Afslaan en minder vermogen?

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Transformer
2nd Gear member
Berichten: 59
Lid geworden op: 28.03.2011 - 18:51
Locatie: Arnhem

Beste Techneuten,

Ik rijd een volvo 440 uit 1995 op LPG. Auto heeft 310.000 op de teller, maar met een blok van plusminus 150.000 dat er nu 15000km in zit.

Auto start prima op LPG en benzine, loopt mooi stationair en rijd prima...

...meestal.

Het volgende gebeurt bij ritjes langer dan 30km: (veelal dus snelwegkilometers en het volgende gebeurt dus met name bij afritten/stoplichten/drukke kruisingen)

Ik rem af, stop voor bijvoorbeeld een stoplicht en de auto slaat af, of doet dit een stoplicht verder. Alvorens hij dit doet (en uberhaupt alle keren erna dat ie dan nog stationair loopr) gaan de dashboardlampjes zachtjes branden, ietsje gas bij en ze zijn gewoon uit zoals het hoort.

Soms kan ik hem na het afslaan gewoon starten en verder rijden, maar soms dan blijft ie stationair lopen totdat ik moet optrekken, koppeling laat opkomen en hij gewoon afslaat, keer op keer. De auto moet dan afkoelen en dan gaat ie weer gewoon. Soms kom ik (uit noodzaak op drukke kruisingen) nog weg door met 3-4000 toeren op te trekken en heeeeel rustig de koppeling op te laten komen en zo weg te gassen.

Verre van ideaal dus.

Hier dient aan toegevoegd te worden dat heeel soms (pakweg eens in de 30x dat ik de auto pak) de auto ook gelijk afslaat nadat ik hem start, ik moet dan volgas starten en de auto een seconde of wat op 3-4000 toeren houden waarna hij het gewoon prima doet.

Recent zijn de dynamo en carburateur vervangen.

Wat mij nog opviel was dat bij de laatste keer dat het euvel zich voordeed, het lampje van de lambda sonde bleef branden.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Het vreemdste vind ik dat het zich zowel op benzine en LPG voordoet en daarnaast de auto gewoon heerlijk kalm stationair loopt en rijdt.

Buiten dit alles heb ik het idee dat ik toch minder vermogen heb. Bij een ietwat glooiende helling (ik woon in Limburg) heeft de auto echt moeite om te versnellen in de 5e versnelling (als ik van 110kmu iemand wil inhalen ofzo). Laat staan dat ik iets zuidelijker ga en een beeeeetje berg tegenkom, dan zak ik gewoon terug in snelheid.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”