Pagina 1 van 1

Twee vraagjes m.b.t. draagarmen vervangen?

Geplaatst: 05.05.2013 - 21:39
door Pikantje
Ik heb zo'n beetje alle forumberichten over het vervangen van draagarmen gelezen, maar heb toch nog twee vragen; zie onderaan dit bericht.

Onlangs wilde ik mijn S60 (MY 2001)laten uitlijnen krijg ik de mededeling dat ze dat niet willen doen omdat uit controle bleek de draagarmrubbers kapot zijn .... *(#&^%@....

Op zich ben ik natuurlijk erg blij dat ze daar éérst naar kijken vóórdat er klakkeloos uitgelijnd wordt, maar ik heb ze 2,5 jaar (ca. 40.000 km) geleden pas vervangen :-x

Die actie was niet zo succesvol zal ik maar zeggen: tijdens het monteren van de draagarmen de homokineet uit elkaar getrokken :oops: en naar nu blijkt rubbers van inferieure kwaliteit gebruikt... :?

Affijn, opnieuw aan het klussen dus... PU-bussen lijken me te veel trillingen door te geven en origineel is best wel duur en heeft ook niet direct een geweldige reputatie wat betreft levensduur. Na flink wat leeswerk over draagarmen heb ik nu draagarmen van Lemförder besteld, schijnt zo'n beetje het beste te zijn wat er is. Ik ga meteen de baksteun vervangen, want ook die is overleden.

Ik heb uiteraard zo'n beetje alle forumberichten hieromtrent gelezen, maar ik vraag me toch nog twee dingen af:
  1. - Zou het helpen om de veerpoot te spannen? Het lastigste deel van de klus is immers het terugplaatsen van de fuseekogel in de draagarm. Als de veer gespannen is lijkt me dat makkelijker te gaan

    - Moet de stuurkogel nou wél of níet los?

Bij voorbaat dank voor de antwoorden.

control arm replacement

Geplaatst: 05.05.2013 - 21:48
door chalith
Hoi,

video van youtube:

alles wat je weten wilt:



zelf 2 keer gedaan op deze manier.

Gerrit

Geplaatst: 05.05.2013 - 22:12
door Pikantje
Die video ken ik, heb ik de vorige keer ook geprobeerd; maar dat lukte me toen niet. In die video is trouwens wel wat 'geknipt' en 'geplakt'. De draagarm wordt in die video eerst voor de fuseekogel gehouden, maar toen ik dat deed kreeg ik de draagarm niet in het subframe geschoven en kreeg ik de bevestigingsbouten niet goed....

Re: Twee vraagjes m.b.t. draagarmen vervangen?

Geplaatst: 05.05.2013 - 22:33
door dennis850estate
Pikantje schreef:Ik heb zo'n beetje alle forumberichten over het vervangen van draagarmen gelezen, maar heb toch nog twee vragen; zie onderaan dit bericht.

Onlangs wilde ik mijn S60 (MY 2001)laten uitlijnen krijg ik de mededeling dat ze dat niet willen doen omdat uit controle bleek de draagarmrubbers kapot zijn .... *(#&^%@....

Op zich ben ik natuurlijk erg blij dat ze daar éérst naar kijken vóórdat er klakkeloos uitgelijnd wordt, maar ik heb ze 2,5 jaar (ca. 40.000 km) geleden pas vervangen :-x

Die actie was niet zo succesvol zal ik maar zeggen: tijdens het monteren van de draagarmen de homokineet uit elkaar getrokken :oops: en naar nu blijkt rubbers van inferieure kwaliteit gebruikt... :?

Affijn, opnieuw aan het klussen dus... PU-bussen lijken me te veel trillingen door te geven en origineel is best wel duur en heeft ook niet direct een geweldige reputatie wat betreft levensduur. Na flink wat leeswerk over draagarmen heb ik nu draagarmen van Lemförder besteld, schijnt zo'n beetje het beste te zijn wat er is. Ik ga meteen de baksteun vervangen, want ook die is overleden.

Ik heb uiteraard zo'n beetje alle forumberichten hieromtrent gelezen, maar ik vraag me toch nog twee dingen af:
  1. - Zou het helpen om de veerpoot te spannen? Het lastigste deel van de klus is immers het terugplaatsen van de fuseekogel in de draagarm. Als de veer gespannen is lijkt me dat makkelijker te gaan

    - Moet de stuurkogel nou wél of níet los?

Bij voorbaat dank voor de antwoorden.
het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk als je op een op een paar dingen let.

Fusee losmaken van veerpoot en stuurkogel los maken, bout van fuseekogel verwijderen. Oppassen dat je homokineet niet uit elkaar valt. Dit kan door iets onder je remschijf te leggen van ongeveer 15 cm hoog zodat er meteen ruimte ontstaat om de draagarm te monteren. het fusee kun je als het ware langs de veerpoot omhoog drukken als je de veerpoot een beetje opzij duwt. Veerpoot spannen is niet echt een optie

Geplaatst: 05.05.2013 - 22:47
door Johan s60
Video is alles behalve duidelijk, ik monteer ze al volgt;

-Eerst zorg ik voor kleine afgeschuinde kanten vd achterste stalen bus
-achterste bus monteren
-de fusee kogel monteren
-voorste bus monteren, tip; door eerst een bout andersom er een paar gangen in te draaien kun je met een sleutel op deze bout de bus verdraaien totdat de bout aan de binnen kant erop kan, nu kun je de andere bout eruit draaien en ook aan de binnen kant monteren.

Het zal zeker helpen als de veer wat aangespannen kan worden, of (want je moet toch uitlijnen) de hele veerpoot eronder uit, 3 moertjes boven en 2 bouten vd veerpoot

Ik had overigens deze gekocht zijn ook goed.
http://stores.ebay.de/Lott-Autoteile/_i ... =KtNr15149