Geplaatst: 08.04.2013 - 14:55
door ruuds70
... toenemende wendbaarheid. . . . .
Zou het?
Nee toch!
Zou dit betekenen?
Nee echt?
Zou dan de draaicirkel weer kleiner worden?

:wink:

Geplaatst: 08.04.2013 - 15:13
door Discovery
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vooral laatste grafiek is erg interessant. Het enorme nadeel van 4-cilinder diesels vind ik de ontrustige loop en daarbij horende geluid. Het lijkt erop dat de motor veel mooier gaat lopen door deze techniek.

Geplaatst: 08.04.2013 - 15:32
door Fulaks
Als alles wat beloofd wordt waarheid wordt, dan ziet het er wel heel erg mooi uit. Nog even wachten met een handtekening voor een gefacelifte V70, lekker op deze nieuwe motoren met 8-traps automaat wachten.

Geplaatst: 09.04.2013 - 13:36
door Quota
Tsja, ben ik nu de enige die zich afvraagt wat een nieuwe injector dan gaat kosten? En maken ze deze techniek nu alleen voor de dieselmotoren, of ook voor de benzine motoren? zou ook kunnen toch? die zijn dan immers ook voorzien van directe injectie toch?

Geplaatst: 09.04.2013 - 14:32
door V480-S60
Deze techniek komt en voor de diesel en voor de benzinemotoren.
De commom rail diesel injectie en directe benzine injectie zijn standaard in de komende modulaire reeks van diesel en benzine motoren.
Met de nieuwe techniek zijn er diverse, flexibele mogelijkheden op het gebied van turbo drukvulling om het gehele motoraanbod te voorzien van brandstof besparende afgeleiden voor meer vermogen en trekkracht. Om aan de wensen van alle klanten te kunnen voldoen, krijgen enkele motoren door middel van elektrificatie of andere vooraanstaande technieken meer vermogen.

Geplaatst: 09.04.2013 - 21:27
door Quota
V480-S60 schreef:Deze techniek komt en voor de diesel en voor de benzinemotoren.
De commom rail diesel injectie en directe benzine injectie zijn standaard in de komende modulaire reeks van diesel en benzine motoren.
Met de nieuwe techniek zijn er diverse, flexibele mogelijkheden op het gebied van turbo drukvulling om het gehele motoraanbod te voorzien van brandstof besparende afgeleiden voor meer vermogen en trekkracht. Om aan de wensen van alle klanten te kunnen voldoen, krijgen enkele motoren door middel van elektrificatie of andere vooraanstaande technieken meer vermogen.
Ja, dat heb ik ook gelezen, maar het principe van computer per injector staat in het eerste bericht weer alleen voor diesel motoren gesuggereerd, snapje?

Geplaatst: 09.04.2013 - 21:44
door v60pih
Een heel verhaal maar de bottomline is dat alle motoren met meer dan 4 cilinders helaas gaan verdwijnen..

Geplaatst: 09.04.2013 - 22:46
door JCF
Gelukkig was er met de aloude Volvo viercylinders niks mis, integendeel zelfs.
Oude tijden herleven.