Pagina 1 van 25
Preconditioning
Geplaatst: 11.04.2013 - 21:07
door RichieB
Mijn auto staat buiten geparkeerd. De eerste dagen heb ik dit ook zo ingesteld in de auto. De preconditioning gebeurt dan via diesel. Dit vind ik eigenlijk wel suf. Rij ik netjes in de wijk rond op elektra, stoot ik alsnog CO2 uit voor het voorverwarmen. Dus ik heb het preconditioning vanochtend elektrisch gedaan. Dat kost 3 kWh. Daarvoor kan je een halve liter diesel kopen. Zou het verwarmen via diesel inderdaad veel efficiënter zijn?
Vanmiddag had ik ook weer preconditioning ingesteld, maar ondanks dat ik nog 15km elektra had is hij niet aangegaan. Hij lag toen niet aan de lader.
Geplaatst: 11.04.2013 - 22:30
door pih60
Bij mij bleef de standkachel spontaan aangaan.
Nu zit er in het instrumentenpaneel nog een optie die niet vertaald is. Achter die keuze blijkt de automatische verwarming te zitten die dus aan stond. Ik had het idee dat dat een constante preconditioning is. Gauw uitgezet.....
Nu moet ik zeggen dat ik de manual nog niet doorgenomen hebt......
Van het weekend maar eens een paar uur gaan lezen....
Geplaatst: 11.04.2013 - 22:47
door RichieB
Dat is de timer voor preconditioning. Die kan je ook met de app instellen. Hij zorgt dan dat de auto op dat tijdstip rijklaar is. Volgens mij gaat hij 15 min na de ingestelde tijd weer uit.
Geplaatst: 11.04.2013 - 22:48
door pih60
'k ga ff kijken....
Ik bedoel "Indstillinger"
Jij bedoelt "Voorconditionering"?
Re: Preconditioning
Geplaatst: 11.04.2013 - 22:57
door Superfunky
RichieB schreef:Dat kost 3 kWh.
Dat meen je niet? Dat lijkt me best veel! Zeker als je bedenkt dat je in een normale auto je auto verwarmt met restwarmte. Maar dan stap je natuurlijk wel in een koude auto, da's wel weer minder natuurlijk

.
Is dat inclusief de motorverwarming of ex? Kun je ook alleen de motorverwarming aanzetten en het interieur onverwarmd laten?
Geplaatst: 11.04.2013 - 23:33
door RichieB
In het dashboard menu staat "extra verwarming" oid standaard aan. Dat heb ik niet uitgezet. Ik vind 3 kWh ook best veel, zeker als je bedenkt dat het laden van de accu 11 kWh kost.
Geplaatst: 12.04.2013 - 06:53
door ZX10r
Wat is het vermogen van een beetje elektrische kachel bij de Gamma, of anders hoelang ben je bezig de auto warm te stoken met bijv de fohn van je vrouw? Deze zijn niet efficient qua verbruik .
Geplaatst: 12.04.2013 - 07:41
door Superfunky
ZX10r schreef:Wat is het vermogen van een beetje elektrische kachel bij de Gamma, of anders hoelang ben je bezig de auto warm te stoken met bijv de fohn van je vrouw? Deze zijn niet efficient qua verbruik .
Nou, dat kan wel het vermogen zijn, maar 3 Kwh is 11 kilometer rijden, oftwel ruim 25% van de acculading. Nu vind ik 2.000 kg voortbewegen heel wat imponerender dan een beetje warmte in het interieur blazen, dus daarom vind ik het verbruik van 3 Kwh veel.
Geplaatst: 12.04.2013 - 07:42
door RichieB
Ik deed het voorheen met een 1500W blower. Binnen het kwartier was hij dan lekker warm. Dat is 0,375 kWh.
Geplaatst: 12.04.2013 - 07:45
door Superfunky
RichieB schreef:Ik deed het voorheen met een 1500W blower. Binnen het kwartier was hij dan lekker warm. Dat is 0,375 kWh.
Precies, dus is de vraag wat er zoveel energie kost, of klopt die 3 Kwh niet? Anders puntje voor Volvo denk ik.
Geplaatst: 12.04.2013 - 07:49
door RichieB
Ik zal het volgende week nog eens testen. Wat ik doe is: auto volladen, kWh meter uitlezen, preconditioning instellen, volgende ochtend kWh meter weer uitlezen.
