Pagina 1 van 1

Vliegwielonderzoek bevestigt brandstofbesparing tot 25%

Geplaatst: 25.04.2013 - 10:30
door Ben
Volvo Car Group heeft een uitgebreid testonderzoek afgerond naar kinetic vliegwiel technologie. De resultaten tonen dat dit een goedkope lichtgewicht, en erg economisch efficiënte oplossing is voor brandstofbesparing. Volvo Cars is de eerste producent die vliegwiel technologie toepast op de achteras in een auto met een motor die de voorwielen aandrijft.

"De testperiode voor dit geheel experimentele systeem voor kinetische energie winning op openbare wegen heeft plaatsgevonden in 2012. Het resultaat laat zien dat, in combinatie met een viercilinder turbomotor, dit systeem de potentie om tot 25 procent brandstof te besparen. Dit in vergelijking tot een zescilinder turbo motor met een vergelijkbaar vermogen, " zegt Derek Crabb, Vice President Powertrain Engineering bij Volvo Car Group. "Door de bestuurder 80 extra paardenkracht te geven, trekt de auto op als een zescilinder."

Het experimentele systeem, bekend als KERS (kinetic Energy recovery System), is op de achteras bevestigd. Bij afremmen, zorgt de remenergie ervoor dat het vliegwiel wordt aangedraaid met wel 60.000 toeren per minuut. Wanneer de auto weer verder rijdt wordt de opgeslagen energie naar de achterwielen gestuurd via een speciaal ontwikkelde transmissie.
Meest efficiënt in stadsverkeer

"De opgeslagen energie is voldoende toereikend om de motor voor korte perioden van vermogen te voorzien. Dit heeft in positieve zin veel invloed op het brandstofverbruik. Volgens onze berekeningen kan de verbrandingsmotor gedurende de helft van de New European Driving Cycle (NEDC) worden uitgeschakeld," zegt Derek Crabb.

Gezien het vliegwiel wordt geactiveerd door remenergie en de looptijd van de energieopslag - of te wel de tijd dat het vliegwiel draait - beperkt is, is de technologie het meest efficiënt tijdens ritten met veel start- en stopmomenten. Met andere woorden: de bandstofbesparing is het grootst tijdens druk stadsverkeer.

Als de energie van het vliegwiel wordt gecombineerd met de volledige capaciteit van de verbrandingsmotor, krijgt de auto 80 pk extra én een snelle opbouw van de trekkracht waarmee de auto enkele seconde sneller accelereert. De experimentele auto, een Volvo S60, sprint van 0 - 100 km/u in 5,5 seconden.

Carbon (koolstofvezel) als een lichtgewicht oplossing
Vliegwiel aandrijvingsassistentie werd voor het eerst getest in een Volvo 260 in de jaren `80. Het vliegwiel van toen was gemaakt van staal en is toen der tijd door verschillend producenten geëvalueerd. Echter, omdat het vliegwiel uit staal bestond, was het groot en zwaar waardoor het een beperkte rotatiecapaciteit had. Dit was dus geen realistische optie.
Het vliegwiel dat is gebruikt tijdens het hedendaagse experiment bestaat uit carbon. Het weegt ongeveer zes kilogram en heeft een diameter van 20 centimeter. Het carbonwiel draait in een vacuümomgeving waar minder wrijvingsweerstand is.

"Wij zijn de eerste producent die vliegwiel technologie toepast op de achteras in een auto met een motor die de voorwielen aandrijft. De volgende stap is evalueren hoe de technologie kan worden toegepast op onze toekomstig modellen," concludeert Derek Crabb.

Geplaatst: 25.04.2013 - 12:01
door Volvo-ehv
De titel bevat een grammaticafout. Het moet zijn "bevestigt"

in deze zin is het werkwoord geen voltooid deelwoord.

Geplaatst: 25.04.2013 - 15:31
door Live
Klinkt goed ! Toch knap hoe zo'n 'klein' bedrijf toch vaak met nieuwe technische ideeën komt en toepast (probeert te passen)

Geplaatst: 25.04.2013 - 17:05
door Ben
Volvo-ehv schreef:De titel bevat een grammaticafout. Het moet zijn "bevestigt"

in deze zin is het werkwoord geen voltooid deelwoord.
Oeps. dat had ik moeten zien.
Foutje in het bericht uit de Volvo perskamer.

Geplaatst: 25.04.2013 - 21:21
door Msuidgeest
Ik zie ergens "een beer op de weg": ronddraaiende dingen willen hoe dan ook rechtdoor vanwege de middelpunt rondvliegende krachten. Wat gebeurt er dan met de auto als je accelereert in een bocht? Die wil dan toch rechtdoor gaan?

Pak eens een fietswiel, laat die ronddraaien terwijl je de as vasthoudt met je handen en probeer dan het wiel naar links of recht te bewegen: gaat bijna niet vanwege het draaieffect.

Geplaatst: 25.04.2013 - 21:37
door Ben
Die beer blijft gewoon fietsen
Afbeelding

Geplaatst: 26.04.2013 - 01:05
door M@rcel
Msuidgeest schreef:Ik zie ergens "een beer op de weg": ronddraaiende dingen willen hoe dan ook rechtdoor vanwege de middelpunt rondvliegende krachten. Wat gebeurt er dan met de auto als je accelereert in een bocht? Die wil dan toch rechtdoor gaan?

Pak eens een fietswiel, laat die ronddraaien terwijl je de as vasthoudt met je handen en probeer dan het wiel naar links of recht te bewegen: gaat bijna niet vanwege het draaieffect.
Ik zou de as van het vliegwiel vertikaal leggen. Dan beperkt het gyroscopisch effect zich tot het horizontale vlak. Oftewel: het helpt bij het vlak blijven in bochten. De beperkte hinder die je ervan ondervindt bij het begin/einde van een helling lijkt me te overzien.

<disclaimer>
Ik ben geen natuurkundige én heb er niet aan gerekend
</disclaimer>

Geplaatst: 26.04.2013 - 09:18
door NielsPHEV
Het principe lijkt wel wat op het terugwinnen van remenergie naar de accu's van de PIH. Daarmee haal je zeker bij niet snelweg verkeer substantiele hoeveelheden energie terug.

Geplaatst: 26.04.2013 - 15:28
door isomo
Wellicht niet. Maar de "gratis" hulp van het vliegwiel kan je gebruiken op alle secundaire wegen, dorpswegen, noem maar op. Telkens je vertraagt dien je weer de massa op gang te brengen. De gerecupereerde energie kost bovendien niets.

Akkoord op de autosnelweg draagt dit systeem tot niets bij, net zoals het start-stop systeem.

Ik ben ervan overtuigd dat het "vliegwielsysteem" een grotere brandstofbesparing oplevert. Werkt onmiddelijke na een koude start, ook bij lage temperaturen, noem maar op.

Geplaatst: 26.04.2013 - 15:32
door NielsPHEV
de PIH regeneratie werkt ook onmiddelijk na een koude start en bij lagere temperaturen.

Geplaatst: 26.04.2013 - 21:34
door tvc15
In de Formule 1 heeft Williams hun eerste generatie KERS (Kinetic Energy Recovery System) op een vliegwiel gebaseerd, maar ondertussen zijn ze ook op een batterij-systeem overgestapt, zoals de andere teams ook gebruiken.

Geplaatst: 26.04.2013 - 21:59
door evert65
nou wat mij betreft een standaard aanvulling voor MY2014

Geplaatst: 06.05.2013 - 12:11
door Ben
Filmpje:

Geplaatst: 06.05.2013 - 14:59
door Msuidgeest
Daar zit dus die beer op de weg Ben (en anderen). Het vliegwiel dat dus verticaal gemonteerd zit en in een bocht tegen gaat werken.

Tenzij dit slechts een schematische voorstelling is en Volvo met iets definitiefs komt.

Geplaatst: 06.05.2013 - 17:25
door Ben
Ik zie een berg techniek maar nog geen beer :-)
Ga hier maar eens kijken voor meer technische plaatjes: http://www.teknikensvarld.se/bildgaller ... ulsteknik/
En nee, ik ga dat hele stuk niet vertalen :-)
Probeer dat maar met Google translate :D