Pagina 1 van 1
Remklauw verkeerd gemonteerd
Geplaatst: 19.04.2013 - 20:50
door DeVos
Hallo,
Heb laatst nieuwe schijven en blokken gemonteerd aan de voorzijde van onze XC70 mj 2005.
Eerst alles goed schoongemaakt en glijvlakken voorzien van kopervet. Daarna proefrijden. het viel me op dat de remkracht behoorlijk verdwenen was. Wellicht eerst goed inremmen....Na ca 100km met de nodige inremprocedures was de remdruk weer behoorlijk op normale nivo, echter pedaalslag nog steeds aan de lange kant.
Omdat ik ook nog hoognodig remvloeistof moest laten vervangen. Heb ik hiervoor een afspraak gemaakt bij de dealer.
Heb vandaag bij de dealer de remvloeistof laten verversen.
Toen ik de auto op kwam halen kreeg ik te horen dat de remklauwen verkeerd gemonteerd waren??? Hierdoor zouden ze niet goed kunnen worden ontlucht. De monteur heeft de klauwen goed gemonteerd en de olie ververst.
Uiteraard wilde ik graag weten wat er nu met de remklauwen aan de hand was. Helaas kon ik de monteur niet meer spreken want die was reeds naar huis.
Mijn vraag: Hoe kun je een remklauw nu verkeerd monteren?
Geplaatst: 19.04.2013 - 22:06
door joris20
Geen idee. Heb bij diverse Honda's, peugot's, Saab 93 uit 2004 en diverse v40's de blokken en schijven vervangen en mijn ervaring is dat een klauw maar op 1 manier kan worden gemonteerd.. Vraag me echt af wat ze verstaan onder verkeerd gemonteerd..Afijn, kan altijd wel iets zijn..
Geplaatst: 19.04.2013 - 23:11
door mjeuring
Veer verkeerd gemonteerd?
Geplaatst: 19.04.2013 - 23:21
door DeVos
Heb al meerdere auto's voorzien van nieuwe remmerij. Voor mij ook de eerste keer dat ik dit meemaak.
Heb zelfs Vida nog geraadpleegd om niets over het hoofd te zien.
Ook de veren gemonteerd als voorgeschreven. Ook bouten en glijpennen (na reiniging) met momentsleutel vastgezet.
Geplaatst: 19.04.2013 - 23:28
door Laguna-S60
Op het 850 forum heb ik ook wel eens gelezen dat ze de klauw verkeerd om hadden gemonteerd..
Geplaatst: 19.04.2013 - 23:36
door DeVos
In spiegelbeeld, dus met de remslang aan de wielzijde? Dat zou toch vrij uniek te noemen zijn. Heb wel even gegoogeld, maar kan hier weinig (niets) over vinden.
Geplaatst: 20.04.2013 - 08:42
door mjeuring
Op de veer na is het technisch onmogelijk om wat verkeerd te monteren.
Misschien dat iemand in het verleden beide klauwen er af gehad heeft en links en rechts verwisseld? Weet alleen niet uit m'n hoofd waar de olie aansluiting zit. Ontluchtingsnippel zit dan in elk geval onder.
Geplaatst: 20.04.2013 - 08:54
door Shockwave
Klauwen kunnen maar op 1 manier gemonteerd worden: op de juiste manier.
Verkeerd om zou theoretisch nog kunnen, maar bij mijn 850 zou dat iig ook niet gaan omdat de remslang dan simpelweg te kort is.
Geplaatst: 20.04.2013 - 11:34
door DeVos
Dank voor de reacties.
De veer is inderdaad het enige aandachtspuntje dat ik ook kan bedenken. Echter montage is niet heel ingewikkeld dus ben nog steeds benieuwd wat het geweest is.
Heb het voornemen om half volgende week bij de dealer langs te gaan en de betreffende monteur te vragen naar zijn bevindingen.
Ik laat hier nog wel weten wat het is geweest.
Geplaatst: 20.04.2013 - 19:07
door joris20
Ben benieuwd
Geplaatst: 20.04.2013 - 19:30
door Laguna-S60
Had geloof ik te maken met de BBK's die ze monteerden, dan hadden ze em verkeerd om gemonteerd waardoor de onluchtingsnipel onze zat ipv boven.
Geplaatst: 20.04.2013 - 22:20
door Max
Het zou je sieren als je jezelf nog even voorstelt.
Geplaatst: 21.04.2013 - 16:37
door DeVos
Een uitnodiging om me even voor te stellen vul ik graag in.
Mijn naam is Edwin de Vos
Zoals in eerder post aangegeven heeft ons gezin een XC70 mj 2005 en een XC90 bj 2005 tot bechikking, beide in Summum uitvoering en beide met D5 geartronic. Hiervoor S60 D5 geartronic.
Ben al langere tijd op het forum aanwezig - als lezer voornamelijk.
Ik ben hobby sleutelaar. De leuke dingen doe ik zelf.
Omdat ik veel dingen zelf oplos - uitpluis via beschikbare informatie op internet dacht ik dat het wel eens leuk zou zijn om dit te delen met mede-Volvo-liefhebbers - vandaar mijn eerdere post met de tip over het flushen van je stuurbekrachtiging.
Geplaatst: 25.04.2013 - 14:58
door DeVos
Ik had beloofd even terug te melden wat ik fout had gedaan bij het monteren van de remklauwen.
Heb zojuist de monteur gesproken.
Het blijkt inderdaad dat ik de eerder genoemde veer verkeerd gemonteerd had aan beide zijden. Hierdoor werden de blokken gekanteld bij het remmen wat de langere pedaalslag verklaarde.
Zo zie je maar dat, ondanks oplettendheid, een foutje er zo in kan sluipen.
Geplaatst: 25.04.2013 - 16:52
door lint
Misschien weer een reden om vooraf foto´s te maken van het onderdeel dat gedemonteerd moet worden.
Nog handiger is het als alle onderdelen maar op een manier gemonteerd kunnen worden maar dat zal wel niet mogelijk zijn.
Geplaatst: 25.04.2013 - 17:14
door Thijs
Dat verklaard niet waarom de ontluchtingsnippel verkeerd zou zitten om te ontluchten?
Geplaatst: 25.04.2013 - 17:44
door DeVos
Die veren hebben inderdaad niets te maken met ontluchten.
In eerste instantie kreeg ik de informatie van de werkplaatschef die niet exact wist wat er fout gemonteerd zat maar de zin "....had iets te maken met ontluchten..." gebruikte. Ik denk dat hij doelde op het feit dat ze er bij het verversen en ontluchten/aftappen zijn achtergekomen.
Hoe dan ook....
Ik wilde precies weten wat het probleem was (om in de toekomst niet dezelfde "blunder"te begaan) heb ik de monteur zelf gesproken.
Te meer omdat ik komende week de klauwen van onze xc90 wil spuiten (zijn nogal roestig). Om dit netjes te kunnen doen moeten de klauwen er even af.
Weet nu dat ik die veren in de gaten moet houden..!