Pagina 1 van 1

Is het 2.5T blok van Ford of Volvo?

Geplaatst: 13.04.2013 - 19:27
door Sjoerd J
Beste mensen,

Een collega van mij opperde dat het 2.5T blok dat wordt geleverd in de XC90 van Ford afkomstig is. In mijn beleving is Volvo al heel lang bezig met 5 cilinders en is dit gewoon een Volvo ding.
Wie kan uitsluitsel geven?

Vriendelijke groet

Sjoerd

Geplaatst: 13.04.2013 - 20:40
door t5power
Die collega van jou moet snel zijn mond spoelen!! Ford heeft voor sommige autos zelfs leentje buur gedaan mbt dat blok (volvo trouwens andersom ook, maar dat zijn geen 5 cylinders geweest).

Geplaatst: 13.04.2013 - 20:46
door Mart van der Steeg

Geplaatst: 13.04.2013 - 21:42
door Sjoerd J
Dat is duidelijke taal :lol: , bedankt voor jullie reacties.

Groet

Sjoerd

Geplaatst: 13.04.2013 - 22:56
door Johan s60
Het is een echte Volvo motor samen met Porsche ontwikkeld

Geplaatst: 16.04.2013 - 08:45
door Walter
Johan s60 schreef:Het is een echte Volvo motor samen met Porsche ontwikkeld
dat is wel heel erg in de basis dat Porsche heeft meegekeken.

Geplaatst: 16.04.2013 - 08:47
door Walter
oh ja, wel grappig dit. Want ook de Renaultologen claimen dezelfde vijfpitter als zijnde Renaultmotor. De 20V 170 pk versie heeft een blauwe maandag in de Safrane gelegen en gelijk zijn álle vijfpitters door Renault gebouwd.

Geplaatst: 16.04.2013 - 11:42
door jaapburg
Haha die Renaultologen mogen in hun handjes knijpen met zo'n blok, niet gek dat ze het een echte Renault motor gaan noemen, zou ik ook doen. De rest wat ze ontwikkelen halen ze zeker ergens anders vandaan? Want dat gaat altijd kapot ;) en dat is zeeeeeker niet de schuld van Renault haha!

Geplaatst: 16.04.2013 - 21:45
door Msuidgeest
Renault heeft al eerder met Volvo een motor ontwikkeld en gebruikt: de PRV V6 van ongeveer 2800 CC. Zat die ook in een Delorian?

Geplaatst: 16.04.2013 - 22:00
door JeroenSpock
Er was iemand op het Safrane forum die een Safrane biturbo kocht omdat hij de motor in zijn Delorian wilde lepelen. Zelfde motor had hij het over.

Geplaatst: 16.04.2013 - 22:57
door peer54
Komt de 3.2 6 in lijn S80 bouwjaar 2007 uit de schappen van Volvo of uit de magazijnen van Ford?

Groet,

Peer

Geplaatst: 16.04.2013 - 23:28
door Johan s60
Msuidgeest schreef:Renault heeft al eerder met Volvo een motor ontwikkeld en gebruikt: de PRV V6 van ongeveer 2800 CC. Zat die ook in een Delorian?
Volvo heeft er weinig mee te maken gehad, anders was ie wel een stuk beter geweest.

Geplaatst: 16.04.2013 - 23:29
door Johan s60
peer54 schreef:Komt de 3.2 6 in lijn S80 bouwjaar 2007 uit de schappen van Volvo of uit de magazijnen van Ford?

Groet,

Peer
Ook van Volvo, in feite was de 6 cil er eerder dan de 5 cil.

Geplaatst: 16.04.2013 - 23:49
door peer54
Dank Johan s60

Groet,

Peer

Geplaatst: 17.04.2013 - 08:42
door Walter
Johan s60 schreef:
Msuidgeest schreef:Renault heeft al eerder met Volvo een motor ontwikkeld en gebruikt: de PRV V6 van ongeveer 2800 CC. Zat die ook in een Delorian?
Volvo heeft er weinig mee te maken gehad, anders was ie wel een stuk beter geweest.
Terechte opmerking, vooral de eerste serie 2.7 kampte met te kleine oliekanaaltjes in de kop die verstopt raakten en daardoor beschadigden de nokkenassen. Dat is later met de 2.8 opgelost en die blokken zijn eigenlijk redelijk probleemloos. Maar Volvo is wel degelijk bij de ontwikkeling betrokken geweest, vandaar de naam P(eugeot)R(enault)V(olvo). Naast Delorean schijnen er ook Citroëns te zijn waar de motor in ligt en is het onderblok ook gebruikt in de Maserati Ghibli biturbo. Maar misschien komt de verwarring omdat die ook een 90 graden V6 hadden, iets wat bij zescilinders een ongebruikelijke hoek is.

