Pagina 1 van 1
Licht aan, of uit?
Geplaatst: 20.04.2013 - 08:29
door Rutgerv40
Dag dames en heren van het V40-ras.
Als fanatiek autorijder (veel kms per dag voor mn werk) ben ik vrij principieel: zodra mijn auto zich voortbeweegt staat de verlichting aan (in dit geval xenon). Wat is jullie standpunt hiertoe? M.i. voorkomt het ongelukken, met name voor achteropkomend verkeer (achterlichten = aan) en op kruispunten (een auto met verlichting aan ziet er sneller uit dan een auto zonder verlichting voor fietsers die overwegen door rood te rijden).
P.S. van die mensen die in schemerlicht nog met DRL aanrijden: Darwin please :evil:
Geplaatst: 20.04.2013 - 09:38
door RLB
In principe AUTO, maar soms zet ik het licht aan als ik het te donker vind voor de DRL (bij regen overdag bijvoorbeeld) terwijl de V40 vindt dat DRL volstsaat. Komt niet vaak voor trouwens.
Geplaatst: 20.04.2013 - 11:46
door automaiti
Verlichting staat op auto. DRL geeft voldoende attentie overdag. Bij slechter weer schakelen ze volgens mij ook al snel naar dimlicht. Ben het absoluut eens dat verlichting helpt om de zichtbaarheid te verhogen en daarmee je veiligheid dient. En het passionrood speelt daar ook nog een rol in.
Geplaatst: 20.04.2013 - 11:58
door Mir
Als veiligheid een rol speelt, wat is er dan in jullie ogen veiliger?
Flinke Koplampen, of laag geplaatste led verlichting?
Geplaatst: 20.04.2013 - 12:07
door MichelR
Schakelaar op Auto en over het algemeen reageert de sensor goed wanneer er niet met DLR kan worden gereden.
Wat wel handig zou zijn is achterlichten aan bij DLR.
Geplaatst: 20.04.2013 - 17:17
door TomB
AUTO, waarbij ik bij slecht weer wel altijd even mee kijk of hij op tijd omschakelt

Geplaatst: 20.04.2013 - 21:36
door Rutgerv40
Mir schreef:Als veiligheid een rol speelt, wat is er dan in jullie ogen veiliger?
Flinke Koplampen, of laag geplaatste led verlichting?
m.i. koplampen, zeker als je meedraaiende hebt, enerzijds voor jezelf, anderzijds voor anderen, let ook op dat je achterlichten niet branden bij DRL! opvallend dat het merendeel van de mee-lezers voor het knopje auto gaan, ik heb hem gewoon naar rechts gedraaid, is bij mij een principe kwestie (2x aanrijding op voorrangskruispunt gehad, beide keren had ik voorrang en reed ik niet te hard).
Geplaatst: 21.04.2013 - 16:38
door Prx
TomB schreef:AUTO, waarbij ik bij slecht weer wel altijd even mee kijk of hij op tijd omschakelt

Precies wat ik ook doe. Hou het zelf altijd even in de gaten en kan met een hoofdbeweging naar links zo zien of de lampen aan staan. Als ik het er dan niet mee eens ben dan zet ik ze zelf even aan.

Geplaatst: 21.04.2013 - 17:46
door lancer
Hmmm, de DRL heeft geen mooie lichtbundel, maar straalt fel naar alle kanten. Dat zou de DRL bij daglicht opvallender moeten maken dan de normale koplamp.
Ik ben zelf ook geen fan van de auto stand voor de verlichting. Hele volksstammen willen inmiddels van achter genomen worden bij mist overdag. (Hoewel ik de DRL aan de voorkant in zulke gevallen overdag dan wel weer beter vind dan de normale koplamp).
DRL met achterlicht overdag en zelf aan de knop draaien is denk ik de beste oplossing (jammer dat Volvo geen betere licht-aan controle lampje heeft op het dashboard)
Geplaatst: 21.04.2013 - 22:19
door HakanC
Prx schreef:TomB schreef:AUTO, waarbij ik bij slecht weer wel altijd even mee kijk of hij op tijd omschakelt

Precies wat ik ook doe. Hou het zelf altijd even in de gaten en kan met een hoofdbeweging naar links zo zien of de lampen aan staan. Als ik het er dan niet mee eens ben dan zet ik ze zelf even aan.

Idem Dito
Kan nog steeds geen reden bedenken dat bij helder weer samen met je DRL ook je achterlichten moeten branden..
Geplaatst: 22.04.2013 - 09:25
door Denief
Ik heb het gevoel dat hij heel snel overschakelt van DRL naar normale verlichting. Auto dus.

Geplaatst: 22.04.2013 - 09:51
door D2
De automatische stand voldoet prima. De LED-lampen in de voorbumper branden imo feller dan de (halogeen) dimlichten en zorgen dus overdag dat je van voren meer opvalt dan met ingeschakeld dimlicht. Of het dan jammer is dat de achterlichten niet meebranden? Vanochtend (daglicht, vrij laaghangende zon) zat ik achter een zwarte V40 die met ingeschakeld dimlicht reed, en ik heb geconstateerd dat brandende achterlichten slechts van zeer minimale toegevoegde waarde waren. Dus, standje AUTO is prima voor mij. Maar iedereen moet het lekker zelf weten, zolang hij zich meer aan de regels mbt verlichting houdt.