Pagina 1 van 2
Afgebroken ventielen!
Geplaatst: 14.04.2013 - 12:21
door diesel01
Gistermiddag nadat ik even kortstondig de D5 heb laten brullen op de snelweg gaf de board computer op de afrit een melding bandenspanning te laag.
Ik merkte nog helemaal niets aan het stuurgedrag en had bij de verkeerslichten groen en dus dacht ik dat zal wel een slecht (Ford) contact zijn en drukte de melding weg.
100meter verder weer dezelfde melding en begon er nu ook een signaal te klinken waarna ik ook direct de auto aan de kant heb gezet bij een bushalte.
Bij het insturen naar de halte merkte ik idd dat er iets mis was op de vooras en eenmaal naast de auto keek ik idd tegen een 19inch platte band aan die, gezien de warmte ontwikkeling, al langer zacht/plat was.
Om een lang verhaal kort te maken, familielid gebeld, krik+winterband opgehaald en ter plekke de band gewisseld.
Omdat ik helemaal geen lek kon vinden ben ik met de bewuste band naar een pompstation gereden en heb geprobeerd om de band op te pompen.
Nadat ik de compressor op het ventiel drukte bleek het ventiel helemaal los in de verbinding te zitten waarbij het ventiel en de aluminiumhouder zo naar binnen kon worden gedrukt.
Ik heb de andere helft van de houder kunnen behouden en het materiaal is gescheurd en verpulvert helemaal als je eraan zit.
Bij nadere controle blijkt dat al mijn zomervelgen dezelfde ventielen hebben en in zeer slechte staat zijn, mijn auto staat weer op de winterset.
De auto is uitgerust met een bandenspanningsmeter betekend dat er dan ook speciale ventielen moeten worden gemonteerd?
Oja nog even een pic (opverzoekaangepast)

toegevoegd.
Geplaatst: 14.04.2013 - 13:02
door Oceanracer
Nou, dat had heel anders kunnen aflopen! Wat een troep!
Zelf had ik twee jaar terug een ingedroogd ventiel, waardoor er haarscheurtjes in waren ontstaan, maar dit heb ik werkelijk nog nooit gezien!
Geplaatst: 14.04.2013 - 13:20
door V70/2.4D/2003
Ik heb veel gehoord, gezien en zelfs meegemaakt. Maar dit nog nooit.
Het is tijd voor een goed gesprek.....met of de dealer of de leverancier van de velgen/banden.
Geplaatst: 14.04.2013 - 13:35
door Gast
Dat is nog relatief goed afgelopen. Het is dus geen exemplarische fout. Wat Ger ook aangaf - probleem neerleggen bij de verkoper. Lijkt mij gevalletje garantie.
Geplaatst: 14.04.2013 - 13:39
door NielsPHEV
gelukkig dat het goed is afgelopen, heb wel eens een langzaam leeglopende band gehad omdat deze tussen het ventiel en lm velg lekte.
Geplaatst: 14.04.2013 - 16:43
door lint
Dat is gelukkig goed afgelopen, nu verhaal halen bij de leverancier van deze flutventielen.
Geplaatst: 14.04.2013 - 17:18
door Oceanracer
Kwam 't setje niet bij de Vos vandaan?
Geplaatst: 14.04.2013 - 20:38
door diesel01
Nee deze set zat onder de auto en ik vermoed dat dit af fabriek is geleverd.
Ook is het niet examplarisch want de overige velgen zijn ook aan de beurt.
Ik moet er niet aan denken wat er gebeurd zou kunnen zijn als het op de snelweg was geweest...
Met 80km/h gaat het wellicht goed danwel blikschade op de snelweg is het einde oefening.
Geplaatst: 15.04.2013 - 15:47
door diesel01
Vanmorgen bij de dealer geweest en er is een bulletin over geschreven dat overmatig zout danwel aggresieve velgenreiniger de oorzaak kunnen zijn van de corosie.
Ik heb nog een velg waarbij het ventiel omhulsel in tweeén ligt de overige 2 zijn bijna door...
Helaas nog geen reactie van de garantiegevende partij dus daar ga ik nu een telefoontje aan wagen, eerst een kopje rooibos... :roll:
Geplaatst: 15.04.2013 - 15:51
door Oceanracer
Kun je bij het huidige Volvo er niet meer van uit gaan dat je ventielen bestand zijn tegen zout en velgenreiniger dan? Het moet toch niet gekker worden bij die Chinezen!!
Geplaatst: 15.04.2013 - 16:04
door diesel01
Hoho de auto is van 2009 en dus is het Ford..that says it all.
Best bijzonder dat zout ventielen kan aantasten..duhh, als iets tegen zout moet kunnen zijn dat de ventielen zo lijkt mij.
Ik vind het kwalijk dat Volvo er alles aan doet dmv allerlei systemen ongevallen tot een minimum te beperken maar ventielen die zo maar los gaan zitten en daardoor alle lucht uit een band verliezen.
Ik ben het overigens ook nog nooit tegen gekomen, een lekkend ventiel wel maar dat gaat doorgaans langzaam en is te detecteren, dit was ineens helemaal niets meer.
Geplaatst: 15.04.2013 - 16:30
door Oceanracer
Hmmm, dan valt me dat toch even tegen van die Deutsche Grundlichkeit... Blijft absurd, moet écht niet kunnen! En als het bij Volvo al bekend is, waarom heb jij er nu dan nog last van? Dan hadden ze die hij de aflevering toch moeten vervangen? Valt mij inderdaad ook tegen van een merk wat veiligheid voorop zegt te hebben staan!
Geplaatst: 15.04.2013 - 16:47
door ex-Mooseman
Ford is Amerikaans...
Geplaatst: 15.04.2013 - 17:19
door diesel01
Overigens Erwin maakt de afleverende dealer alleen onderdeel uit van een holding die Volvo in het pakket heeft, ze hebben niets met Volvo te maken en hebben een Duits merk in het pakket.
Feit blijft dat het gecontroleerd had moeten worden en ik vind dit soort controle's vele malen belangrijker dan een ingevet lederen interieur om maar wat te noemen...
Geplaatst: 15.04.2013 - 18:11
door V70/2.4D/2003
Feit blijft dat het gecontroleerd had moeten worden en ik vind dit soort controle's vele malen belangrijker dan een ingevet lederen interieur om maar wat te noemen...
+ heul veul
Geplaatst: 15.04.2013 - 18:25
door Mart van der Steeg
als ik dit zo lees, moeten er veel meer problemen mee zijn,
zie ook:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?id=155844
Geplaatst: 15.04.2013 - 18:33
door NJ8
gewoon even een ingeving: op de zijkant van de band staat de dotcode. Wat is deze? Zijn deze banden en ventielen de nieuw door Volvo geleverde uit 09, of zijn ze een keer vervangen?
Geplaatst: 15.04.2013 - 18:56
door E.T.
Probleem komt nog wel bij meer merken voor idd
klikerdeklik
Het is net alsof de metalen elkaar opvreten
Geplaatst: 15.04.2013 - 18:58
door Ben
Staal en aluminium zijn geen vriendjes
Geplaatst: 15.04.2013 - 19:13
door diesel01
@nj8 week 38 2010.
@Ben dat was ook het eerste wat de monteur bij Broekhuis Groningen zei, destemeer vreemd dat dit een eigen montage van Volvo is als mensen TPMS bestellen.
Ik ben op tijd gestopt want de band is gered in sommige gevallen rijden mensen net te lang door waarna de band helemaal wordt opgegeten door de velg.