Pagina 1 van 2

Volvo LV50

Geplaatst: 22.04.2013 - 22:42
door Maurice Pierik
Sinds 2001 is Volvo eigenaar van Renault Trucks. Franse merken zijn van oudsher niet populair in Scandinavie. Het zal Volvo steken dat de Zweedse politie in Volkswagen Transporter busjes rijdt.
Daarom heb ik maar besloten om de Renault Master om te meubelen tot een Volvo. Ongetwijfeld zal menig Volvo-marketeer verschieten van het idee, maar ik kon het toch niet laten.
De naam: Volvo LV50
Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 22.04.2013 - 22:52
door wdo
Hij is leuk, maar dan wel met een D5 motor graag :D

Geplaatst: 23.04.2013 - 08:46
door Ben
Yes !
Daar roep ik al jaren om. Is hij er ook in de Vivaro/Trafic versie?

Geplaatst: 23.04.2013 - 12:37
door V480-S60
Maurice,
Dit keer kan ik het echt NIET met je eens zijn. Die Renaults zijn omgebouwde GM producten. Daar wil je Volvo toch niet mee opzadelen. 8) 8)

Kom alsjeblieft met een beter merk om de Volvo-busjes op te stoelen.

Geplaatst: 23.04.2013 - 12:40
door Ben
Die Vivaro's zijn uitstekende busjes Theo !

Geplaatst: 23.04.2013 - 12:41
door V480-S60
Zal wel Ben, maar er staat een bliksemschicht op en (dat steekt meer!!) het is van GM.

Geplaatst: 23.04.2013 - 12:45
door Ben
Ik zie een VOLVO ironmark :-)

Geplaatst: 23.04.2013 - 18:05
door Maurice Pierik
V480-S60 schreef:Maurice,
Dit keer kan ik het echt NIET met je eens zijn. Die Renaults zijn omgebouwde GM producten. Daar wil je Volvo toch niet mee opzadelen. 8) 8)

Kom alsjeblieft met een beter merk om de Volvo-busjes op te stoelen.
Hoewel van de Renault Master ook Opel/Vauxhall- en Nissan-klonen bestaan is het zeer beslist geen GM product. De Renault Master is een Frans ontwerp en wordt daar ook geproduceerd. Tamelijk veel design-details verraden dat het een Renault is. Uit de Wiki-site verneem ik dat de Master ook in Zweden en Brazilie wordt gebouwd. De 2.3 dCi motor komt van Nissan.

Omdat Volvo Trucks 100% eigenaar is van Renault Trucks, leek het me wel zo logisch om de Volvo LV50 dus op de Renault Master te baseren. De modellen Renault Kangoo en Trafic behoren volgens mij tot de personenwagendivisie van Renault. Daar heeft Volvo geen aandeel in.

Geplaatst: 23.04.2013 - 18:12
door Maurice Pierik
wdo schreef:Hij is leuk, maar dan wel met een D5 motor graag :D
Dat klinkt goed inderdaad. Ik heb me altijd wijs laten maken dat er erg weinig marges zit in de 'bestelbusjebouwerij'.
Daarom is wat realistischer om er van uit te gaan dat de Volvo LV50 met dezelfde (Nissan) diesels wordt uitgerust als zijn broertjes. Dan kom je dus uit op de 100, 125 en 150 pk varianten van een viercilinder 2,3 liter dCi (pardon D4234T).
In Volvo-taal heten deze dan natuurlijk D1, D2 en D3.

Voor de liefhebbers: de klant kan kiezen uit voor- of achterwielaandrijving. Eindelijk weer een Volvo RWD....

Als toegift nog een plaatje van het dashboard en van een 'dikke' uitvoering met achterwielaandrijving.
Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 23.04.2013 - 21:01
door Maurice Pierik
En deze shop was natuurlijk heel snel gemaakt (want de foto... met al die Volvo machines staat gewoon in de Renault Master brochure).

Afbeelding

Geplaatst: 23.04.2013 - 21:09
door V480-S60
Nou vooruit, het kan ermee door. Hoewel ik gevoelsmatig toch iets tegen de associatie met GM en Nissan blijf hebben. Maar ja je moet wat. 8)

Geplaatst: 23.04.2013 - 21:28
door VolvoTech
Maurice kan in ieder geval goed photoshoppen!

