Pagina 1 van 1

Eén dealer voor Friesland

Geplaatst: 20.04.2013 - 08:32
door Ruier
Volvodealer Van der Schaaf en Mellema, met vestigingen in Leeuwarden, Drachten en Dokkum, heeft aangekondigd de vestigingen van de zittende dealers in Sneek en Heerenveen over te nemen. Dit houdt in dat er voor Friesland nog maar één dealer is. Ik vraag mij af of dat een goede ontwikkeling is...

Geplaatst: 20.04.2013 - 18:55
door Laguna-S60
Denk ik wel..., vind de dealert in Heerenveen nou niet echt top te noemen.

Heb betere ervaringen met Van der Schaaf en Mellema.

Geplaatst: 20.04.2013 - 18:56
door Marc Apeldoorn
Tekent wel de algehele malaise in automotive land....

Geplaatst: 20.04.2013 - 19:01
door Volvoman
Onze eerste 2 Volvo's kwamen uit Heerenveen (erg tevreden, heette toen Schuit) We gingen regelmatig naar Benschop in Drachten (maar kochten daar alleen miniaturen) en zijn ooit eens weggelopen bij Schaaf en M in Leeuwarden, omdat we waarschijnlijk niet helemaal Volvo genoeg waren gekleed en er niemand ons een nieuwe wilde verkopen.

Ik hoop dat dat is verbeterd! Anders is het slecht nieuws.

Geplaatst: 20.04.2013 - 19:08
door Marc Apeldoorn
Van der Schaaf (Dokkum) is echt klantgericht volvoman..

Geplaatst: 20.04.2013 - 19:09
door Laguna-S60
Zou net zeggen, 2 mensen 2 meningen.. Mijn gevoel was dat er geen normaal gesprek te voeren was met die mensen in Heerenveen terwijl ik me toch aardig welkom voelde in Leeuwarden met onze Laguna..

Geplaatst: 20.04.2013 - 20:52
door E.T.
Had deze week al een brief in huis, mijn V70 komt uit Heerenveen. Heb geen klik met deze garage en zoals ik de brief lees gaat dat ook eerst niet veranderen. Management in Heerenveen blijft ongewijzigd.

Geplaatst: 21.04.2013 - 08:47
door Ruier
Kreeg gisteren een brief van Van der Schaaf en Mellema met het hele verhaal (ben trouwens daar geen klant meer, in Groningen boden ze me 3500 euro meer voor mijn oude auto!). Twee opvallende zaken: achter Dokkum staat 'tot 1 juli', dus dat filiaal gaat sluiten? En de naam 'Mellema' verdwijnt, het wordt Van der Schaaf Autobedrijven

Geplaatst: 21.04.2013 - 08:57
door V70/2.4D/2003
Ik heb geen brief gehad.....maar ik woon dan ook in Grunn :twisted:

Geplaatst: 21.04.2013 - 09:45
door Ben
Wanneer je de ontwikkelingen in autoland een beetje volgt weet je dat autobedrijven het erg moeilijk hebben. Wekelijks gaan er bedrijven onderuit en dan is het logisch dat bedrijven proberen door samenvoeging en sanering de boel boven water te houden.

Geplaatst: 21.04.2013 - 09:47
door Johann
Ben schreef:Wanneer je de ontwikkelingen in autoland een beetje volgt weet je dat autobedrijven het erg moeilijk hebben. Wekelijks gaan er bedrijven onderuit en dan is het logisch dat bedrijven proberen door samenvoeging en sanering de boel boven water te houden.
Klopt. Nadeel is dat je straks niet meer hoeft te shoppen. Ben je bij een dealer geweest dan ligt je inruil vast voor half tot heel Nederland.

Geplaatst: 21.04.2013 - 09:52
door Gast
tenzij je tijdens de inruil-/koopprocedure aangeeft dat je serieus een ander merk overweegt.

Geplaatst: 21.04.2013 - 09:55
door Ben
Inderdaad.
Zo is er ook een discussie gaande om het hele systeem van inruilen op de schop te doen.
De inruil maakt plaats voor verkoop. Je verkoopt je auto aan een bedrijf dat zich specialiseert in gebruikte auto's. Die betalen dan een marktconforme prijs ipv een prijs die beïnvloed wordt door bonussen van het bedrijf dat de nieuwe auto verkoopt. Je krijgt dan een veel transparantere 2e hands autoprijs.
Voor de nieuwe auto ga je naar een dealer en je kunt daar onderhandelen zonder de ballast van inruil.
Dat is geen oplossing voor het geschetste clusterprobleem maar maakt de handel wel transparanter. Er staat nog veel te gebeuren in autoland.

Geplaatst: 21.04.2013 - 09:57
door Gast
Dat zou voor sommige inruilers een oplossing zijn. Echter een dealer heeft soms ook "krenten in de pap" inruilers waar hij nog wel brood in ziet, en nog wat aan kan verdienen. Dat laatste zou in het door Ben genoemde systeem dan ook wegvallen, waardoor de merkdealer alleen inkomsten heeft van de verkoop van nieuwe auto's en onderhoud/reparatie.

Geplaatst: 21.04.2013 - 09:59
door bart simpson
Daar ga je het als dealer niet mee redden, de winst zit voor mij uitsluitend nog in de inruilers.

En "marktconform".... dat is nooit teveel, anders kan een universele handelaar er ook nooit meer vanaf, dat kan een dealer ook bieden

Geplaatst: 21.04.2013 - 10:17
door Marc Apeldoorn
Ik kan een heel eind meegaan in post van Bart. Als inkoop (dus geen inruil) krijg ik bij de Volvo dealer (bijna niemand wil uberhaupt innemen) ongeveer 50% van de nieuwprijs geboden voor een S80 (fully loaded) D5 GT uit 2012, 33000km en absolute nieuwstaat. Ik ben bang dat er nog veel meer op de fles gaat in automotive land de aankomende jaren...

Geplaatst: 21.04.2013 - 10:21
door Ben
bart simpson schreef:Daar ga je het als dealer niet mee redden, de winst zit voor mij uitsluitend nog in de inruilers.
Betekent dat, dat je liever een auto verkoopt aan iemand die inruilt dan aan iemand die zonder inruil een auto komt kopen?
Dan is dat het bewijs dat de prijsstelling van nieuwe auto's niet klopt.

Geplaatst: 21.04.2013 - 10:23
door bart simpson
Daar komt ook nog eens bij dat een D4 Limited Luxury > € 10.000,-- minder was dan een fully loaded D5.

Geplaatst: 21.04.2013 - 10:24
door bart simpson
Ben schreef:
bart simpson schreef:Daar ga je het als dealer niet mee redden, de winst zit voor mij uitsluitend nog in de inruilers.
Betekent dat, dat je liever een auto verkoopt aan iemand die inruilt dan aan iemand die zonder inruil een auto komt kopen?
Dan is dat het bewijs dat de prijsstelling van nieuwe auto's niet klopt.
iemand kan zomaar niet het geld hebben voor een nieuwe Volvo (toch vanaf 30K) die zou ik in jouw voorbeeld weg moeten gaan sturen, die ga ik dan ook niet in mn werkplaats krijgen.

Kort en goed, zonder schaalvergroting stopt het gewoon in dealerland

Geplaatst: 21.04.2013 - 10:29
door Ben
Dat is iets anders.
Je wilt zowel nieuwe als gebruikte auto's verkopen.
Maar wil je afhankelijk zijn van wat een toevallige koper (dan dus verkoper) je biedt?