V50 T5 2005 vreemd geluid en 2 foutcodes P0121 en B0700
Geplaatst: 20.04.2013 - 20:17
door Tommel
Hi, sinds vanmorgen hoor ik een vreemd geluid bij de motor rechtsvoor vanuit de bestuurderspositie. Het geluid is het beste te beschrijven als een te droge v-snaar die erg strak loopt met een hoge fluit/pieptoon. Multiriem is het niet en distributie vermoedelijk ook niet aangezien het geluid niet synchroon reageert met het gasgeven maar iets later en ook weer later "inzakt". Met name stationair en iet verhoogde toeren hoor je het. Vanmorgen had ik het na een rit van 20km, nu heeft de auto stilgestaan en bij starten hoor ik het niet direct, nu na 5 km rijden komt het geluid alweer terug, lijkt dus snel erger te worden. Sinds de laatste rit nu ook oranje motorstoringslampje op dashboard. Zojuist via mijn OBDII reader even snel scan gedaan en errorcode P0121 en B0700 komen eruit. P0121 is op te zoeken op internet maar wordt er niet veel wijzer van. B0700 is volvo specifiek zegt ie, geen idee wat dit is. Woensdag heb ik een afspraak bij de garage.
Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Geplaatst: 20.04.2013 - 22:11
door wim de jong
P0121 code is iets met de stand van het gaskleppenhuis.....maar deze hoor je echt niet fluiten of piepen, hoor.
".......met het gasgeven maar iets later en ook weer later "inzakt....... "
Dat doet mij eerder denken aan de turbo, en als het MM lanpje erbij aan gaat.....is de turbodruk (te) laag...
Geplaatst: 21.04.2013 - 11:30
door Rutger
Wellicht ergens een slang of zo?
Geplaatst: 21.04.2013 - 14:56
door Tommel
Bedankt voor de reacties. Even afwachten dus wat het wordt. Ik laat het weten wat het was.
Geplaatst: 21.04.2013 - 19:55
door Hennie1978
Wanneer je je motor uitzet, piept/fluit hij dan nog even na?
Zoja, draai je oliedop er eens af...wanneer je hem dan lucht hoort afblazen en het piepende/fluitende geluid is dan weg. Dan is het je oliefilterhuis, heb ik een aantal weken geleden ook gehad, inclusief storingslampje.
Geplaatst: 21.04.2013 - 20:21
door Tommel
Hennie1978 schreef:Wanneer je je motor uitzet, piept/fluit hij dan nog even na?
Zoja, draai je oliedop er eens af...wanneer je hem dan lucht hoort afblazen en het piepende/fluitende geluid is dan weg. Dan is het je oliefilterhuis, heb ik een aantal weken geleden ook gehad, inclusief storingslampje.
Bedankt! Heb er even op gezocht, lijkt er inderdaad verdacht veel op. Zeker omdat je het stationair het beste hoort. Hebben ze het complete oliefilterhuis vervangen? Wat heeft dat "geintje" gekost als ik vragen mag? Nog gevolgschade gehad? Lekkende keerringen ivm hoge opgebouwde druk?
Geplaatst: 21.04.2013 - 21:04
door Hennie1978
Bij mij is het complete oliefilterhuis vervangen, is schijnbaar een modificatie op gekomen omdat dit probleem vaker voorkomt.
Is bij mij deze week vervangen, heb nog niet de rekening ontvangen. Weet wel dat het oliefilterhuis alleen rond de 180 euro ex btw kost en dat het een aantal uren arbeid kost omdat ze er moeilijk bij kunnen.
Verder geen vervolgschade gehad tot nu toe, advies van mijn garage was wel om er niet te lang mee rond te rijden wegens olie verbruik.
Geplaatst: 21.04.2013 - 21:12
door Tommel
Ah ok. Wat ik lees is het niet echt goedkoop soms rond de 600 euro.
Heb je het bij de dealer laten doen?
Ik verwacht dat ik rond de 300 euro kwijt ben. Ik heb het bij het autobedrijf laten doen waar ik hem ook gekocht heb.
Voor mij geen dealers, veel te duur en de service vind ik ook niet altijd even goed
Geplaatst: 21.04.2013 - 21:30
door Hennie1978
Mooi filmpje trouwens, precies wat er bij mij ook aan de hand was.
De monteur die mijn reparatie heeft gedaan herkende het ook gelijk omdat hij het bij zijn Focus ST ook heeft gehad.
Geplaatst: 21.04.2013 - 21:33
door Tommel
Hennie1978 schreef:Mooi filmpje trouwens, precies wat er bij mij ook aan de hand was.
De monteur die mijn reparatie heeft gedaan herkende het ook gelijk omdat hij het bij zijn Focus ST ook heeft gehad.
Ah, bekende kwaal dus/helaas. Hoe lang zijn ze bij jou bezig geweest? Onderdeel is dus ca. 200 euro maar ben benieuwd naar de man-uren, zit namelijk veel verschil in zo te lezen, sommigen kunnen het in 1 uur andere zijn meer dan 4 uur bezig
Geplaatst: 22.04.2013 - 19:06
door Hennie1978
Ik heb de rekening nog niet, maar ik schat rond de 2 uur. De monteur die het bij mij heeft gedaan had er dus wel ervaring mee. Mocht je een monteur hebben die dit nog niet eerder heeft gedaan zou het best langer kunnen duren lijkt mij.
Geplaatst: 24.04.2013 - 22:33
door Hennie1978
De rekening vandaag gekregen, hij is toch iets langer bezig geweest, kleine 400 euro heeft het in totaal gekost. Inclusief 1 liter nieuwe olie, wat hoge druk slangen en wat overig klein materiaal.
Geplaatst: 25.04.2013 - 13:02
door Tommel
Hennie1978 schreef:De rekening vandaag gekregen, hij is toch iets langer bezig geweest, kleine 400 euro heeft het in totaal gekost. Inclusief 1 liter nieuwe olie, wat hoge druk slangen en wat overig klein materiaal.
Gisteren mijn auto opgehaald. 2,25 uur bezig geweest. Oliefilterhuis + slang vervangen. Ben benieuwd, zal ook wel € 400+ worden. Hij doet het weer perfect. Over +/- 3 a 4 weken laat ik nog even achter de distributie kijken of de nokkenas keerring niet lekt ivm de hoge druk in het blok tijdens dat het membraam defect was.
Geplaatst: 26.04.2013 - 22:30
door Hennie1978
Altijd balen zulke uitgaven aan je auto, hoort erbij natuurlijk maar je kunt er zoveel andere leuke dingen mee doen
Goeie tip ik zal dat ook eens bij mij in de gaten houden.
Geplaatst: 27.04.2013 - 14:30
door Tommel
Hennie1978 schreef:Altijd balen zulke uitgaven aan je auto, hoort erbij natuurlijk maar je kunt er zoveel andere leuke dingen mee doen
Goeie tip ik zal dat ook eens bij mij in de gaten houden.
Rekening binnen, 425 euro incl. btw
+1
Geplaatst: 25.04.2015 - 01:09
door zwiepert
Ik geloof dat ik ook aan de beurt ben.
Rij een S40 T5 en het filmpje komt verdacht dicht in de buurt van wat mijn auto doet.