Pagina 1 van 1
V70 Siemens Fenix ECU: LED code flasher maken??
Geplaatst: 18.04.2013 - 09:32
door TimoB
Ik heb een Volvo V70 classic 2.5 10V met een Siemens Fenix ECU. Deze zou met een LED Flasher te lezen moeten zijn via de OBD-II socket. Ik ben van plan deze te maken, maar nu kan ik nergens vinden hoe dit te doen. Niet de juiste google-termen gebruikt?
- Waar kan ik vinden hoe ik een LED-flasher moet maken?
- Waar kan ik een codelijst vinden?
Alvast bedankt!
Geplaatst: 18.04.2013 - 09:37
door gsx750r
Wat een LED flasher is daar heb ik geen idee van en ik kan me ook niet voorstellen dat je op Google niet gezocht hebt op 'Led flasher' maar toch .......
Led flasher
Rob
Geplaatst: 18.04.2013 - 09:56
door TimoB
gsx750r schreef:Wat een LED flasher is daar heb ik geen idee van en ik kan me ook niet voorstellen dat je op Google niet gezocht hebt op 'Led flasher' maar toch .......
Led flasher
Rob
Bedankt, maar dit is in het geheel niet wat ik bedoel.
Wat ik bedoel is een LED en een pushbutton aansluiten op bepaalde pinnen van de OBD II connector, om zo de ECU-codes uit het geheugen te lezen. De FENIX-ECU laat zich namelijk niet uitlezen via het "gewone" OBD-II protocol.
Geplaatst: 18.04.2013 - 09:59
door edraket
Bij de 850 zit die standaard in de motorruimte inderdaad. Ik heb nog niet eerder gezien dat iemand zelf iets gemaakt had voor de V70 10V. Wellicht de unit van een 850 aan de V70 knopen, maar dat is wel een aardig uitzoekwerkje. Is er geen OBD1 reader te vinden die met de Fenix computer overweg kan?
Geplaatst: 18.04.2013 - 10:14
door TimoB
edraket schreef:Bij de 850 zit die standaard in de motorruimte inderdaad. Is er geen OBD1 reader te vinden die met de Fenix computer overweg kan?
Ongetwijfeld, maar met "mijn" oplossing ben je voor minder dan 1 euro klaar

Geplaatst: 18.04.2013 - 10:15
door Ben
Moet je die oplossing wel hebben.
Geplaatst: 18.04.2013 - 10:21
door TimoB
Ben schreef:Moet je die oplossing wel hebben.
Dat is nou precies de reden van mijn post. Ik weet dat de oplossing bestaat, maar ik heb hem nog niet.
Geplaatst: 18.04.2013 - 10:38
door Ben
Dat zeiden ze ook toen ze bedachten dat ze naar de maan wilden.
Ze wisten dat het kon, alleen nog niet hoe. En dat is toch best prijzig geworden

Geplaatst: 18.04.2013 - 20:48
door TimoB
Ik heb het antwoord inmiddels gevonden:
- Plaats een LED in serie met een 1K8 ohm weerstand op pin 16 (+) en 3.
- Plaats een switch tussen pin 3 en 5
Als je deze switch 2 seconden ingedrukt houdt en loslaat, zal de LED eventuele foutcode(s) knipperen.
Dit schijnt te werken op:
850 and 70 10V (Siemens Fenix 5.2)
850 2.3 T5 (Bosch Motronic 4.3)
850 20v (Bosch Jetronic)
Ik ben op dit moment bezig om dit te bouwen, ik houd jullie op de hoogte.
Dan nog een vraag: hoe krijg ik het voor elkaar om de service indicator te resetten op mijn V70 MY1997? De volgende procedure werkt niet:
1. Contact op positie 1
2. Resetknop tripteller indrukken
3. Contact op positie 2
4. Ca. 15 seconden wachten totdat de service indicator gaat knipperen
Geplaatst: 18.04.2013 - 22:18
door edraket
Gaat ook niet. 1997 en ik dacht ook 98 is een uitzondering. Daarvoor en daarna werkt dat namelijk wel om de service indicator te resetten. Je hebt daar echt een service reset apparaatje voor nodig.
Geplaatst: 19.04.2013 - 18:24
door TimoB
Het is gelukt, de LED flasher werkt!
Nu krijg ik twee foutcodes:
1-2-2 Air Temperature sensor signal absent or faulty
1-2-5 Injector no. 2 cylinder faulty signal
- Waar kan ik de air temperature sensor vinden?
- Wat kan het probleem zijn van de injector signal failure?
Geplaatst: 19.04.2013 - 18:30
door evert65
knap dat je dat maken kan, eerlijk gezegd begreep ik er eerst ook geen fluit van,
misschien is injector 2 vervuild, of hij is een beetje versleten
de temp sensor, geen idee
succes verder
Geplaatst: 19.04.2013 - 19:09
door TimoB
Hopelijk heeft iemand er eens wat aan

.
Update: Ik heb het geheugen van de ECU gereset. Het lambdalampje, dat voor de reset brandde, brandt nu niet meer. Ik heb een stukje gereden en de code is nu 1-1-1, oftewel geen fouten. Echter: Op benzine loopt de auto "op vier poten" lijkt het wel. Loopt onregelmatig stationair op een te laag toerental en trekt slecht.
Als er iets mis is met mijn injector, waarom krijg ik dan nu niet opnieuw een foutcode?
Geplaatst: 23.04.2013 - 12:59
door dbs1
TimoB schreef:Ik heb het antwoord inmiddels gevonden:
Dan nog een vraag: hoe krijg ik het voor elkaar om de service indicator te resetten op mijn V70 MY1997? De volgende procedure werkt niet:
1. Contact op positie 1
2. Resetknop tripteller indrukken
3. Contact op positie 2
4. Ca. 15 seconden wachten totdat de service indicator gaat knipperen
Probeer deze methode eens:
contact uit
dagtripknop indrukken en ingedrukt houden
contact aan
dagtripknop min 10 sec vasthouden, dan gaat het service lampje knipperen
nu de dagtripknop loslaten binnen 4 seconden
Lees hier eens voor 1-2-2
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,2871.0.html
Als de auto een verdamper lpg installatie heeft kan het ook met aanpassingen aan de binnenkomende luchtstroom te maken hebben las ik eens ergens.
1-2-5: is de bedrading ok? Onregelmatig stationair op benzine: luchtlek?
Geplaatst: 25.04.2013 - 09:26
door The Volvoboy
Werkt niet bij MY97 en MY98. Een laptop met OBD-II kabel en Vol-FCR en/of Brick Diag bieden daar uitkomst. Ook te gebruiken om een hele hoop andere storingen mee uit te lezen
Geplaatst: 26.04.2013 - 12:44
door dbs1
The Volvoboy schreef:Werkt niet bij MY97 en MY98.
Dat is vreemd, deze info komt uit Vadis en bij mijn MY98 werkte het.