Pagina 1 van 17

Wanneer laadt de startaccu?

Geplaatst: 09.04.2013 - 21:25
door RichieB
Dat was een vreemde gewaarwording vandaag: kentekenplaten erop geschroefd, wil de auto niet meer open! Geopend met de noodsleutel, hele auto bleef dood. Ik ben alleen met dat ding op-en-neer geweest naar de RDW (100km waarvan 50 elektrisch), en daarna heeft hij 2 dagen aan de laadpaal gehangen, en 3 los. Gisteravond ben ik nog in de kofferbak geweest, die ging toen nog open. Omdat het een gloednieuwe auto is heb ik meteen Volvo Assitance gebeld ipv zelf te gaan klooien. De hulpdienst heeft een hulpaccu aangesloten, en voila, alles deed het weer. Hij raadde me aan om 30 minuten met de diesel aan te gaan rijden. Dus ik heb even wat rondjes gedaan in Power mode. Het zou een slechte accu kunnen zijn, of hij heeft heel lang stil gestaan bij de dealer (weet ik wel zeker). Slordig blijft het wel.

Het frappante was dat ik vanochtend om 11:15 een alarm kreeg van Volvo On Call. Die belde me ook netjes. Ik heb de buurvrouw gebeld, en die zag niets vreemds aan de auto, dus ik heb het alarm afgemeld. Waarschijnlijk was toen de accu bijna leeg. Ik kon met de app wel nog alles uitlezen. Vanavond ging dat ook niet meer.

Wat bij me opkomt is: de startaccu wordt 100% zeker niet geladen als je aan de laadpaal hangt (anders was hij niet leeg geweest). Maar kennelijk ook niet als je elektrisch rijdt. In Hybride mode springt de diesel motor wel af en toe aan, maar dat kost wellicht meer dan dat het oplevert voor de startaccu. Heeft Volvo hier niet aan gedacht?

Geplaatst: 09.04.2013 - 22:28
door Autozoeker
De belgische PiH's hebben weken stil gestaan bij de dealer.
Dat weten we wel zeker. Maar lijk me niet dat het zo snel ontlaadt ?

Ik heb zelf geen laad paal, dus ik heb vandaag 100km gereden op de diesel, maar verder nergens last van. Moet je even in de gaten houden. Kan me niet voorstellen dat volvo er niet aan gedacht heeft. Toen ik de auto ophaalde bij de dealer, had de auto daar dus ook nog extra 4 dagen gestaan met lege rij accu. De start accu is denk ik apart ding denk ik.

Geplaatst: 09.04.2013 - 22:34
door RichieB
Wat ook niet mee heeft geholpen zijn die paar uur die ik met de Sensus/RTI heb zitten klooien op de oprit.. Maar dat was voordat ik donderdag ging rijden. Daarna heb ik er nauwelijks meer in gezeten.

Geplaatst: 04.06.2013 - 20:41
door Zoefje
Vanavond ging ook hier het alarm af, auto alleen nog maar te openen met de noodsleutel. Batterij helemaal dood. Afgelopen weekend 300 km gereden op diesel, maar wel in de save mode. Zou de auto de startaccu niet bijladen in de save mode? Na wat belletjes met Volvo on Call, is het nu wachten tot ze zo langskomen.

Geplaatst: 04.06.2013 - 20:55
door RichieB
Dat is wel vreemd ja. Ik vraag me ook af wanneer de 12V accu nu wel en niet geladen wordt. Ik rijd weken achter elkaar op Pure. Laadt hij dan ook niet? Via de dealer eens na laten vragen?

Geplaatst: 04.06.2013 - 21:00
door Zoefje
Ik rij of pure of save. Het zou toch vreemd zijn als hij alleen laad in de hybrid mode.
Ik ga het van de week eens navragen. Nu eerst wachten tot ze hem kunnen starten voor me.

Geplaatst: 04.06.2013 - 21:25
door NielsPHEV
volgens mij zou de start accu ook aan de laadpaal worden bijgeladen

Geplaatst: 04.06.2013 - 22:01
door RichieB
Dat is 100% zeker niet waar. In de week dat ik moest wachten op mijn kenteken heeft mijn PIH continue aan de paal gehangen, en op het moment dat ik de kentekens erop schroefde en wilde gaan rijden was de 12V accu leeg.

Geplaatst: 04.06.2013 - 22:22
door Zoefje
Auto rijdt weer. Wat de beste man me vertelde (overdag Mitsubishi monteur met opleiding voor de PHEV) dat zodra je het contact aanzet de startaccu wordt geladen vanuit het accupakket. Ik heb net even een stukje gereden en bij de hybride instellingen kan je precies zien welke accu op welk moment wordt opgeladen. In pure wordt er niets geladen, in save wordt ook de startaccu geladen.

Waarom de accu dus ineens leeg waas is me een raadsel, van de week maar even bij de dealer langs.

Geplaatst: 04.06.2013 - 22:27
door RichieB
Waaraan kan je in het dashboard zien dat de 12V accu wordt geladen? Ik heb het dashboard meestal op Hybrid stand staan.

Ook wel grappig om te melden: ik had van de dealer een nieuwe V40 meegekregen met hetzelfde dashboard als de PIH. Die had geen Hybrid en Power thema's, de andere wel. Links vertikaal stond ipv de batterij de temperatuur van de motor en rechts vertikaal de toerenteller met schakel aanduiding (handbak). Erg grappig om te zien.

Geplaatst: 04.06.2013 - 22:33
door Zoefje
Je kan het zien onder instellingen, hybride, stroomtoevoer. (Even uit mijn hoofd gezegd)

Geplaatst: 04.06.2013 - 22:53
door RichieB
Oh, ok. In het menu. Ik dacht dat er ergens een icoontje stond wat ik nog niet had gezien. Bedankt voor de info.

Geplaatst: 04.06.2013 - 23:04
door pih60
Zoefje schreef:Auto rijdt weer. Wat de beste man me vertelde (overdag Mitsubishi monteur met opleiding voor de PHEV) dat zodra je het contact aanzet de startaccu wordt geladen vanuit het accupakket. Ik heb net even een stukje gereden en bij de hybride instellingen kan je precies zien welke accu op welk moment wordt opgeladen. In pure wordt er niets geladen, in save wordt ook de startaccu geladen.

Waarom de accu dus ineens leeg waas is me een raadsel, van de week maar even bij de dealer langs.
Ik rijd zoveel mogelijk pure, dus loop dan ook kans dat de startaccu leeg is. Maar als mijn accupakket vol is dan rijd ik weg in pure en als je eenmaal rijdt dan krijg je toch die diesel wel op gang?
Is er iets mis aan deze redenering of beschrijf jij een ander probleem?
En jij zegt: "als je contact aanzet dan wordt de startaccu galden vanuit het pakket" en "in pure wordt er niets geladen". Dus dat contact aanzetten heeft dan betrekking op de hybride stand?
Ik ga altijd na het aanzetten van contact (voordat diesel aanslaat oid) naar pure.

Geplaatst: 04.06.2013 - 23:14
door RichieB
De 12V accu voedt alles in je auto behalve de elektromotor. Dus je deuren, dashboard, radio, verlichting, etc. Als die leeg is ga je even nergens naar toe. ;-)

Geplaatst: 05.06.2013 - 07:21
door pih60
oke duidelijk; maar ik had dan wel wat intelligentie verwacht om te zorgen dat de startaccu op peil blijft. Nu kan je dus blijkbaar in de problemen komen als je "standaard" zoveel als mogelijk pure rijdt

Geplaatst: 05.06.2013 - 09:16
door Zvv
Heeft HYBRID modus enig invloed op dit verhaal?

Geplaatst: 05.06.2013 - 09:50
door JeroenV60PHID
aaaii klinkt een beetje knullig!! Verbeterpuntje voor de Volvo engineers.
Sensor op de startaccu en bij ondergrens laten opladen door het accupakket.

Of zitten we straks met een laadkabel en een druppellader?

Geplaatst: 05.06.2013 - 10:20
door Autozoeker
lijk me software matig te regelen. Want het accu pakket kan de 12v gewoon opladen.

Geplaatst: 05.06.2013 - 19:51
door RichieB
Ik heb de menu optie gevonden onder My Car -> Hybride -> Stroomtoevoer. Dan krijg je een mooie animatie van de auto met de accu achterin die stroom levert aan de achterwielen. Zet je auto in hybride dan verandert er niets in de animatie totdat de diesel motor aangaat. Dan zie je ook voorin de dieselmotor leveren aan de voorwielen. Maar ik denk dat dit alleen aangeeft welke krachtbron actief is. Of je hiermee kan zien dat de 12V accu wordt geladen betwijfel ik.

Geplaatst: 10.09.2013 - 08:36
door RoaldH
Hier hetzelfde probleem vanochtend... Auto wil niet open nadat ik hem vrijdagochtend voor het laatst heb geparkeerd (lader aangesloten). 2 dagen daarvoor nog een lange rit op diesel gereden en vanwege mijn operatie de auto niet aangeraakt. VOC kan geen contact maken, Volvo Assistance gebeld. Nu maar even afwachten.