Pagina 1 van 2

Het raadsel van het trillende stuur

Geplaatst: 26.04.2013 - 00:56
door XC60T6
Zo'n 3 maanden geleden bemerkte ik een lichte trilling in het stuur. Een trilling die erg subtiel was en menig autorijder niet zou zijn opgevallen. Aangezien de XC60 als een huis op de weg ligt en altijd trillingsvrij rijplezier garandeerde, viel mij dit wel op. Eerst met winterbanden (18") en nu ook met andere (originele) velgen op 20" splinternieuwe banden.

De merkdealer voelde het ook en haalde het probleem gedeeltelijk weg door 1 aandrijfas te vervangen en de banden opnieuw te balanceren. Daarmee was een stuk stabiliteit terug, maar de trilling in (inmiddels) stuur én gaspedaal bleven bestaan. Ik heb toen gevraagd nogmaals eens te kijken, en wel naar de volgende punten:

- Versleten differentieel lagers
- Versleten ophang rubbers
- Kapotte stablisator stangen
- Kromme remschrijven
- Speling in wiellagers
- Versleten schokdempers
- Speling in het stuurhuis
- Versleten kogellagers
- Aandrijfassen
- Voorste wielllagers
- Versleten fusee kogels

Er is mij verteld dat men, ondanks controle van deze punten, niks heeft kunnen vinden. Sinds kort is het getril echter alleen maar toegenomen en ik ben er nu uit wat de 'trigger points' zijn om de vibratie op te wekken;

1. Bij plotselinge stuuringrepen, wat je kunt bewerkstelligen door op de snelweg kortstondig een rukje naar links en rechts te geven. Gevolg: Stuur begint te trillen.

2, Door een lange bocht te nemen, schuin omhoog (bijv. door een viaduct)

3. Door flink gas te geven, even te wachten tot de auto in de hoogste versnelling accelereert, en dan gas terug te nemen. De massa van de auto wordt dus eerst 'meegenomen' naar voren en bij gas terugname weer ingehouden. Gevolg: Een duidelijk trillend stuur.

Wie het weet mag het zeggen! Mij komt het m'n strot onderhand wel uit. Ik neig nog steeds zeer naar een stabiliteits-verhaal maar veel verstand heb ik er ook niet van. Overigens blijft de auto kaarsrecht rijden, wijkt niet af, ookniet als het stuur vibreert, dus uitlijnen is niet nodig. De beste manier om het te voelen is overigens om de Four-C in de Comfort stand te zetten.

Ik ben benieuwd naar eventuele ervaringen en tips!

Geplaatst: 26.04.2013 - 22:04
door evert65
dualmass vliegwiel?

Geplaatst: 26.04.2013 - 23:28
door XC60T6
Die kreet kwam toevallig vanochtend in me op toen ik op de weg zat.
Maar dan zou de theorie dus zijn dat je met het stuur het dualmass vliegwiel uit balans brengt en zo het stuur aan het trillen brengt?

Kun je hier meer over vertellen?

Geplaatst: 27.04.2013 - 08:53
door evert65
nee , maar het trillen van het gaspedaal bracht mij op het idee van de dualmass

Geplaatst: 27.04.2013 - 10:56
door edraket
Hoeveel km's heeft de auto gelopen?

Geplaatst: 27.04.2013 - 22:02
door P-Stone
Eén van mijn vorige Toyota's had vanaf dag 1, dus vanaf 0 km op de teller, tril op het stuur. Soms ging het weg, meestal na een (scherpe) bocht kwam het weer terug.
Ze hebben vanalles geprobeerd : wielen uitbalanceren op de testbank, op de wagen, remschijven nagekeken, lagers, weet ik veel wat nog allemaal, telkens zonder succes.
Ik reed al maanden met de wagen toen ze in de garage nog eens een poging gingen doen. Toen viel het een technieker op dat als het wiel op de testbank heel traag draaide, het smaller en breder / hoger en lager werd. Conclusie : het wiel was ovaal in plaats van rond. Het was dus perfect in balans, maar niet rond. Bij nazicht van de 3 andere wielen bleek dat die precies dezelfde fout hadden. Na veel vijven en zessen heb ik vier nieuwe velgen gekregen en het probleem was opgelost.
Het is altijd een raadsel gebleven waarom de 4 velgen ovaal waren. De enige oorzaak die ik kon bedenken, was dat de wagen om een of andere reden met een harde klap op de grond geland was, maar volgens de verdeler was dat onmogelijk.

