Pagina 1 van 1

Lichte schade - advies

Geplaatst: 26.04.2013 - 06:36
door mindbrother
Gisteren is het mij helaas gelukt de V60 licht te beschadigen tijdens het verlaten van een parkeergarage. Balen! De twee handgrepen aan de rechterzijde van de auto hebben overvlakkige krassen over de lengte. En er zitten op één plek diverse krassen in de lak op het deel tussen de wielkast rechtsachter, doorlopend tot de rand van het rechterachterportier, incl. één licht deukje. De rechterachterportier zelf heeft geen enkele schade o.i.d.
Via de Volvo-dealer ben ik al op bezoek geweest bij het schadereparatiebedrijf. Die vertellen mij dat het nodig is om bij het repareren en spuiten van de plek naast de rechterwielkast ook de lak van de rechterachterportier opnieuw te moeten spuiten, i.v.m. anders zichtbaar wordend kleurverschil. Ik krijg nog een definitieve offerte, maar de 1e prijsindicatie voor alles (dus incl. het repareren etc. van de handgrepen) kwam neer op bijna 1000 euro (excl. BTW).
Mijn vragen:
- is het écht nodig om zo een gehele deur ook te moeten meespuiten? Want hoe groot is dat kleurverschil bij Savile Grey metalic lak? Bij het spuiten van de rechterachterportier, wijkt diens kleur toch weer af van de rechtervoorportier?
- zijn dit normale prijzen voor zulke reparaties? Ik heb hier (gelukkig) geen ervaring mee.

Geplaatst: 26.04.2013 - 07:02
door V70/2.4D/2003
OP alle vragen is slechts -1- antwoord: JA.
Met metallic moet je uitspuiten anders ga je het nadien 100% zeker zien. Het kleinste verschil in spuitafstand geeft een zichtbaar verschil in de metallic-schittering en dus uitspuiten. De enige andere en tevens goedkoopste optie is......laten ziten voor de volgende eigenaar.

Geplaatst: 26.04.2013 - 08:39
door mindbrother
Dank! Dat klinkt als een duidelijk antwoord. Hoewel ik dan nog steeds denk dat er dan een kleurverschil ontstaat tussen de (herspoten) rechterachterportier en rechtervoorportier.

Geplaatst: 26.04.2013 - 08:54
door BillyBob
Balen hé.
Ook zo'n frats meegemaakt destijds met de V40 (te kort ingestuurd en hele rechterkant gekrast en gedeukt). Als het uit je eigen zak betaald moet worden zou ik zeker eens kijken bij een kleinere carrosseriezaak. Eentje met een goede reputatie dan wel. Mijn ervaring met een grote "keten", CARE in dit geval, is dat ze zeer stevig aan de prijs zijn. Omdat deze rechtstreeks voor lease- en verzekeringsmaatschappijen werken rekenen ze goed door op de prijs. Mijn ervaring in B, weet niet hoe in NL zit. Sterkte maar het komt wel goed!

Geplaatst: 26.04.2013 - 09:55
door V70/2.4D/2003
mindbrother schreef:Dank! Dat klinkt als een duidelijk antwoord. Hoewel ik dan nog steeds denk dat er dan een kleurverschil ontstaat tussen de (herspoten) rechterachterportier en rechtervoorportier.
Als je een goede spuiter hebt dan hoeft dat niet! Juiste lak en juiste techniek doet een hoop maar maakt uitspuiten desondanks noodzakelijk.

Geplaatst: 26.04.2013 - 09:56
door depeljo
Idem hier, twee keer zelfde V50 laten herstellen. Een keer op verzekering van een kennis die schade had veroorzaakt, 1000 EUR. Een keer op kosten van de eigen verzekering wegens ongeval, was een paar honderd EUR. Voor een vergelijkbare schade. In laatste geval heeft verzekering een carrosserie aangewezen die voor meerdere merken herstelling uitvoerde, en er zat ook een expert op.

Geplaatst: 26.04.2013 - 10:23
door mindbrother
V70/2.4D/2003 schreef:
mindbrother schreef:Dank! Dat klinkt als een duidelijk antwoord. Hoewel ik dan nog steeds denk dat er dan een kleurverschil ontstaat tussen de (herspoten) rechterachterportier en rechtervoorportier.
Als je een goede spuiter hebt dan hoeft dat niet! Juiste lak en juiste techniek doet een hoop maar maakt uitspuiten desondanks noodzakelijk.
Je gebruikt het woord 'uitspuiten' - ik veronderstelde dat dat betekent dat de gehele achterportier wordt gespoten. Of betekent 'uitspuiten' dat er een geleidelijk verloop vanaf de 'schadeplek' naast de wielkast richting de rechterkant van de rechter-achterportier wordt gespoten? Zodat tussen de achter- en voorportier (nagenoeg) geen kleurverschil te zien is, omdat het kleurverschil in het 'verloop' is gemaskeerd?

Geplaatst: 26.04.2013 - 10:56
door lint
Je hebt nog een jonge auto dan is het kleurverschil minder opvallend dan bij een oudere auto.
Een goede spuiter kan bij zo'n jonge auto vrijwel onzichtbaar de schade herstellen.

Geplaatst: 26.04.2013 - 11:03
door ex-Mooseman
uitspuiten is in feite uitnevelen. Er is dan een geleidelijke overgang, naar het voorportier dat niet gespoten wordt.

Volgens je beschrijving lijkt het een ferme schade (twee deurklinken, achterspatbord, deukje). Dergelijke bedragen zijn dan legio, lijkt me. Misschien dat een kleine hersteller het (iets) goedkoper kan, maar dan moet je al zeker zijn dat hij kwaliteit kan leveren.

Geplaatst: 27.04.2013 - 21:09
door mindbrother
Ik heb groen licht gegeven voor de reparatie, die kost uiteindelijk iets boven de 1000 euro inclusief BTW. Het is een zakelijke auto, dus de BTW is verrekenbaar en de kosten zijn aftrekbaar. Dank voor de info en adviezen.

Geplaatst: 11.05.2013 - 06:56
door mindbrother
Update: het herstel is keurig gedaan. Er is echt helemaal niets te zien van de eerdere schade in de lak en op de twee handgrepen, het aflopend spuiten van de deur is erg mooi gedaan. Prijs excl. BTW was rond de 845 euro; het is een auto-van-de-eigen-zaak, dus de kosten zijn aftrekbaar.

Geplaatst: 11.05.2013 - 11:58
door lint
Laat maar eens zien hoe mooi dat is geworden!

Geplaatst: 11.05.2013 - 12:04
door mindbrother
Dat wordt lastig, heb geen foto vooraf gemaakt om een foto van daarna ernaast te kunnen zetten. Maar neem een nieuwe auto in gedachten, glimmend in de showroom. Nou, zo ziet het er nu uit.

Geplaatst: 11.05.2013 - 12:48
door lint
OK, daar kan ik mij wel iets bij voorstellen!