Een V6 biturbo was ook aangekondigd tijdens de introductie van de 780 maar helaas was die bij de volgende brochure al weer verdwenen. Er is er geen geproduceerd. Maar het blok in de Safrane zal een ander blok zijn, geloof nooit dat de motor uit de jaren 70 in de jaren 90 nog gebruikt werd.
Johan s60 schreef:
peer54 schreef:Komt de 3.2 6 in lijn S80 bouwjaar 2007 uit de schappen van Volvo of uit de magazijnen van Ford?

Groet,

Peer
Ook van Volvo, in feite was de 6 cil er eerder dan de 5 cil.
De 3.2 zescilinder is niet te vergelijken met de vijfcilinders, is veel compacter. De 3.0 uit de 960/S90/V90 en later de 2.9 en de T6 uit de S80 zijn verwant aan de vijfpitters. Sterker nog, de eerste vijfpitter is afgeleid van de B6304 uit de eerste 960's. De 3.2 is later nieuw ontwikkeld, zoals ik al zei is het blok compacter en een stuk korter dan de eerdere zescilinders. Het blok komt zeker niet uit de schappen van Ford, die hebben alleen V6-en.

Geplaatst: 17.04.2013 - 08:44
door Walter
Walter schreef: Een V6 biturbo was ook aangekondigd tijdens de introductie van de 780 maar helaas was die bij de volgende brochure al weer verdwenen. Er is er geen geproduceerd. Maar het blok in de Safrane zal een ander blok zijn, geloof nooit dat de motor uit de jaren 70 in de jaren 90 nog gebruikt werd.
Volgens Wikipedia is het blok inderdaad ook in de Safrane gebruikt. Plus nog heel wat andere hokken.

Geplaatst: 17.04.2013 - 20:40
door Msuidgeest
Hokken ...

Ik moet bekennen dat die opmerking wel de lading dekt van het Europese wagenpark van weleer.

Geplaatst: 18.04.2013 - 08:14
door Walter
of niet... Denk dat heel wat echte hokken uit die tijd nog gewoon staan, waar de in het Wiki artikel genoemde modellen na een pittige, oneerlijk strijd met de roestduivel inmiddels zijn opgeveegd

Geplaatst: 18.04.2013 - 21:07
door Msuidgeest
Toch wel vreemd (en wreed): leuke auto's maken met dito motoren en dan vergeten om een primer aan te brengen vóór het lakken.

Geplaatst: 13.07.2013 - 07:03
door TPRPowerflush
Walter,

beetje late reactie van mijn kant, ik zit vaker bij laag op de wielen....
En die zelfde V6 heeft ook nog in een Lancia gezeten....
Hoe bizar kan je het maken..


Walter schreef:
Johan s60 schreef:
Msuidgeest schreef:Renault heeft al eerder met Volvo een motor ontwikkeld en gebruikt: de PRV V6 van ongeveer 2800 CC. Zat die ook in een Delorian?
Volvo heeft er weinig mee te maken gehad, anders was ie wel een stuk beter geweest.
Terechte opmerking, vooral de eerste serie 2.7 kampte met te kleine oliekanaaltjes in de kop die verstopt raakten en daardoor beschadigden de nokkenassen. Dat is later met de 2.8 opgelost en die blokken zijn eigenlijk redelijk probleemloos. Maar Volvo is wel degelijk bij de ontwikkeling betrokken geweest, vandaar de naam P(eugeot)R(enault)V(olvo). Naast Delorean schijnen er ook Citroëns te zijn waar de motor in ligt en is het onderblok ook gebruikt in de Maserati Ghibli biturbo. Maar misschien komt de verwarring omdat die ook een 90 graden V6 hadden, iets wat bij zescilinders een ongebruikelijke hoek is.

Een V6 biturbo was ook aangekondigd tijdens de introductie van de 780 maar helaas was die bij de volgende brochure al weer verdwenen. Er is er geen geproduceerd. Maar het blok in de Safrane zal een ander blok zijn, geloof nooit dat de motor uit de jaren 70 in de jaren 90 nog gebruikt werd.
Johan s60 schreef:
peer54 schreef:Komt de 3.2 6 in lijn S80 bouwjaar 2007 uit de schappen van Volvo of uit de magazijnen van Ford?

Groet,

Peer
Ook van Volvo, in feite was de 6 cil er eerder dan de 5 cil.
De 3.2 zescilinder is niet te vergelijken met de vijfcilinders, is veel compacter. De 3.0 uit de 960/S90/V90 en later de 2.9 en de T6 uit de S80 zijn verwant aan de vijfpitters. Sterker nog, de eerste vijfpitter is afgeleid van de B6304 uit de eerste 960's. De 3.2 is later nieuw ontwikkeld, zoals ik al zei is het blok compacter en een stuk korter dan de eerdere zescilinders. Het blok komt zeker niet uit de schappen van Ford, die hebben alleen V6-en.