Geplaatst: 28.04.2013 - 10:41
door edraket
Maar dat is toch het eerste wat ze controleren op de balanceer machine? Sterker nog, een goede banden monteur bekijkt dat standaard als hij de banden erop zet. Beetje erg knullig van de dealer in mijn ogen.

Geplaatst: 28.04.2013 - 11:22
door lint
Dat is voor mij ook de reden dat ik voor bandenzaken niet naar de dealer ga maar naar een goede bandenzaak.

Geplaatst: 28.04.2013 - 11:58
door XC60T6
Even voor de duidelijkheid:

Ik rij op dezelfde velgen als vorige zomer, vrijwel nieuwstaat, toen geen enkel probleem. Het probleem begon een paar maanden geleden te spelen, zij het heel subtiel, op nieuwe winterbanden en nieuwe 18"velgen. Toen hebben we nog besloten dat we eventjes wachten tot de zomervelgen met nieuwe zomerbanden erom zitten. En voila, zelfde probleem, alleen nog duidelijker.

Geplaatst: 29.04.2013 - 15:21
door XC60T6
Gisteravond nog een testritje gemaakt, auto begon spontaan te trekken naar één kant. Dat was na nog geen 5 minuten weer over. Trillen nu voelbaar bij je voeten en wederom in passagiers hoofdsteun, sturen voelt vreemd aan als je stapvoets rijdt, gaat niet vloeiend, moeilijk uit te leggen. Bolidde staat bij de merkgarage in afwachting van een (nieuw) oordeel...

Geplaatst: 29.04.2013 - 17:16
door BlackcurrantV70
Stuurhuis ?

Geplaatst: 29.04.2013 - 18:53
door XC60T6
Schijnt ook nagekeken te zijn. Maar dat er sowieso wat is met het stuurhuis, daar ben ik van overtuigd.

Geplaatst: 29.04.2013 - 19:06
door evert65
centrale wielmoer misschien?

Geplaatst: 29.04.2013 - 19:12
door XC60T6
Ik zal deze kreten doorspelen aan de werkplaats, zoveel verstand heb ik er niet van ::?

Geplaatst: 29.04.2013 - 20:08
door mad
Geen Michelinbanden vermoed ik....?? :evil:

Geplaatst: 29.04.2013 - 20:45
door XC60T6
Hahahaha! Ik rij 4 splinternieuwe Michelin Latitude Sport banden en ik wil nóóit meer wat anders. Ik ben zeer kritisch als het op banden aankomt en deze Latitude Sport voldoen op droog en nat wegdek 100%. Hiervoor 5 maanden met Conti's voor SUV gereden maar die begonnen met regen al grip te verliezen als je met 150km van rijbaan verwisselde.

Nee, deze Michelin's zijn een wereldkeuze geweest. Ik kan ze aan iedereen aanraden die een XC60 rijdt en van ultieme wegligging houdt.

Afbeelding

Geplaatst: 29.04.2013 - 20:57
door mad
Dat is in ieder geval goed....:-)

Geplaatst: 29.04.2013 - 23:13
door XC60T6
edraket schreef:Hoeveel km's heeft de auto gelopen?
93k :P

Geplaatst: 20.05.2013 - 10:16
door XC60T6
Update:

Inmiddels is het ook voorgekomen dat de auto, die perfect is uitgelijnd & banden gebalanceerd, soms zomaar kan wegtrekken naar links of rechts waardoor je het stuur moet blijven vasthouden door aan 1 kant continue ligt bij te sturen. Dit kan een tijdje duren en ineens is het weg. Ook valt het me op dat de auto op hobbels in de weg reageert door over de breedte as van links naar rechts te waggelen, in plaats van dat je over de lengte as een hobbel merkt. Dat merk je ook als je lamgzaam rijdt. De auto wiegt dan als een boot over zn breedte over de hobbel heen waardoor de linker -en rechterkant van de auto op en neer gaan (hopelijk is dit duidelijk uitgelegd).

Overmorgen wordt de auto door de merkgarage meegenomen naar de importeur in Beesd die nader onderzoek zal verrichten.

Geplaatst: 20.05.2013 - 11:44
door Discovery
Ligt dat tegensturen niet gewoon aan de wind. De auto staat nou eenmaal hoog op poten en vangt dus eerder wind en zal je dus ook meer moeten tegensturen. Wanneer je een object tegenkomt valt de wind weg en hoef je op eens niet meer tegen te sturen.