Geplaatst: 12.04.2013 - 08:11
door pih60
Superfunky schreef:RichieB schreef:Ik deed het voorheen met een 1500W blower. Binnen het kwartier was hij dan lekker warm. Dat is 0,375 kWh.
Precies, dus is de vraag wat er zoveel energie kost, of klopt die 3 Kwh niet? Anders puntje voor Volvo denk ik.
Gelet op het hele concept en zoals ik de software nu ervaar zijn ze echt niet over 1 nacht ijs gegaan. En dat blijkt ook wel: tussen eerste aankondiging en het nu pas rijden zitten een paar jaar. Blower is flauwekul, met name de accu's moeten naar 20 graden.
Volgens mij heeft de standkachel op diesel de voorkeur (ook van Volvo) en
alleen als de wagen binnen staat dan ga je met stroom verwarmen.
Geplaatst: 12.04.2013 - 08:26
door BanRay
RichieB schreef:Ik zal het volgende week nog eens testen. Wat ik doe is: auto volladen, kWh meter uitlezen, preconditioning instellen, volgende ochtend kWh meter weer uitlezen.
Om eerlijk te testen wat preconditioning kost aan stroom, zou je ook het volgende kunnen testen: auto volladen, kWh meter uitlezen,
preconditioning instellen, volgende ochtend kWh meter weer uitlezen.
Hopelijk zijn dan de kWh-standen identiek en weet je zeker dat het 'hangen' aan de kabel an sich geen stroom kost.
Als er wel een verschil tussen de standen zit, dan kost het preconditionen geen 3 kWh, maar moeten we wel afvragen waar dan de stroom naartoe gaat...
Geplaatst: 12.04.2013 - 08:34
door RichieB
Dat heb ik al een paar keer gedaan. De auto eet geen stroom als er niet geladen wordt (ja, een paar honderdsten, maar dat zal vooral de laadbox zijn).
Geplaatst: 12.04.2013 - 09:24
door BanRay
RichieB schreef:Dat heb ik al een paar keer gedaan. De auto eet geen stroom als er niet geladen wordt (ja, een paar honderdsten, maar dat zal vooral de laadbox zijn).
Oké, goed om te weten.
Dan is 3 kWh best veel, zeker als je beschouwt dat het de laatste tijd niet enorm koud was 's nachts. Wat gaat het preconditionen dan wel niet kosten als het dik vriest?! Ik vrees het ergste...
Geplaatst: 12.04.2013 - 09:28
door RichieB
Misschien heb ik het verkeerd afgelezen. Dan zou ik er 2 kWh naast zitten, en is het 1 kWh.
Geplaatst: 12.04.2013 - 09:30
door BanRay
Nou, dan wachten we eerst je komende testen af

Geplaatst: 12.04.2013 - 10:59
door RichieB
Ik heb vandaag geen vaste vertrektijd, dus ik dacht: laat ik de plug alvast even uit de auto halen. Dan begint hij meteen te blazen. Ik denk dat het op temperatuur zijn van de accu en/of motor heel erg belangrijk is. Gelukkig stopte het blazen weer nadat ik de auto op slot had gezet.
Geplaatst: 12.04.2013 - 16:31
door ZX10r
Superfunky schreef:ZX10r schreef:Wat is het vermogen van een beetje elektrische kachel bij de Gamma, of anders hoelang ben je bezig de auto warm te stoken met bijv de fohn van je vrouw? Deze zijn niet efficient qua verbruik .
Nou, dat kan wel het vermogen zijn, maar 3 Kwh is 11 kilometer rijden, oftwel ruim 25% van de acculading. Nu vind ik 2.000 kg voortbewegen heel wat imponerender dan een beetje warmte in het interieur blazen, dus daarom vind ik het verbruik van 3 Kwh veel.
Bij mij wordt het interieur verwarmt dmv de koelvloeistof via de standkachel, kortom het hele blok is dan ook warm. De COP waarde van autosystemen is laag, simpele techniek qua koeling en verwarming deze zijn niet echt zuinig.
Geplaatst: 14.04.2013 - 11:56
door BanRay
Hoe zou je kunnen achterhalen hoeveel diesel het preconditionen kost? Zit er bijvoorbeeld op de PIH een digitale (op de cl nauwkeurige) tankinhoudmeter, eventueel via Volvo On Call app?!