Pagina 1 van 9
Verlagingset Volvo S60, wie heeft er ervaring mee
Geplaatst: 17.05.2006 - 19:44
door Lambert
Ik ben van plan om mijn S60 D5 te verlagen, maar wil graag weten of dat dan daarna nog wel een beetje sopel rijd. Ik hoop dat de wegligging verbetert, maar het moet ten koste gaan van het comford. Heeft iemand er ervaring mee?
Lambert
Geplaatst: 17.05.2006 - 21:25
door Hans
Er is wel veel geschreven over verlaagde V70's. Van comford was geen sprake meer. En al helemaal niet icm met 17 of 18"velgen. Ligt er maar net aan wat je wilt. Ik vindt de standaard wegligging van een S60 en een V70 D5 al heel erg goed.
Geplaatst: 17.05.2006 - 21:28
door Lambert
De wegligging is inderdaad zeer goed! Ik rijdt 60.000 per jaar, dus wil ook niet te veel comford inleveren. Het is meer een kwestie van een sportieve look.
Geplaatst: 17.05.2006 - 21:32
door Hans
Het staat inderdaad wel erg mooi...zeker die chrono van jou zal er onwijs uitzien met een verlagingssetje...maar ja..comfort is ook belangrijk, en één van de redenen lijkt me waarom je voor een S60 hebt gekozen..
Geplaatst: 17.05.2006 - 23:03
door edraket
er is een optie in de prijslijst "lowered suspension". Dit zijn kortere veren dan standaard. Mijn ervaring is dat een fabriek verlaagde auto nog wel comfort heeft in tegenstelling tot aftermarket veren als Eibach enz.
Waar ik nog niet achter ben is of de veren alleen voldoende zijn of dat er meer nodig is voor de "fabrieks-kit".
Geplaatst: 17.05.2006 - 23:19
door Ramon&Ramon
Het is drie keer niks dat verlagen,haal maar vast een doos stabilisatorstangetjes.

Geplaatst: 18.05.2006 - 17:11
door Sytse
Hey Lambert,
Over twee weken zit er bij mij een Eibach set onder.
Volgens mij woon je in emmeloord dus als je wilt kan je even met die van mij een blokje om om te kijken of het bevalt en dus een vergelijk
maken met je eigen bolide.
In tegenstelling tot wat er hierboven geschreven word van Eibach heb ik bij een saab 9-5 en de nieuwe honda accord ondervonden dat het comfor het zelfde bleef ten opzichte van de orginele veren.
Gr Sytse uit Lelystad.
Geplaatst: 18.05.2006 - 18:44
door Lambert
Beste Sytse,
graag hoor ik via dit topic als je ze eronder hebt liggen! Ik zal gelijk die site eens even bestuderen, bedankt!
Geplaatst: 18.05.2006 - 18:58
door Lambert
wat kosten die set eigenlijk en heb je ook een S60?
Geplaatst: 18.05.2006 - 20:17
door Forza Volvo
Een setje van Apex kost 300,- incl. montage en opnieuw uitlijnen.
Hans (die hem ook heeft verlaagd)

Geplaatst: 18.05.2006 - 21:26
door Sytse
Ik heb er een mooie prijs voor betaald, namelijk €200.
Daarbij komt nog montage uiteraard.
Maar eibach is het duurste merk en zeker niet te vergelijken met Apex.
De laatste is namelijk veel harder geveerd.
Ik heb dat merk ook gehad onder een andere auto.
Oja, uitlijnen moet je pas na 1000 km doen.
Dan zijn namelijk de veren "ingewerkt".
Doe je het eerder dan moet je het daarna nog een keer doen.
Ik heb inderdaad een s60 met een 2.4 170 pk motor en bouwjaar 2001.
Gr Sytse
Geplaatst: 23.05.2006 - 22:54
door edraket
Dat Apex stugger is dan Eibach is zeker niet waar. Ik heb de eigenschappen van beiden opgevraagd voor de V70 classic, en de Apex was voor iets soepeler dan de Eibach veer. Achter was het net andersom.
Geplaatst: 24.05.2006 - 08:19
door Sytse
Hoe gevens ze die eigenschappen dan aan?????
Geplaatst: 24.05.2006 - 08:21
door menjo
Veerconstante (kun je je eerste les natuurkunde nog herinneren?

)
Geplaatst: 24.05.2006 - 08:24
door Sytse
Had op maandag natuurkunde en dan was ik nog onder invloed van de alchol van het voorafgaande weekend
Maar zijn er nioet verschillende manieren om de veerconstante te meten
Geplaatst: 24.05.2006 - 08:26
door menjo
Jawel, maar dan moet er nog steeds dezelfde waarde uitkomen
Geplaatst: 24.05.2006 - 08:29
door Sytse
Omdat vaak fabrikanten het op een manier berekenen zodat het het meest gunstige resultaat oplevert. De praktijk blijkt dan toch iets anders
te brengen
Geplaatst: 24.05.2006 - 08:39
door menjo
Het lijkt me dat een in veren gespecialiseerde fabrikant wel redelijk nauwkeurig de veerconstante kan meten (zoals gezegd, eersteklas natuurkunde werk). Sterker nog, het lijkt me dat ze gewoon een veer maken met een van te voren bepaalde veerconstante. (berekeningen aan een massa-veer-demp systeem zijn ook niet zo ingewikkeld (hoewel geen eersteklas meer)). De waardes die de verschillende fabrikanten opgeven voor hun veren moeten gewoon met elkaar vergelijkbaar zijn, de veerconstante heeft maar 1 eenheid.
Toen ik op zoek was naar verlagingsveren heb ik wel eens gezocht of er fabrikanten waren die die gegevens ergens hadden staan, maar heb toen niets kunnen vinden.
Geplaatst: 24.05.2006 - 11:20
door edraket
Inderdaad de veerconstante gaat het om. Dat is niks anders dan het aantal kilo's wat benodigd is om de veer een cm in te drukken.
Het vergelijk is wel moeilijk tussen Eibach en Apex, omdat Apex een progressieve veer is, en de Eibach een lineaire (De Apex wordt dus bij verder inveren stugger).
Veel valt daar niet mee te sjoemelen, het is een vast gegeven. Wat Apex echter opgeeft is niet duidelijk of het eerste aanzet van de veer is, het progressieve deel, of een gemiddelde.
Geplaatst: 24.05.2006 - 19:14
door Lambert
kun je je eerste les natuurkunde nog herinneren
dat is 30 jaar geleden! :oops: