Pagina 1 van 1

Het word dus C30

Geplaatst: 11.01.2005 - 16:52
door bart15
Volvo maakt een einde aan alle speculaties die er zijn rond de naam van de toekomstige compacte middenklasser van het merk. Eind 2006 debuteert de C30, een hatchback die gebruik maakt van het C1-platform, net als de S40/V50 en hun Oosterse familielid, de Mazda3.

Tijdens de North American International Auto Show lichtte Volvo een tipje van de sluier op tijdens een presentatie. De vormen van de C30 flitste over een groot scherm, waardoor we nog net konden zien in welke gedaante de compacte Volvo verschijnt. De achterkant lijkt sterk op die van de Safety Concept Car, SCC, die de Zweden al in 2001 presenteerden. Het front van dat studiemodel is in de loop der tijd bijgeschaafd, en de uiteindelijke neus van de C30 zal veel weg hebben van het voorkomen van de recent in Shanghai getoonde 3CC conceptcar.
Met de C30 lonkt Volvo vooral naar de Audi A3. De Zweden willen zich nog nadrukkelijker als premium brand manifesteren en daar past een sportieve compacte middenklasser bij. Volvo wil nieuwe doelgroepen aanboren, denk vooral aan vrouwelijke kopers. In Europa bestaat de klantenkring van het merk voor het grootste deel uit mannen maar daar moet verandering in komen. De C30 zal plek bieden aan vier personen en het motorenprogramma kent zowel vier- als vijfcilinders. Volvo’s verkondigde doelstelling van 600.000 eenheden per jaar moet met de komst van de C30 weer een stuk dichterbij komen. Nu ligt de jaarlijkse productie rond de 460.000 eenheden. Dit jaar staat een nieuw product op de rol. De C70 ruimt het veld voor een coupe-cabriolet, ook weer op basis van het S40/V50-platform. Toch belooft Volvo een auto die even ruim is als de huidige cabriolet. Dat mag ook wel want de beoogde concurrenten zijn de Audi A4 Cabriolet, de open versie van de BMW 3-serie en de Mercedes CLK Cabriolet.


Dit vovenstaandartikel uit autoweek wel betrouwebaar dus. Nog geen foto's van :cry:

Geplaatst: 11.01.2005 - 17:15
door Reitse
Plaatjes te zien op www.swededemon.com

Geplaatst: 11.01.2005 - 21:58
door Amieke850
... het spreekt iig wel tot de verbeelding... :magnifyglass:

Geplaatst: 13.01.2005 - 09:14
door Walter
Officieel persbericht:
2005 persberichten
Volvo komt met compacte C30

Dynamisch tweedeurs model onder de S40
Vormgeving geïnspireerd op Volvo SCC en 3CC concept cars
Zeer hoog veiligheidsniveau
Start productie eind 2006 in Gent

Beesd, 11 januari 2005 - Volvo Cars heeft vandaag in Detroit bekendgemaakt op korte termijn een geheel nieuwe, compacte auto op de markt te brengen. De sportief getinte 2-deurs Volvo C30 zal vanaf eind 2006 in het Belgische Gent worden geproduceerd. De vormgeving is gebaseerd op Volvo's studiemodellen SCC en 3CC.

Al jaren wordt gespeculeerd over een nieuwe kleine Volvo. Op een persconferentie ter gelegenheid van de autotentoonstelling in Detroit maakte Hans-Olov Olsson, CEO van Volvo Car Corporation, nu officieel bekend dat eind 2006 een start wordt gemaakt met de productie van de Volvo C30 in de Volvo fabriek in Gent.

Dynamisch en veilig
De Volvo C30, waarvan verder nog geen details bekend zijn gemaakt, zal een compacte tweedeurs auto met een sportieve styling worden. Het staat vast dat de C30 duidelijke trekken vertoont van het Volvo SCC studiemodel en de in Detroit tentoongestelde 3CC, welke is voorzien van een revolutionair veiligheidssysteem. Hierbij schuift in geval van een aanrijding het passagierscompartiment naar voren. Veiligheid staat ook bij de C30 hoog in het vaandel, zo verzekerde Olsson. De kleinste Volvo zal minstens net zo veilig worden als de grotere Volvo-modellen, want Volvo accepteert nóóit compromissen op het gebied van veiligheid.

Geplaatst: 30.03.2005 - 08:40
door Johan Braziltraveller
Afbeelding

Klein is misschien toch ook wel fijn :wink:

Geplaatst: 30.03.2005 - 11:22
door Reitse
In geval van een aanrijding schuift het passagierscompartiment naar voren.

Geinig, je gaat met 60 tegen een andere auto aan die aan de voorkant naar binnenkomt en als passagier wordt je precies de goeie kant opgeschoten... ligt het nou aan mij of wordt de overlevingsruimte extra krap gemaakt...

Geplaatst: 31.03.2005 - 13:34
door Johan Braziltraveller
Afbeelding

Ik stel me zovoor dat dit het idee is wat betreft het naar voren schuiven van inzittende bij een frontale botsing, waarschijnlijk verlies je met deze verschuiving die wordt gecontroleerd door een soort veer achterin kinetische energie met als gevolg een minder harde impact...

Geplaatst: 31.03.2005 - 14:11
door Reitse
Waarmee voor de langere mensen de C30 buiten bereik is.
Als je naar voren gaat kom je in aanraking met dashboard. Zeker als je met beetje gang er tegenaan gaat wordt dat pijnlijk...
Verder vermoed ik een aantal armbreuken. Bij een botsing is je natuurlijke reactie dat je je schrap zet. Als je naar voren gedrukt wordt en het stuur blijft op dezelfde plek staan moet die energie ergens heen....

Geplaatst: 31.03.2005 - 15:01
door Johan Braziltraveller
Als ik het goed zie schuift de stuurkolom ook mee naar voren.

"In the event of an accident, the 3CC's instrument panel, steering column and seats move forward almost 8 inches. This movement acts like an interior crumple zone, preventing the driver and passenger from being thrown against a stationary object. It's also a smart system, with shock absorbers that adjust the speed at which the seats cover that 8 inches based on the weight of the car's occupants."

Ze zullen er wel goed over nagedacht hebben :wink:

Geplaatst: 31.03.2005 - 15:03
door Reitse
Je hebt gelijk, dat had ik niet goed gezien...
Intuïtief voelt de nieuwe veiligheidsvoorziening niet geweldig aan maar als het inderdaad Volvo is geweest die het bedacht heeft zal het wel goed zijn....

Geplaatst: 02.04.2005 - 12:41
door bart15
Met dat nieuwe systeem hebben ze waarschijnlijk al tientallen crashtesten uitgevoert zit wel goed... :D

Geplaatst: 02.04.2005 - 13:02
door Ben
Ik kan me herinneren dat bij mijn eerste 240 er bij een frontale aanrijding al voor zorgde dat de motor onder de cabine verschoof.

Geplaatst: 02.04.2005 - 13:30
door bart simpson
Reitse schreef:Waarmee voor de langere mensen de C30 buiten bereik is
.
Daar hebben we dan de Smart weer voor :lol:

Geplaatst: 02.04.2005 - 20:04
door Reitse
bart simpson schreef:
Reitse schreef:Waarmee voor de langere mensen de C30 buiten bereik is
.
Daar hebben we dan de Smart weer voor :lol:
hehe, nee een 850 :D

Geplaatst: 03.04.2005 - 15:54
door Johan Braziltraveller
Afbeelding

Beetje het verschil tussen een BMW 7 & 1 serie, niet vies zeg maar.