Er zijn bedrijven die je roetfilter eruit halen, de boel weer dichtlassen, je egr afsluiten, software aanpassen en je vervolgens garantie geven dat je gewoon door APK en roetmetingen komt. Prijs voor mijn 1.6d : 650 euro incl.. daarna dus nooit meer gedoe met roetfilters en EGR.... klinkt mooi, zeker gezien het feit dat een nieuwe roetfilter al meer kost dan bovenstaan bedrag.
iemand ervaring mee? is het waar dat ik geen gezeik krijg bij APK? Als mijn dealer erachter komt tijdens onderhoud.....zullen zij de auto vervolgens APK laten afkeuren omdat ze het weten, of het melden bij de RDW (auto heeft subsidie gehad op de roetfilter)
Het is financieel zeer interessant, maar er kleven ook een hoop vragen / mogelijke problemen aan... help!
Geplaatst: 10.05.2013 - 19:20
door V70/2.4D/2003
Nou, daar gaan we weer:
Voertuig voldoet na die behandeling niet meer aan de typegoedkeuring met als (mogelijke) gevolgen:
* ongeldig verklaren kentekenbewijs
* herkeuring
* opnieuw plaatsen van de EGR en het roetfilter
etc etc
En moet je eens opletten welke reacties er nog gaan volgen.
De enige manier dat je (volgens mij) niet detecteerbaar (onder APK omstandigheden) strafbaar bent is als je geen roetfilter hebt die je onklaar laat maken maar alleen een EGR laat afdoppen.
Een evt verhoging van NOx wordt namelijk niet gemeten (meten alleen roet/CO2)
Geplaatst: 11.05.2013 - 10:13
door V70/2.4D/2003
De enige manier dat je (volgens mij) niet detecteerbaar (onder APK omstandigheden) strafbaar bent is als je geen roetfilter hebt die je onklaar laat maken maar alleen een EGR laat afdoppen.
Vooruit, nog één keertje dan:
Na een dergelijke wijziging in de constructie van de auto voldoet de auto niet meer aan de eisen gesteld ten aanzien van geluid en milieu op grond waarvan mede de typegoedkeuring en in navolging waarvan het kentekenbewijs is afgegeven.
Dat zou bij de APK dus feitelijk een afkeur betekenen en bij het gebruik op de weg PV, inname kentekenbewijs deel 1 en herkeuring RDW (die pas geslaagd zal zijn als de auto weer conform de typegoedkeuring is).
Leuk al die regels V70/2.4D/2003, maar nu even de praktijk. Want hier heeft topicstarter niks aan. Komt ts met beschreven setup nou wel of niet door de APK.
Bij dieselmotoren is een bijwerking van het EGR-systeem dat er meer roet uitgestoten wordt. Minder NOx leidt tot meer roet en omgekeerd. Voor elke motor moet een optimum gevonden worden door deze af te stellen. Bij gebruik van een roetfilter zijn de grotere emissies van roet door het gebruik van EGR niet meer zo belangrijk, aangezien het roet toch wordt afgevangen. Zo krijgt men lage NOx-emissies en hoeft er niet in NOx-behandeling geïnvesteerd te worden.
Ik concludeer dat je minder vervuilend bezig bent mbt roet als je geen roetfilter hebt en EGR afdopt. Als je wel een roetfilter hebt zal je roet/NOx omhoog gaan. Dat kun je moreel verwerpelijk vinden (overigens zal de uitstoot van TS met bovenstaande bewerkingen waarschijnlijk nog steeds minder uitstoten als jouw 5 cylinder).
Overigens heeft TS m.b.t. typegoedkeuring en financieel gewin alleen voordeel als hij een lease auto zou hebben (bijv leasen in 14% schaal en dermate aanpassen dat hij naar 20% of hoger zou gaan). Aangezien de auto uit 2006 is, concludeer ik dat dit niet het geval is.
Geplaatst: 11.05.2013 - 14:37
door Longone
Ik moest ook even mijn wenkbrauwen fronsen bij het lezen van deze thread, maar er zijn dus inderdaad bedrijven die dit zonder blikken of blozen aanbieden:
Best geloofwaardige verhalen, maar iets zegt me dat dit nooit de bedoeling kan zijn.
Dit filmpje en bijbehorend verhaal komt overigens betrouwbaarder op mij over:
"Het verwijderen van een roetfilter wordt in sommige kringen opgevat als een oplossing voor een probleem en een rechtvaardige actie. Dat is het echter allerminst. Met het definitief verwijderen van een roetfilter pleegt u een milieudelict. Stappen tegen deze stroming zijn inmiddels genomen door RDW, Douane, en verzekeringsmaatschappijen (t.t.v. april 2012) Een auto waar van het roetfilter verwijdert is voldoet niet meer aan de emissienormen, en juridisch gezien niet meer aan de typegoedkeuring.
