Four-C schijnt ook een optie te zijn vanaf '05 voor de niet-R uitvoeringen (wist ik niet), alleen zijn er dan maar 2 standen beschikbaar; comfort en sport. De default setting is sport las ik (bron). Hoe "sport" of "comfort" moet ik dat zien? Als sport de default is dan ga ik er vanuit dat dit niet super-strak rijdt, hou je dus over, een optie om 'm nog zachter in te stellen. M.a.w., ik vermoed dat je de advanced setting zult gaan missen.
Maar wellicht heb ik het verkeerd (vandaar mijn vraag). Ter referentie, is de sport stand te vergelijken met bijv. een setje Koni geel met verlagingsveren of...? En is het adaptieve echt goed te merken?
Verder jammer dat deze versie (als optie) niet een eigen paneel heeft zoals bij de R, maar slecht 1 knopje.. logisch met maar 2 standen, maar toch.
En ligt het nou aan mij of is Four-C op een non-R erg zeldzaam. Heb er op gezocht maar zie er maar weinig te koop staan (V70N vanaf my05)
Geplaatst: 23.04.2013 - 00:15
door Jers3n
Four-C (4C) is inderdaad een zeldzamere optie op de niet R modellen. Zeker op de V70 en XC70 was m.i. het niet met 4C combineerbare niveauregeling cq. nivomats een populairdere optie en op sommige uitvoeringen zelfs standaard.
Overigens lees ik nergens in de link dat Sport de default stand is, dat is volgens er instructie boekje (MY07) ook niet zo:
"Actief chassis, FOUR-C
Schakelaar voor FOUR-C op middenconsole (geldt niet voor de V70 R)
De auto is uitgerust met een zeer geavanceerd actief chassissysteem – FOUR-C (Continuously Controlled Chassis Concept) – dat elektronisch gestuurd is. Het systeem werkt op basis van enkele sensoren die continu de bewegingen en reacties van de auto in de gaten houden, zoals de verticale en zijdelingse versnelling, de rijsnelheid en de wielbewegingen.
De regeleenheid van FOUR-C analyseert gegevens afkomstig van de sensoren en regelt zo nodig de schokdemperinstellingen tot 500 maal per seconde bij. Dit levert een uitermate snelle en nauwkeurige afregeling van elk van de schokdempers op. Dit verklaart de verschillen in de chassiseigenschappen.
Het systeem biedt u de mogelijkheid om de chassiseigenschappen van de auto aan te passen, wanneer er wijzigingen in het wegdek op treden of als u van rijstijl verandert. Deze aanpassing neemt slechts enkele milliseconden in beslag.
Het effect van het gebruik van het gaspedaal hangt af van de geselecteerde chassistand (geldt alleen voor R-modellen).
Comfort
In de stand Comfort is de vering van het chassis dusdanig afgestemd, dat de carrosserie niets van de oneffenheden in het wegdek merkt zodat de auto als het ware over de weg zweeft. De schokdemping is soepeler dan normaal, waardoor de bewegingen van de carrosserie minimaal zijn. Deze stand wordt aanbevolen tijdens lange ritten en bij gladheid.
Wanneer u het contact uitzet na een rit in de stand Comfort, zal de volgende keer dat u het contact aanzet dezelfde stand worden aange- houden.
Sport
In de stand Sport reageert de auto sneller op de bewegingen van het stuurwiel dan in de stand Comfort. De vering is stugger en de carrosserie volgt het wegdek om bij het snelle bochtenwerk de mate van overhellen te beperken. De auto doet sportiever aan.
Wanneer u het contact uitzet na een rit in de stand Sport, zal de volgende keer dat u het contact aanzet dezelfde stand worden aangehouden.
Advanced*
In de stand Advanced zijn de bewegingen van de schokdempers minimaal en geoptimaliseerd voor maximale grip en minimale overhelling in bochten. De auto reageert sneller op het bijgeven van gas en de automatische versnel- lingsbak hanteert een sportiever schakelpatroon. U wordt geadviseerd deze stand alleen te activeren op zeer rechte en vlakke wegen.
Wanneer u het contact uitzet na een rit in de stand Advanced, zal de volgende keer dat u het contact aanzet de stand Sport worden aangehouden.
*Geldt alleen voor de V70 R.
Geplaatst: 23.04.2013 - 00:34
door devnullT4
Jers3n schreef:Overigens lees ik nergens in de link dat Sport de default stand is, dat is volgens er instructie boekje (MY07) ook niet zo:
Klopt inderdaad.. meende het in dat artikel gelezen te hebben , maar zo te zien is er niet echt een default en wordt de laatste stand aangehouden (gelukkig).
Geplaatst: 23.04.2013 - 08:14
door MN-NL
Ik kan je uit ervaring (D5 Summum Sports met FourC en M6) melden dat die auto een erg prettige wegligging heeft. Juist op de snelweg en op hogere snelheid rijdt de auto retestrak in de sportstand, die ik 95% van de tijd had staan. De comfort-stand gebruikte ik met name bij slechte wegen, lees: drempels in de stad en een hobbelig weggetje naar een vakantiebestemming of zo.
Ik heb ook de nodige andere premium merken gestuurd en juist met FourC krijg je een wegligging die richting de rijbeleving van BMW gaat. Persoonlijk vind ik dat erg prettig . Ook een vriend die uitsluitend BMW wil rijden was positief onder de indruk van die V70.
Dus met FourC niet het typische Volvo rijgedrag waar Volvo om bekend staat maar naar mijn idee het beste wat je onder een Volvo kan hebben. Let wel, niet goedkoop als het stuk gaat.....
