Pagina 1 van 1

gewicht op duits kentekenbewijs niet correct?

Geplaatst: 18.04.2013 - 15:45
door t5power
Beste forummers,

Aan het orienteren voor een s40 diesel vanaf 2004 voor vrouwlief. Nu heb ik van een dealer een copy van kentekenbewijs gekregen en daar staat een raar gewicht op. Het betreft een MY2004 S40 2.0 diesel en die zou volgens de volvo boekjes 1350 kg moeten wegen. Ook MY2005 is 1350 kg en vanaf MY2006 is het 1363 kg.

Echter, op het duitse bewijs staan 2 (rare) gewichten: 1452 en 1462

Afbeelding

Hoe kan het gewicht nou ineens zoveel hoger liggen? Iemand een idee?

Geplaatst: 18.04.2013 - 17:22
door Fons099
Extra dikke veren voor dikke duitsers?

Geplaatst: 18.04.2013 - 19:06
door Battlecruiser
Is dat misschien het rijklaar gewicht? Op het NL-kentekenbewijs staan immers ook 2 gewichten: massa rijklaar en massa ledig voertuig.

Geplaatst: 18.04.2013 - 19:32
door t5power
Battlecruiser schreef:Is dat misschien het rijklaar gewicht? Op het NL-kentekenbewijs staan immers ook 2 gewichten: massa rijklaar en massa ledig voertuig.
Ja dat zou goed kunnen, alleen welk gewicht zal de RDW dan overnemen? Misschien verstandig om boekjes mee te nemen van volvo?

lol @Fons

Geplaatst: 18.04.2013 - 22:58
door wim de jong
Ze nemen gewoon het gewicht van de Duitse papieren over.
Misschien is voor de Duitse markt zaken standaard gemonteerd, wat in Nederland niet standaard erin zit (bijv een standkachel, roetfilter en/of andere zaken?) Dat soort dingen verhogen het standaard leeg gewicht.

En om de RDW te kunnen overtuigen dat het een foute waarde is, zal je zelf eea moeten bewijzen, en dus de auto laten wegen bij een weegstation, wel ge-ijkt!

Geplaatst: 19.04.2013 - 07:33
door evert65
wel eerst even het motorblok eruit lepelen :D

Geplaatst: 19.04.2013 - 07:58
door V70/2.4D/2003
Leergewicht KG is het ledig gewicht, in dit geval 1462 kg.
Zul. gesamtgewicht is de max massa, in dit geval 1930 kg.

Waar jullie naar staan te kijken zijn de hoogte-, lengte- en breedtematen. Het NL gewicht dat op het kenteken staat is vastgesteld door de RDW en maakt deel uit van de typegoedkeuring. Het kan best zo zijn dat voor de wijze van wegen in Dld iets andere eisen gelden maar who cares, welkom in NL.

Geplaatst: 19.04.2013 - 08:09
door Longone
Hier (additional information) staat het ook onder Mass ready vehicle:

https://autovooru.nl/en/advert/sell/aid/44871/

Kerb weight is 1362 kg ...

Administratiefout dus, leer=leeg dus moet er 1362 staan ...

Geplaatst: 19.04.2013 - 09:23
door t5power
V70/2.4D/2003 schreef:Leergewicht KG is het ledig gewicht, in dit geval 1462 kg.
Zul. gesamtgewicht is de max massa, in dit geval 1930 kg.

Waar jullie naar staan te kijken zijn de hoogte-, lengte- en breedtematen. Het NL gewicht dat op het kenteken staat is vastgesteld door de RDW en maakt deel uit van de typegoedkeuring. Het kan best zo zijn dat voor de wijze van wegen in Dld iets andere eisen gelden maar who cares, welkom in NL.
Je hebt gelijk, de bovenste waarden zijn de maten, dus het gaat alleen om 1462. Ik zal wel even bellen met RDW, of ze hun eigen lijstje met gewichten hanteren (als in, s40 2.0 uit 2004 --> 1362) of dat ze standaard het gewicht van buitenlands kentekenbewijs overnemen.

