Pagina 1 van 3
verlagingsveren of proactieve veren
Geplaatst: 14.05.2006 - 20:08
door Rode T4
Ik heb sinds kort een knalrode T4. Heerlijke auto met geweldige motor. Wat me tegenvalt is het veergedrag. Maar daar ben ik geloof ik niet de enige in. Mijn T4 hangt wat achterover. Komt meer voor zie ik op foto's van andere V40's. Ik ben vorige week met 4 personen (geen zwaargewichten) en bagage weggeweest. Op de snelweg veert de T4 er lekker op los (te veel wat mij betreft). Bij flinke hobbels en drempels zit hij vaak aan het einde van de vering. Schokbekers zijn volgens mij nog goed.
Nu wik ik er verlagingsveren of proactieve onderzetten
Mijn voorkeur gaat uit naar verlagingsveren zodat de wegligging beter wordt. Ik dacht aan merwede veren 30 mm verlaagd. 30 mm vind ik genoeg ook omdat ik af en toe een caravan trek. Zijn de verlagingsveren stugger dan standaard?
Of moet ik wel proactieve veren achter hebben ivm de caravan. Liever niet omdat ik niet verwacht dat de wegligging dan beter wordt.
Heeft iemand ervaring met verlagingsveren en caravan trekken :?:
Geplaatst: 14.05.2006 - 20:21
door danny V40
zo te horen hebben wij en vele anderen het zelfde probleem, doorgezakte achter veren.
ik heb er verlagings veren onder gezet 40mm (€144).
de wagen wordt veel stugger
maar als je vaak met een caravan rij zijn verl.veren achter ook niet echt de oplossing.
Geplaatst: 14.05.2006 - 20:55
door Rode T4
Heb je een trekhaak onder je V40? Zo ja, hoeveel is de hoogte hart kogel tot wegdek?
Zou lager moeten zijn dan bij mij aangezien je de wagen 40 mm hebt verlaagd. Bij mij is de afstand 42 cm. Zou je misschien een keertje willen meten? 42 is voldoende voor mij. Dus als verlagingsveren niet lager zijn dan mijn ingezakte veren ......
Blije V40 T4 bezitter
Geplaatst: 14.05.2006 - 21:35
door danny V40
uuhh ok maar achter zitten de veren er nog niet onder dat doe ik van de week ik meet hem zo ff op (ja met trekhaak), dan zal ik van de week wel ff meten met de verl.veren.
ok gr danny
Geplaatst: 14.05.2006 - 22:00
door rgb02871
Ik heb pas progressieve veren laten monteren en de achterkant is ongeveer 30mm omhoog gekomen. De lijn van voor na achter is zo veeeel mooier.
Ik heb mn gekozen voor progr.veren omdat ik soms met een zware aanhanger zal rijden en in combi met gastank leek mij dat de beste keus.
De wegligging is weldegelijk verbeterd, veel minder deining en zweverig gevoel en dat vooral op de snelweg.
Geplaatst: 14.05.2006 - 22:17
door Rode T4
Klinkt goed minder deining en minder zweverig. Ik zie dat je een phase 2 hebt. Ik heb begrepen dat de ophanging van de phase 2 sterk is vebeterd t.o.v. de phase 1. Ik heb een phase 1 en heb gelezen op het forum dat de wegligging beter wordt met verlagingsveren. Ik ga komend weekend voor het eerst met de caravan erachter rijden. Zal zien hoe het gaat. Had hiervoor een 406 break 1.8 die niet vooruit was te branden.
Geplaatst: 15.05.2006 - 14:00
door marissen
Klinkt goed minder deining en minder zweverig. Ik zie dat je een phase 2 hebt. Ik heb begrepen dat de ophanging van de phase 2 sterk is vebeterd t.o.v. de phase 1. Ik heb een phase 1 en heb gelezen op het forum dat de wegligging beter wordt met verlagingsveren. Ik ga komend weekend voor het eerst met de caravan erachter rijden. Zal zien hoe het gaat. Had hiervoor een 406 break 1.8 die niet vooruit was te branden.
Volgens mij is bij de Phase II hoofdzakelijk de voortwielophanging gewijzigd en niet de achterwielohanging.
Verder is het weggedrag bij mijn phase II niet verbeterd na de montage van de progressieve veren. Wel is de verende wering een stuk beter bij zware belading.
Geplaatst: 15.05.2006 - 21:10
door Rode T4
Ik heb nog wat oude verhalen over veren en verlagen gelezen. Ik ga wil toch voor de combinatie gaan verlagen omdat ik ook wat aan de voorveren wil doen. Ik vind ze te slap en de auto staat te hoog op de veren (niet mooi).
Nog een keertje andere markeringslichten en misschien andere velgen als deze primacy's op zijn. Verder niet omdat een v40 gewoon een strakke auto is.
Geplaatst: 17.05.2006 - 18:53
door danny V40
wagenhoogte gemeten van de grond tot de onderzijde wielkast.
Voor=62cm(verlaagt)
Achter=63cm (nog niet verlaagt)
93,5 cm achter tot aan het hart van het kofferslot.
Geplaatst: 06.06.2006 - 20:25
door Rode T4
Ik heb een weekje geleden met een caravan erachter gereden. Een paar keer met de onderkant van de trekhaak (afneembaar) drempels geraakt. Dus ik ben af van het idee om verlagingsveren te monteren.
Ik laat komende week voor 250,= 2 proactieve veren van Carsupport monteren. Effe kijken hoe het dan gaat.
Geplaatst: 07.06.2006 - 20:43
door marissen
Ik laat komende week voor 250,= 2 proactieve veren van Carsupport monteren. Effe kijken hoe het dan gaat.
Waarom niet de originele verzwaarde veren van Volvo? (€150,- incl BTW excl. montage)
Geplaatst: 07.06.2006 - 21:01
door Rode T4
Ik heb in Vlaardingen gevraagd naar veren. Die deden heel ingewikkeld. De hele achtertrein zou eronderuit moeten en er waren veel verschillende types die besteld zouden moeten worden. Toen in Rotterdam 2 dealers gebeld. De een wist mij te vertellen dat er geen originele veren waren. Ik vertelde dat onder V40 met gas vaker vereren worden gemonteerd door Volvo. De man zij dat zij dat altijd ergens anders laten doen met universele veren. Ik was toe wel een beetje klaar met de dealers. Toen gevraagd bij een bandencentrum waar ik goede ervaringen mee heb. Die doen het dus voor 250 euro inclusief montage.
Daarbij vraag ik mij af of de volvodealer beide veren monteert voor 100. euro.
Geplaatst: 07.06.2006 - 21:45
door marissen
Ze moeten inderdaad de hele veerpoot (aan beide zijden) eruit halen. Maar dit is veel minder werk dan het lijkt! Als je een goede brug hebt (waarbij de wielen zweven en de auto rust op draagkokers) is het 1,5 - 2 uurtjes werk. Er zit een duidelijke handleiding bij.
Origineel Volvo onderdeel nr (per set van 2 stuks verzwaarde achterveren): 30805458
Geplaatst: 07.06.2006 - 22:40
door Robbocop
Ik heb momenteel de vraag bij european tuning liggen. Ik wil de wegligging van mijn T4 ook verbeteren. Voor lager en achter hetzelfde laten is eigenlijk geen optie. Ze zouden advies aan me uitbrengen en een offerte.
Heb je vragen of wil je de offerte, dan pb me maar
Groet Rob!
Geplaatst: 08.06.2006 - 19:38
door Rode T4
Ik heb nu progressieve veren achter die 1 cm hoger zijn dan standaard. In mijn geval ruim 3,5 cm hoger dan de oude. Die waren dus behoorlijk ingezakt. Wat een verschil een stuk stugger en het zwabberen is weg. Hij reageert veeeel beter op stuurbewegingen. Ik wilde eigenlijk merwede veren 3 cm verlaagd hebben. Heb Merwede gebeld en het werd door hen afgeraden met het trekken van een caravan.
Ga over 3 weken op vakantie met een sleurhut erachter. Kijken hoe het gaat. Ik ben wel benieuwd of het mogelijk is voor te verlagen 2-3 cm met achter de veren die ik nu heb. Hij zou namelijk voor best wat stugger mogen. De ruimte voor tussen schermrand en band is ongeveer 7 cm.
Geplaatst: 09.06.2006 - 13:57
door Robbocop
Kijk dit is de mijne, wil 'm voor ook wat lager:
Gr, Rob
Geplaatst: 09.06.2006 - 16:07
door Volmar
Heb je toevallig al een sportonderstel?
Geplaatst: 11.06.2006 - 07:23
door ronlichtenberg
Ik zit er ook over na te denken om mijn voorkant wat lager te maken, mbv: verlagingsveren, ( het lijkt nu net of dat de auto wil opstijgen als een vliegtuig. )
Ik kan 2 veren aanschaffen voor de voorkant voor € 110,- is dit redelijk?
het zijn apex veren
Ron Lichtenberg
Geplaatst: 11.06.2006 - 08:05
door arnoud
Ik zit er toch nog steeds aan te denken om hem maar gewoon van achteren te verhogen, ik heb niet zo veel zin in om voor ieder drempeltje vol in de ankers te moeten...
Geplaatst: 11.06.2006 - 09:29
door Rode T4
Als hij voor opstijgt ligt dat meestal niet aan de voorveren maar aan de achterveren. Beetje ingezakt? Hoe rijdt hij als je wat achterin hebt liggen?
Nieuwe achterveren is een wereld van verschil. Hij is was stugger maar ligt veel beter in de bochten> vooral met hobbels in de weg merk je dat goed. Wat mij betreft mag hij voor ook wat stugger.
Ik ben gaan twijfelen over voor verlagen. Mijn sleepoog heeft een klap gehad. Drempeltje? Ga eerst dat repareren en misschien nieuwe radiator en dan rijderen en kijken hoe het met de drempels gaat. Het sleep ook zit op ee stomme plek (laagste punt)