Geplaatst: 25.04.2013 - 18:22
door Maurice Pierik
Ben schreef:Yes !
Daar roep ik al jaren om. Is hij er ook in de Vivaro/Trafic versie?
Kijk aan, een klant....

De huidige Renault Trafic loopt op zijn laatste benen (en is om eerlijk te zijn best een leuk ontwerp, maar helemaal niet om te volvo-en).
Kennelijk komt er volgend jaar een nieuwe. Dus wie weet komt er dan ook wel een Volvo LV30 bij.

Geplaatst: 25.04.2013 - 18:27
door Ben
Uitdaging Maurice :D

Geplaatst: 25.04.2013 - 18:30
door V70/2.4D/2003
Hmmm, maar de uitstraling blijft een Fiat Multipla twee-punt-nul.

Geplaatst: 25.04.2013 - 19:20
door casper
Zulke participaties waarbij het logo wordt gebruikt om op een wagen van een ander merk te kleven kan zeer kwalijke gevolgen hebben voor het imago.
Zo blijkt de Mercedes Citan nauwelijks 3 sterren op de Euroncaptesten te behalen. Dat past niet voor een Mercedes.
Neen, laat ons maar gaan voor een eigen look en eigen model.
Trouwens, is dit niet meer iets voor Volvotrucks dan voor Volvocars?

Geplaatst: 25.04.2013 - 19:52
door V480-S60
Zou kunnen casper, maar als je naar VW kijkt (zoals Maurice ook al aangeeft) dan heeft VW de Transporter en de "lichte" Crafter gewoon bij de personenwagendivisie ondergebracht. Ze zijn (hier in Nederland in ieder geval) ook gewoon bij de personenwagendealer te verkrijgen. In zowel civiele als in bedrijfsuitvoering.
De "zware" Crafter is ondergebracht bij MAN.

Hetzelfde geldt ook voor de "lichte" Sprinter, Vito en Citan van Mercedes. Gewoon bij de personenauto dealer te verkrijgen in civiele en bedrijfsuitvoering). De "zware" versies van de Sprinter dan weer alleen via de bedrijfswagen dealer.

Hoe dat met de modellen zit die Maurice gekozen heeft voor zijn ombouw weet ik eerlijk gezegd niet.

Mijn bedrijfs Multipla 2.0 zoals V70/2.4D/2003 treffend zegt is overigens ook gewoon door de Fiat personenauto dealer geleverd.

Geplaatst: 25.04.2013 - 22:46
door Maurice Pierik
De Renault Master wordt zowel via Renault-personenwagendivisie als via Renault Trucks verkocht. De kleinere Renault bestelauto's als Kangoo, Megane Van en Trafic worden uitsluitend via Renault Personenwagens verkocht.

De van Nissan overgenomen Renault Maxity wordt uitsluitend via Renault Trucks aangeboden. De Renault Midlum, Premium, Kerax en Magnum worden (uiteraard) alleen via Renault Trucks verkocht.

Renault Trucks is zoals gezegd een volle dochter van Volvo Trucks. Volvo Trucks verkoopt in Europa de Volvo FL, FE, FM, FMX en FH. De Volvo FL is grotendeels gebaseerd op de Renault Midlum, en de Volvo FE maakt gebruik van de Renault Premium/Kerax cabine. Technisch zijn de Renault Trucks meer en meer klonen van Volvo trucks.

Het idee dat een Renault Master 'omgevolvood' wordt tot een Volvo bus is daarom niet ondenkbaar. De verkoop geschiedt dan via Volvo Trucks en niet Volvo Cars.

Geplaatst: 26.04.2013 - 17:25
door Maurice Pierik
Passend bij bovenstaande discussie:

http://bedrijfsauto.com/ns_021826_Volvo ... tegie.html

Geplaatst: 03.05.2013 - 22:29
door Schorpioen
Maurice, Mag ik maandag onze bestelwagen verkoper even gek maken met deze mooie photo shop plaatjes? :crazy: