Pagina 1 van 3

Hybride tijdelijk uitgeschakeld

Geplaatst: 24.04.2013 - 12:19
door Jeroen
Had vanmorgen een raar iets.
Ik reed met een volle accu weg, reed heel rustig achter een vrachtwagen op een weg met drempels.
En opeens na het nemen van een drempel en het weer optrekken reed ik op de dieselmotor.

Op Pure gezet maar toen kreeg ik een melding dat Hybride tijdelijk uitgeschakeld of niet beschikbaar was. (weet het niet meer precies).

Toen de automaat op handmatig gezet en weer terug en hup er was weer hybride??
Daarna geen problemen meer gehad.

Vreemd iets, ga het in de gaten houden...

Geplaatst: 24.04.2013 - 12:21
door NielsPHEV
ik zie zo af en toe het dstc lampje aan gaan als ik over een drempel rijdt soms vole je de auto ook vermogen terug nemen, de electrische achteras is nog nooit uitgeschakeld geweest

Geplaatst: 24.04.2013 - 15:30
door friend
Zal wel een beveiliging zijn, maar da's dan niet zo handig in de Amsterdamse grachten, dat is een en al drempels. Daar zou ik echt niet met de toegestane 30km/u over de drempels rijden, dat is met een bijna half zo lichte auto al te snel.
Misschien wel het beste dergelijke bevindingen altijd door te geven aan de dealer, dan kan hier wellicht nog wel iets aan getuned worden als er genoeg meldingen/klachten over zijn.

Geplaatst: 05.05.2013 - 07:05
door rovo
Had onlangs na het "starten" van de auto dat bij het inzetten van de versnelling direct de diesel aan sloeg, die vervolgens ook niet meer uit is gegaan. Handmatig schakelen en terugzetten hielp niet en na het indrukken van pure kwam de melding dat het hybride systeem niet beschikbaar was wegens tijdoverschrijding???
Voelt aan als een bug en zal er melding van maken als hij zijn eerste 2500KM check krijgt.
Overigens hielp twee keer korstondig de auto uitzetten niet. Nadat hij langer niet in gebruik was functioneerde alles wel weer prima.

Geplaatst: 05.05.2013 - 12:18
door friend
Misschien heeft het iets te maken met het opmaken van de dieselbrandstof voordat het verouderd is. Bij diesel kan er nl. sprake zijn van zgn. dieselpest, waarbij bacteriƫn zich (in combinatie met condens/water in de tank) een slijmerige massa of draden veroorzaken die de leidingen en filters kunnen verstoppen.
Als je tank door bv. vrijwel alleen maar Pure te rijden vele maanden mee gaat, dan kan je hier last van krijgen. Ik heb begrepen dat hier wel rekening mee gehouden wordt door de boordcomputer. Er zijn ook speciale additieven in de handel (die voornamelijk in de seizoensgerichte pleziervaart gebruikt wordt) die dit tegen kunnen gaan (ook tegen vlokvorming, maar dat komt door langdurige strenge vorst).

Volvo zou hier eigenlijk wel adviezen over moeten geven, zodat het leegrijden van de tank minder vaak hoeft en risico's beperkt wordt. Een advies zou bv. kunnen zijn om bij vrijwel geen diesel gebruik een volledig gevulde tank te houden, om condensvorming tegen te gaan.

Geplaatst: 05.05.2013 - 20:12
door ZX10r
Was de accu op temp, anders kan het wel een minuut of 10 duren voordat de accu's meedoen.

Geplaatst: 05.05.2013 - 20:29
door Jeroen
??

Geplaatst: 05.05.2013 - 21:53
door NielsPHEV
???

Geplaatst: 06.05.2013 - 08:34
door ZX10r
Ik had met de demo ook zo iets, ik moet achteruit een heuvel op. Als de accu's niet op temp zijn dan springt de diesel bij zodra er teveel vermogen gevraagd wordt, dan duurt het ff voordat je op E kan rijden (rechter meter (gaspendaal stand) blijft ondering) als de auto voorverwarmd is kan ik op de accu's de dijk op.

Gebruiken jullie de pre conditioning altijd?

Dit was bij mij het geval bij wegrijden, als dit na 15 min gebeurt is het een beetje vreemd.

Geplaatst: 06.05.2013 - 11:49
door NielsPHEV
ik gebruik bijna altijd preconditioning wat je omschrijft herken ik van een keer dat ik niet geprecontioned heb de auto gebruikt bij koude accu's eerst "gratis" restwarmte van de diesel om de accu op te warmen opdat die hun volledige capaciteit kunnen leveren. In pure ging de wagen als ik het mij goed herinner wel electrisch

Geplaatst: 06.05.2013 - 12:05
door RichieB
Ik precondition 's ochtends elektrisch met de timer, maar 's avonds eigenlijk nooit. Wel druk ik meteen na het starten de Pure knop in. Ik heb het nog niet meegemaakt dat ik niet elektrisch kon wegrijden.
Wel heb ik bij het rijden in Hybrid een paar keer de rode meter rechts opeens helemaal naar beneden schoot. Na een tijdje kwam die wel weer wat omhoog.

Geplaatst: 06.05.2013 - 13:35
door jvov60
friend schreef:Misschien heeft het iets te maken met het opmaken van de dieselbrandstof voordat het verouderd is. Bij diesel kan er nl. sprake zijn van zgn. dieselpest, waarbij bacteriƫn zich (in combinatie met condens/water in de tank) een slijmerige massa of draden veroorzaken die de leidingen en filters kunnen verstoppen.
Als je tank door bv. vrijwel alleen maar Pure te rijden vele maanden mee gaat, dan kan je hier last van krijgen. Ik heb begrepen dat hier wel rekening mee gehouden wordt door de boordcomputer. Er zijn ook speciale additieven in de handel (die voornamelijk in de seizoensgerichte pleziervaart gebruikt wordt) die dit tegen kunnen gaan (ook tegen vlokvorming, maar dat komt door langdurige strenge vorst).

Volvo zou hier eigenlijk wel adviezen over moeten geven, zodat het leegrijden van de tank minder vaak hoeft en risico's beperkt wordt. Een advies zou bv. kunnen zijn om bij vrijwel geen diesel gebruik een volledig gevulde tank te houden, om condensvorming tegen te gaan.
Lijkt inderdaad te kloppen. Zie blz 130 in het instructieboekje:
http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... _15433.pdf

Geplaatst: 06.05.2013 - 14:38
door Jeroen
Ik doe nooit preconditioneren, maar rij toch gelijk in electrische stand (hybride) weg.
Kun je niet alleen de accu op temperatuur brengen?
Vind het een beetje overdreven om nu in 22 graden warme auto te stappen.

Geplaatst: 06.05.2013 - 19:31
door friend
jvov60 schreef:Zie blz 130 in het instructieboekje:
http://esd.volvocars.com/site/owners-in ... _15433.pdf
Daar staat dus ook betreffende melding met betekenis en oplossing van het eerder genoemde probleem:
Melding: PURE niet beschikb. door tijd. beperking hybridesysteem.
Betekenis: Tijdelijke systeembeperking doordat bijvoorbeeld niet de juiste bedrijfstemperatuur is bereikt.
Maatregel: Rijd in de stand HYBRID, totdat PURE beschikbaar op het display verschijnt - druk vervolgens op de knop PURE.

Te voorkomen dus door te pre-conditioneren.

Geplaatst: 07.05.2013 - 15:02
door Jeroen
Vandaag weer geen Hybride.
Ging eindelijk eens een 100+ km ritje maken.
Dus helemaal opgeladen, preconditioneren gedaan.
Eerst nog een kort ritje naar het dorp gedaan, daarna weer aan de lader + preconditioneren.
Toen op weg, nog even iemand ophalen dit allemaal gewoon elektrisch.
En toe we wegreden gelijk de diesel aan, op pure gezet, melding hybride tijdelijk niet mogelijk.
Dus helaas mijn 1e grote rit niet kunnen testen.

Heb wel stroom verbruikt, maar er is geen regeneratie geweest.
Heb over 138,2 km 7,3 liter Diesel verbruikt en 3,2 kWh stroom.

Geplaatst: 07.05.2013 - 15:59
door Jeroen
En net weer vrolijk op elektra kunnen rijden, snap het niet??

Geplaatst: 07.05.2013 - 16:14
door Autozoeker
Even dealer computer laten uitlezen ?
Ik heb altijd hybride staan, en doe nooit aan pre-conditioneren. heb nog nooit die foutmelding gehad.

Geplaatst: 07.05.2013 - 18:44
door NielsPHEV
mijn auto heeft bij 2500 km inspectie wel wat updates gehad en er waren naar ik begreep ook foutmeldingen (waar ik niets van heb gemerkt).

Geplaatst: 08.05.2013 - 09:05
door Zoefje
Ik ken dit probleem niet. Ik heb inmiddels zo'n 4500 km gereden en ik rijd in de stad altijd Pure. Preconditioning gebruik ik op dit moment niet meer. Maar eind maart/begin april wel, toen was het flink kouder dan nu.

Geplaatst: 30.06.2013 - 00:22
door NBu
Jeroen schreef:En net weer vrolijk op elektra kunnen rijden, snap het niet??
Ben je er toevallig al achter waar dit probleem hem in zat?

Ik heb namelijk sinds gisteren het zelfde probleem. Het gekke is gisteren heeft hij zijn 2500 beurt gehad. Maandag toch maar de dealer bellen.

Ik hoop dat er een simpele rede voor is?