Olie (?) in expansievat
Geplaatst: 08.05.2013 - 19:42
Hoi,
Graag zou ik jullie advies willen hebben bij het volgende:
Ik heb een Volvo V50 2.0D uit 2005, waar ik zeer content mee ben
Enkele dagen geleden kreeg ik op de snelweg ineens de melding dat de motor te warm werd. De meter stond nog voor het rode en ik heb meteen de kachel vol aangezet op de heetste stand. Meteen werd hij een stuk koeler, 300 meter verder onderaan de afslag ben ik gestopt en heb de motor laten afkoelen tot 90 graden (ging erg snel). Aangezien ik dicht bij huis was (10 minuten) ben ik daar naar toe gereden. Thuis bleek het expansievat lek te zijn. Aan de bovenkant zat een scheurtje. daardoor zat er te weinig vloeistof in. Ik heb deze meteen gevuld en een nieuwe besteld.
Het vervangen van een expansievat is een eitje, een klusje van 30 minuten. Alleen viel me op dat het vloeistof wat er in zat erg donker was, de hele tank was ook wat donker uitgeslagen. Toevallig was er gisteren op tv (bij 'de rijdende rechter') een monteur die iets vertelde over een warmtewisselaar. Als deze stuk was dan zou er olie in het expansievat kunnen komen. Ik moest hier meteen aan denken.
Ik heb meteen het olie oliepleil nagekeken en dat was wat aan de lage kant, maar niet leeg. Sowieso was het al even geleden dat er nieuwe olie in gegaan is, dus heel vreemd is het niet.
Bij het controleren van de olie was er niks te zien van vocht in de olie (weet niet of dat zichtbaar is op de peilstok), voelde de olie niet raar aan en er zat geen 'mayo' in de dop wat je bij een lekke koppakking zou kunnen zien.
Auto loopt verder prima, al lijkt het net of hij soms een heel klein beetje inhoud op de snelweg. Maar dit kan ook aan mij liggen. (ben er misschien iets te erg mee bezig dat ik niet stil kom te staan of ik de motor in de soep rij :oops:
)
Ik heb er nu 4,5 liter koelvloeistof in gegooid en er zit nog steeds lucht in. is dat normaal? De vloeistof wat er nu nog inzit is ook erg donker en als ik de dop van het expansievat eraf draai komt er lucht bij en schuimt het een klein beetje. schuim blijft niet staan of zo, maar is alleen waar het lucht de tank inkomt.
Ik zou graag willen weten of er iets stuk kan zijn en wat het dan zou kunnen zijn. Mijn grootste zorg is de donkere kleur van de koelvloeistof, zit hier olie bij? Ik heb een beetje geprobeerd te voelen, maar voel niet echt verschil met nieuwe en deze vloeistof.
De auto rookt overigens alleen een heel klein wolkje bij het starten, alleen 's morgen en dat is grijze rook. Geen dikke pluim, maar een heel klein beetje. De teller staan op 285.000 en het afgelopen jaar heb ik de brandstofpomp, dynamo en EGR klep moeten vervangen. Hoop dat dit loos alarm is...
Groetjes Remy
Graag zou ik jullie advies willen hebben bij het volgende:
Ik heb een Volvo V50 2.0D uit 2005, waar ik zeer content mee ben

Enkele dagen geleden kreeg ik op de snelweg ineens de melding dat de motor te warm werd. De meter stond nog voor het rode en ik heb meteen de kachel vol aangezet op de heetste stand. Meteen werd hij een stuk koeler, 300 meter verder onderaan de afslag ben ik gestopt en heb de motor laten afkoelen tot 90 graden (ging erg snel). Aangezien ik dicht bij huis was (10 minuten) ben ik daar naar toe gereden. Thuis bleek het expansievat lek te zijn. Aan de bovenkant zat een scheurtje. daardoor zat er te weinig vloeistof in. Ik heb deze meteen gevuld en een nieuwe besteld.
Het vervangen van een expansievat is een eitje, een klusje van 30 minuten. Alleen viel me op dat het vloeistof wat er in zat erg donker was, de hele tank was ook wat donker uitgeslagen. Toevallig was er gisteren op tv (bij 'de rijdende rechter') een monteur die iets vertelde over een warmtewisselaar. Als deze stuk was dan zou er olie in het expansievat kunnen komen. Ik moest hier meteen aan denken.
Ik heb meteen het olie oliepleil nagekeken en dat was wat aan de lage kant, maar niet leeg. Sowieso was het al even geleden dat er nieuwe olie in gegaan is, dus heel vreemd is het niet.
Bij het controleren van de olie was er niks te zien van vocht in de olie (weet niet of dat zichtbaar is op de peilstok), voelde de olie niet raar aan en er zat geen 'mayo' in de dop wat je bij een lekke koppakking zou kunnen zien.
Auto loopt verder prima, al lijkt het net of hij soms een heel klein beetje inhoud op de snelweg. Maar dit kan ook aan mij liggen. (ben er misschien iets te erg mee bezig dat ik niet stil kom te staan of ik de motor in de soep rij :oops:
Ik heb er nu 4,5 liter koelvloeistof in gegooid en er zit nog steeds lucht in. is dat normaal? De vloeistof wat er nu nog inzit is ook erg donker en als ik de dop van het expansievat eraf draai komt er lucht bij en schuimt het een klein beetje. schuim blijft niet staan of zo, maar is alleen waar het lucht de tank inkomt.
Ik zou graag willen weten of er iets stuk kan zijn en wat het dan zou kunnen zijn. Mijn grootste zorg is de donkere kleur van de koelvloeistof, zit hier olie bij? Ik heb een beetje geprobeerd te voelen, maar voel niet echt verschil met nieuwe en deze vloeistof.
De auto rookt overigens alleen een heel klein wolkje bij het starten, alleen 's morgen en dat is grijze rook. Geen dikke pluim, maar een heel klein beetje. De teller staan op 285.000 en het afgelopen jaar heb ik de brandstofpomp, dynamo en EGR klep moeten vervangen. Hoop dat dit loos alarm is...

Groetjes Remy