Pagina 1 van 1

Volvo C70 benzine

Geplaatst: 05.05.2013 - 17:06
door Volvoalst
Hallo allen,

Gister kreeg ik op een verjaardag het advies om benzine met octaan 102 te tanken i.p.v. 95. Voor mij niet echt een probleem om Aral Ultimum te tanken omdat ik praktisch in Duitsland woon. Kan ik gewoon 102 in mijn C70 gooien?

Iemand eventueel ervaring met de voordelen?

Bedankt alvast.

Geplaatst: 06.05.2013 - 11:35
door Volvoalst
Niemand hier ervaring mee :P?

Geplaatst: 06.05.2013 - 12:05
door dbs1
Als de motor zo geconstrueerd is dat het maximum vermogen eruit komt met 95, zal een hoger octaangetal niet heel veel opleveren (misschien iets lager verbruik, maar daar staan hogere kosten tegenover).

Is de motor gemaakt voor 98 en tank je 95, dan zullen bij forse vermogensvraag eerder pingel (detonatie) verschijnselen optreden. Dit is het vroegtijdig en ongecontroleerd ontbranden van het mengsel en veroorzaakt schade aan de motor, ware het niet dat moderne motoren uitgerust zijn met sensoren die in dat geval de ontsteking bijstellen. Het vermogen daalt, maar de motor blijft heel.
Wil je niet perse het onderste uit de kan, dan kun je in dit geval op 95 rijden, wil je altijd de mogelijkheid hebben het maximum eruit te halen, tank dan 98.

Geplaatst: 06.05.2013 - 12:27
door Marc Apeldoorn
102 is ideaal indien je behoorlijk getunende turbo benzine hebt.
Anders overbodig.

Geplaatst: 06.05.2013 - 21:03
door rifwachter
Ik gebruik voor mijn C70 T5 altijd RON 98.

RON 95 kan goed gebruikt worden, het orginele volvo instructie boekje geeft aan dat bij RON 98 de motor het beste presteerd maar dat alles van RON 95 en hoger gebruikt mag worden.

Ik zou gewoon eens een paar volle tanken RON 98 gebruiken, en dan kijken of jezelf verschil merkt aan je auto.

Geplaatst: 07.05.2013 - 10:00
door Volvoalst
Net met de Volvo dealer gebeld aangezien er redelijk wat tegenstrijdige informatie her en der op het internet staat. In het Volvo boekje staat inderdaad RON 98.

De Volvo dealer gaf aan dat bijna alle collega´s daar RON 102 tanken in Duitsland. Vanuit mijn woonplaats, waar mijn dealer is gevestigd, ben je met 5 minuten in Duitsland. Op hun advies ga ik toch maar eens een paar tankjes 102 proberen.

Ik woon en werk doordeweeks tussen Dortmund en Frankfurt en daar zijn de benzineprijzen nog iets gunstiger dan net over de grens. Kan dus goedkoper RON 102 in DE tanken dan 95 in NL.

Ik zal jullie op de hoogte houden wat mijn bevindingen betreft.

Bedankt voor jullie reacties.

Geplaatst: 07.05.2013 - 21:42
door rifwachter
Mijn collega's hebben het goede advies gegeven.

Ben benieuwd wat je bevindingen zullen zijn.

Geplaatst: 07.05.2013 - 22:57
door elianmars
En anders maar een paar jerrycans RON 102 vol gooien en aan mij verkopen? :D

Geplaatst: 08.05.2013 - 07:11
door Marc Apeldoorn
Hahaha, die wil ik ook wel hebben..

Geplaatst: 08.05.2013 - 15:35
door Volvoalst
Haha.. Apeldoorn is maar 20 min. van mij vandaan.

Nog een vraagje trouwens. Ik heb nu nog een halve tank RON 98. Die kan ik toch zonder problemen voltanken met 102? Ik zou hem het liefste eerst leeg rijden, maar ik rijd morgen weer vanuit DE naar NL. De pomp waar ik altijd tank (ARAL) heeft 102 of 95 en geen 98.

Geplaatst: 08.05.2013 - 17:00
door jan weemering
Je zou zeggen dat je dan uitkomt op RON 100

Geplaatst: 08.05.2013 - 17:08
door MarioC70
Het verschil is minimaal ten opzichte van 98,het verschil merk je dus niet,alleen in je portemonnee.

Hoe hoger het octaan,des te beter,de pingelsensor treed in werking als het niet goed dreigt te gaan,maar dat komt nooit voor.
Je C70 kan dus op 98 en 102...
En 98 en 102 door elkaar maakt niks uit..

Geplaatst: 08.05.2013 - 20:27
door koen.s
elianmars schreef:En anders maar een paar jerrycans RON 102 vol gooien en aan mij verkopen? :D
Doe mij ook maar een paar jerrycans :)