Marc
(die de betreffende V70 nog steeds mist, ook al staan er nu een V70 classic voor prive en een V70III D5 AWD voor in de plaats!)
Geplaatst: 23.04.2013 - 09:06
door volvov70r
In de praktijk zal je de Advanced optie slechts bij uitzondering es een keer gebruiken. Dus de vraag is of je die echt heel erg gaat missen. Bijv. op een klaverblad is het wel eens lekker om er horizontaal doorheen te gaan maar verder...
Bij de versie met automaat krijg je het snellere schakelpatroon en volgens mij de gasrespons ook door op de S knop op de geartronic te drukken. Dat kan in elke stand, zelfs comfort (matcht niet echt maar het kan).
Geplaatst: 23.04.2013 - 09:52
door sbv
Ik rij momenteel mijn 2e V70n met Four-C erop en mij bevalt het erg goed, lekker strakke wegligging.
Zelf rij ik eigenlijk altijd op de Sport stand.
Het is bij beide V70's een 185 pk D5 met 6 bak automaat en bij elkaar 175000 km Four-C ervaring denk ik zo.
Vervanging van de dempers is een dure aangelegenheid. Het enige nadeel is dat de auto bij behoorlijke belading doorzakt achter. Het is geen nivo regeling tenslotte
Geplaatst: 23.04.2013 - 11:06
door ovwest
Ik rij heel veel in comfort en sport. Advanced gebruik ik niet erg vaak. De auto is in die laatste stand echt bikkel hard en net een kart (ook op de snelweg is elke hobbel zeer goed te voelen) Comfort is heerlijk binnen de bebouwde kom en sport is weer heel fijn daarbuiten.
Geplaatst: 23.04.2013 - 11:37
door diesel01
Ik heb het op mijn XC60 zitten en rijdt eigenlijk alleen in de sportstand.
Op een klinkerweg zet ik hem vaak op comfortabel en op een gladde snelweg op snelheid heb ik hem soms op advance.
In de advance stand is de auto niet uit het spoor te krijgen en kan de auto snelheden aan die boven de begrensde top ligt.
De wegligging van de XC is een grote stap voorwaarts toz van de vorige V70 D5 Sports Edition en geeft mij op de autobahn meer vertrouwen dan de V70.
Geplaatst: 23.04.2013 - 17:57
door t5power
Ik heb ook FourC in mijn V70 T5 maar merk eigenlijk eerlijk gezegd geen verschil tussen beide standen.
Geplaatst: 23.04.2013 - 19:15
door diesel01
t5power schreef:Ik heb ook FourC in mijn V70 T5 maar merk eigenlijk eerlijk gezegd geen verschil tussen beide standen.
Dan is er iets niet goed.
Ik heb een groot verschil tussen comfort en sport en tevens een groot verschil tussen sport en advance.
Geplaatst: 23.04.2013 - 19:18
door t5power
diesel01 schreef:
t5power schreef:Ik heb ook FourC in mijn V70 T5 maar merk eigenlijk eerlijk gezegd geen verschil tussen beide standen.
Dan is er iets niet goed.
Ik heb een groot verschil tussen comfort en sport en tevens een groot verschil tussen sport en advance.
Ik heb alleen maar sport en comfort, geen advance..
Geplaatst: 23.04.2013 - 19:33
door Laguna-S60
Tussen comfort en sport zich werkelijk een kloof aan verschil....
Geplaatst: 23.04.2013 - 19:54
door t5power
Laguna-S60 schreef:Tussen comfort en sport zich werkelijk een kloof aan verschil....
Nog harder dan sport in een R is advanced toch?
Sorry, kan het niet mooier maken dan het is, in een T5 met FourC merk ik niks.
Geplaatst: 23.04.2013 - 20:04
door Laguna-S60
Ja.. dan heb je Advanced ook nog ja.
Das gewoon stuiterend over de kinderkopjes heen
vanaf 1:40:
Geplaatst: 23.04.2013 - 22:51
door devnullT4
Laguna-S60 schreef:Ja.. dan heb je Advanced ook nog ja.
Das gewoon stuiterend over de kinderkopjes heen
vanaf 1:40:
haha. Zo te zien zitten er inderdaad behoorlijke verschillen tussen de settings.
Door de (vele) positieve reakties ben ik wel erg nieuwsgierig geworden. Als ik de juiste uitvoering eens tegenkom maar een proefrit maken dus :razz:
edit:
Neem aan in de advanced stand, indrukwekkend tov. de S4
Geplaatst: 24.04.2013 - 09:33
door volvov70r
t5power schreef:Ik heb ook FourC in mijn V70 T5 maar merk eigenlijk eerlijk gezegd geen verschil tussen beide standen.
Neem es vlotjes een kleine rotonde in comfort en daarna in sport.
Of neem es vlot een drempel in beide standen.
Met name bij wat vlottere rijstijl is het verschil goed merkbaar.
Overhellen in bochten bijv. is echt duidelijk een verschil.
Als je heel rustig rijdt en drempels stapvoets neemt kan het kloppen dat je minder verschil merkt.
Geplaatst: 24.04.2013 - 11:01
door Laguna-S60
devnullT4 schreef:
edit:
Neem aan in de advanced stand, indrukwekkend tov. de S4
Damn, had niet verwacht dat het Audi onderstel dusdanig slechter is dan dat van Volvo
Geplaatst: 24.04.2013 - 11:35
door ovwest
Laguna-S60 schreef:Ja.. dan heb je Advanced ook nog ja.
Das gewoon stuiterend over de kinderkopjes heen
vanaf 1:40:
Top filmpje! Het verschil is bij mij ook echt zo groot.