Dat laatste lijkt me, als het waar is dat ze daar andere andere eisen gelden, niet echt handig dus lijkt me niet onredelijk dat ze een dergelijk lijstje bijhouden.

Geplaatst: 19.04.2013 - 10:33
door t5power
Net gebeld, en op duitse bewijs staat rijklare massa en niet de ledige massa.
Ik moet nu een certificaat van overeenstemming, met europese goedkeuring van volvo zien te regelen. Dan wordt het gewicht wat daarop staat overgenomen.

Dus even kijken waar ik dat kan regelen!

[edit]
Net met scholten gebeld, die gaan kijken wat ze kunnen doen. Het betreft een CVO certificaat:

CVO

Het Certificaat van Overeenstemming (CVO) is het 'geboortebewijs' van uw Volvo. Een CVO, ook wel Conformiteitverklaring of Certificate of Conformaty (COC) genoemd, kan door de fabrikant worden afgegeven voor een voertuig dat vanaf modeljaar 1997 is gebouwd en volgens een Europese typegoedkeuring. Dit geldt dus niet voor auto's uit een niet-Europese markt, zoals o.a. De Verenigde Staten en Aziƫ.

Op het CVO staan alle (milieu-) technische gegevens van het voertuig en wordt aangetoond dat het voertuig voldoet aan de gestelde toelatingseisen. Via de officiƫle Volvo-dealer kunt u een CVO aanvragen.


Die moet ik dan meenemen naar de RDW en dan wordt dat gewicht gebruikt. Kost 72 euro, dus hij gaat eerst kijken of hij het kan opvragen zo ja, ga ik proefrijden en neem ik het af als ik de auto wil.

Geplaatst: 19.04.2013 - 10:50
door NJ8
CVO had ik niet nodig bij invoer van mijn XC70.
Ze nemen wel de massa rijklaar over van de duitse papieren, maar de massa ledig voertuig volgt uit de computer van de rdw;

Zie hieronder de gegevens van mijn duitse papieren en de data van de rdw
Afbeelding

Geplaatst: 19.04.2013 - 11:25
door t5power
NJ8 schreef:CVO had ik niet nodig bij invoer van mijn XC70.
Ze nemen wel de massa rijklaar over van de duitse papieren, maar de massa ledig voertuig volgt uit de computer van de rdw;

Zie hieronder de gegevens van mijn duitse papieren en de data van de rdw
Afbeelding
Interessant, ik heb hier niet de duitse papieren van mijn v70 (zie onderschrift) maar daar staat bij RDW alleen ledig gewicht: 1517 kg en dat klopt wel.

Ik sprak met iemand van de RDW en die was vrij stellig in dat ze de waarden over zouden nemen van kentekenbewijs. Hij kon ook worden gewogen, maar dat pakt altijd verkeerd uit lijkt me.
Zo'n VCO lijkt me veiliger, ook al kost ie 72 euro.

Geplaatst: 19.04.2013 - 13:32
door Bas1982
VCO is niet verplicht, maar hebben ze graag wel want anders moeten ze alles gaan opmeten.

Gewicht zijn ze wel soepel mee hoor, tenminste dat is mijn ervaring. Toen ik een corsa ging laten omkeuren woog deze 1049 op hun weegstation, maar er werd 1000kg rond van gemaakt. Had ongeveer 30l benzine erin zitten.

Een vco is wel handig voor de juiste benaming. Heb later ook een keer een zafira opc ingevoerd zonder vco en was er een flinke discussie over de letters OPC op het kenteken. Die wilde ze er eerst niet bijzetten. Uiteindelijk wel gelukt.

Geplaatst: 19.04.2013 - 13:43
door Gast
VCO = CVO - Certificaat van Overeenstemming.