Ervaringen die het verwijderen van roetfilter "goedpraten" gaan steevast over een verbeterd verbruik, en trekkracht. Dat valt eenvoudig te verklaren: het roetfilter was immers verstopt en dat kan gemakkelijk dergelijke symptomen veroorzaken. Het monteren van een gereinigd roetfilter, of een nieuw roetfilter, had hetzelfde bewerkstelligd."
Als laatste, voor de fun, deze zeer creatieve "oplossing" is ook wel leuk (geen software-aanpassing nodig zelfs):
Geplaatst: 11.05.2013 - 16:22
door t5power
Ik zou zelf ook niet snel een roetfilter verwijderen, heb daarom bewust geen autos vermeden die geen roetfilter hebben.
Geplaatst: 11.05.2013 - 17:12
door V70/2.4D/2003
Longone, VRIEND!
Geplaatst: 11.05.2013 - 17:14
door lint
Jullie worden wel heel snel dikke vrienden!
Geplaatst: 11.05.2013 - 17:18
door V70/2.4D/2003
Dat nou ook weer niet maar eindelijk is er eentje die niet alleen heeft gelezen maar ook heeft gezocht.
Kan deze discussie dus weer gesloten worden met de conclusie: MAG NIET!
Geplaatst: 12.05.2013 - 22:16
door pimsam
Je mag ook geen 140 op de snelweg rijden. Je mag ook niet in de stad parkeren zonder een parkeerkaartje te kopen.
Meer on topic: je mag geen EGR afdoppen, je mag je auto niet zomaar laten chippen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Als men de garage niets verteld, komt men er (momenteel) niet achter. Zo simpel is het. Ik schrijf momenteel omdat je nooit zeker weet hoe en wat men in de toekomst in de uitlaatgassen gaat meten. Voor de komende jaren zul je wel save zitten.
Ik heb nu een V50 met roetfilter die roet bij de minste acceleratie. Deze heeft ook nog een hoog verbruik (met moeite 1:13,5). Volgens de dealer is er niets aan de hand.
Goed voor het milieu? NOT. Als de garantie er af is overweeg ik ook om al die filterzooi er uit te laten slopen.
Geplaatst: 13.05.2013 - 07:55
door bart simpson
je calculeert in alle gevallen vast een sanctie in, heel verstandig
Geplaatst: 13.05.2013 - 11:15
door wim de jong
Afgelopen sept heb ik mijn V50 - 2.0D tweede hands aangeschaft met 149000 km, en net 20.000 km terug was er door de dealer een nieuwe roetfilter ingezet. Inmiddels staat hij alweer op 18500 km, maar als er een nieuwe roetfilter in moet, laat ik hem ook openhalen/leeghalen.
Wat niet weet, wat niet deert......
Net wat al eerder gezegd is, momenteel is er niet achter te komen met een APK keuring......meestal moet een APK in zo'n kortst mogelijke tijd gebeuren, en hebben ze geen tijd om via de software te kijken of deze routine verwijderd is. Diverse bedrijven bieden dit aan voor verwijdering, met hierop zelfs APK garantie.
Geplaatst: 13.05.2013 - 11:22
door MarioC70
wim de jong schreef:Afgelopen sept heb ik mijn V50 - 2.0D tweede hands aangeschaft met 149000 km, en net 20.000 km terug was er door de dealer een nieuwe roetfilter ingezet. Inmiddels staat hij alweer op 18500 km, maar als er een nieuwe roetfilter in moet, laat ik hem ook openhalen/leeghalen.
Wat niet weet, wat niet deert......
Net wat al eerder gezegd is, momenteel is er niet achter te komen met een APK keuring......meestal moet een APK in zo'n kortst mogelijke tijd gebeuren, en hebben ze geen tijd om via de software te kijken of deze routine verwijderd is. Diverse bedrijven bieden dit aan voor verwijdering, met hierop zelfs APK garantie.
Je weet niet waar je over praat merk ik,is APK afkeur,niet bij mij laten keuren dan,we kunnen het gewoon zien,zo simpel is het.
Je weet niet waar je over praat merk ik,is APK afkeur,niet bij mij laten keuren dan,we kunnen het gewoon zien,zo simpel is het.
Als je goed zoekt, en je weet waar je naar moet kijken, en je hebt de kennis, en nog belangrijker......je hebt en krijgt er de tijd voor van je werkgever, zal je het ongetwijfeld vinden. Meestal is een APK keuring ivm kosten snel, snel, en snel, dus.
Ik weet van 2 gevallen (beide goede kennissen) van een V50-D, beide roetfilters verwijderd, zijn zonder problemen door de keuring gekomen, eentje icm met een gewone beurt bij Volvo Overvecht (hudsondreef, terwijl de l*llen wel het roetfiltervloeistof vervangen hebben... stelletje hondekoppen) en eentje bij een APK bij een bandenboer in Amersfoort.
Beide zonder enige op- en aanmerkingen verder goedgekeurd, Amersfoort zelfs met een steekproef.