Het raadsel van het trillende stuur
Geplaatst: 26.04.2013 - 00:56
Zo'n 3 maanden geleden bemerkte ik een lichte trilling in het stuur. Een trilling die erg subtiel was en menig autorijder niet zou zijn opgevallen. Aangezien de XC60 als een huis op de weg ligt en altijd trillingsvrij rijplezier garandeerde, viel mij dit wel op. Eerst met winterbanden (18") en nu ook met andere (originele) velgen op 20" splinternieuwe banden.
De merkdealer voelde het ook en haalde het probleem gedeeltelijk weg door 1 aandrijfas te vervangen en de banden opnieuw te balanceren. Daarmee was een stuk stabiliteit terug, maar de trilling in (inmiddels) stuur én gaspedaal bleven bestaan. Ik heb toen gevraagd nogmaals eens te kijken, en wel naar de volgende punten:
- Versleten differentieel lagers
- Versleten ophang rubbers
- Kapotte stablisator stangen
- Kromme remschrijven
- Speling in wiellagers
- Versleten schokdempers
- Speling in het stuurhuis
- Versleten kogellagers
- Aandrijfassen
- Voorste wielllagers
- Versleten fusee kogels
Er is mij verteld dat men, ondanks controle van deze punten, niks heeft kunnen vinden. Sinds kort is het getril echter alleen maar toegenomen en ik ben er nu uit wat de 'trigger points' zijn om de vibratie op te wekken;
1. Bij plotselinge stuuringrepen, wat je kunt bewerkstelligen door op de snelweg kortstondig een rukje naar links en rechts te geven. Gevolg: Stuur begint te trillen.
2, Door een lange bocht te nemen, schuin omhoog (bijv. door een viaduct)
3. Door flink gas te geven, even te wachten tot de auto in de hoogste versnelling accelereert, en dan gas terug te nemen. De massa van de auto wordt dus eerst 'meegenomen' naar voren en bij gas terugname weer ingehouden. Gevolg: Een duidelijk trillend stuur.
Wie het weet mag het zeggen! Mij komt het m'n strot onderhand wel uit. Ik neig nog steeds zeer naar een stabiliteits-verhaal maar veel verstand heb ik er ook niet van. Overigens blijft de auto kaarsrecht rijden, wijkt niet af, ookniet als het stuur vibreert, dus uitlijnen is niet nodig. De beste manier om het te voelen is overigens om de Four-C in de Comfort stand te zetten.
Ik ben benieuwd naar eventuele ervaringen en tips!
De merkdealer voelde het ook en haalde het probleem gedeeltelijk weg door 1 aandrijfas te vervangen en de banden opnieuw te balanceren. Daarmee was een stuk stabiliteit terug, maar de trilling in (inmiddels) stuur én gaspedaal bleven bestaan. Ik heb toen gevraagd nogmaals eens te kijken, en wel naar de volgende punten:
- Versleten differentieel lagers
- Versleten ophang rubbers
- Kapotte stablisator stangen
- Kromme remschrijven
- Speling in wiellagers
- Versleten schokdempers
- Speling in het stuurhuis
- Versleten kogellagers
- Aandrijfassen
- Voorste wielllagers
- Versleten fusee kogels
Er is mij verteld dat men, ondanks controle van deze punten, niks heeft kunnen vinden. Sinds kort is het getril echter alleen maar toegenomen en ik ben er nu uit wat de 'trigger points' zijn om de vibratie op te wekken;
1. Bij plotselinge stuuringrepen, wat je kunt bewerkstelligen door op de snelweg kortstondig een rukje naar links en rechts te geven. Gevolg: Stuur begint te trillen.
2, Door een lange bocht te nemen, schuin omhoog (bijv. door een viaduct)
3. Door flink gas te geven, even te wachten tot de auto in de hoogste versnelling accelereert, en dan gas terug te nemen. De massa van de auto wordt dus eerst 'meegenomen' naar voren en bij gas terugname weer ingehouden. Gevolg: Een duidelijk trillend stuur.
Wie het weet mag het zeggen! Mij komt het m'n strot onderhand wel uit. Ik neig nog steeds zeer naar een stabiliteits-verhaal maar veel verstand heb ik er ook niet van. Overigens blijft de auto kaarsrecht rijden, wijkt niet af, ookniet als het stuur vibreert, dus uitlijnen is niet nodig. De beste manier om het te voelen is overigens om de Four-C in de Comfort stand te zetten.
Ik ben benieuwd naar eventuele ervaringen en tips!