Pagina 1 van 2

PowerTuning bij Volvotune

Geplaatst: 13.05.2013 - 09:19
door Turbodesk
Ik ben begonnen bij Volvotune met een Eco-tuning. Dit is te lezen in dit draadje: http://www.volvo-forum.com/viewtopic.ph ... sc&start=0

Na twee verschillende Eco-tunings in de auto te hebben gehad en ik absoluut niet kon wennen aan het vermogensgat in het begin, heb ik Obbe gevraagd het omgekeerde te maken.
In dit geval een Stage-2 tuning, met veel trekkracht onderin.

Wat is nu eigenlijk een stage-2 tuning? het is een uitgebreide stage-1 tuning die iedereen wel kent.
Neem bijvoorbeeld zo`n dure Polestar tuning. Dat is dus een hele simpele stage-1 tuning waarbij twee mapjes zijn aangepast. Waarvan 1 de turbodruk is. Er worden dus heel simpel twee waarden wat opgehoogd om wat meer power te krijgen.
Wil je meer en wil je dat de auto heel soepel gaat lopen en dat de rest van de mappen op elkaar afgestemd worden dan kom je aan bij een stage-2 tuning. Bij mij zijn er hiervoor 24 mappen aangepast. Dit kost de nodige uren van de tuner om dit aan te passen.
Het is nu wel zo dat alle mappen op elkaar zijn aangepast. Tot aan bijvoorbeeld de common rail druk, lambda waarden, luchtmassameter enz enz..

Ik heb nu een totaal andere wagen gekregen die vanaf een 1200 toeren heerlijk gretig oppakt, beter opschakelt, rustiger reageert als er meer vermogen wordt gevraagd. Hij zoeft nu echt.

De tuning is te vergelijken met een stage-2 van Rica qua vermogen.
Vermogen origineel 185 pk @ 4000 rpm, NU 240 pk @ 4000 rpm
Koppel origineel 400 Nm @ 2000 rpm, NU 480 Nm @ 2250 rpm

Het roetfilter en egr zijn weg geprogrammeerd dus in theorie is er nog meer vermogen omdat de uitlaatgassen veel makkelijker weg kunnen.
Dit is alleen op een vermogenstestbank te meten.

Plaatjes zijn altijd leuk.

Als eerste de Torq map. Hier zie je de NM waarden ten opzichte van de RPM. Als je dit wil terug rekenen dan kan dit op deze website: http://wentec.com/unipower/calculators/power_torque.asp
Wat in het rood staat zijn de aangepaste waarden. Dit geld ook in de 3D weergaven. Als je op de foto`s klikt dan kan je ze groter krijgen.

Afbeelding

Dit is dezelfde Torq map, maar dan in 3D weergave.

Afbeelding

En dan ook een mooie map in 3D weergave, is de Drivers Wish map.

Afbeelding

Kortom, ik ben zeer tevreden over Volvotune.

Je kan met Obbe alles bespreken. Al je wensen zijn bespreekbaar.
Hij is zeer bevlogen en weet echt heel erg veel.

Obbe gaat net zo lang door totdat je helemaal tevreden bent. Een tussenweg is er niet.

Geplaatst: 13.05.2013 - 09:36
door Thijs
Ik moet nog bepalen voor mezelf of ik dit niet te vindt, hij trekt als een lier en misschien voor mij bij een te kleine pedaalslag. Maar wat jij beschrijft van dat gretige op pakken klopt als een bus. Bijzonder te voelen hoe anders een auto in eens kan zijn enkel door softwarematige veranderingen. Qua verbruik moet ik het nog bekijken, heb pas 40 km gereden.

Mooi de plaatjes te zien Marcel, kan ik het ook aan vrienden laten zien hoe dat er uit ziet!

Geplaatst: 13.05.2013 - 09:43
door Turbodesk
Dit is inderdaad een hoop power. Alleen heb ik een automaat en jij hebt hand geschakeld. Dat is een groot verschil.

Tevens heb jij de Nm nog iets eerder laten beginnen. Dus dat merk je wel.

Geplaatst: 13.05.2013 - 11:25
door NJ8
Maak je je geen zorgen over je Geartronic Turbodesk? De reden dat ik nog niet ben overgegaan tot het tunen van mijn XC70

Geplaatst: 13.05.2013 - 11:43
door Turbodesk
Nee, totaal niet. Rica bied dit ook aan. Die Nm zijn alleen in bepaalde toerentallen beschikbaar. Het is een piekmoment.

Kijk maar naar de waarden in foto 1. De meest rechter kolom onder de waarde 965. Dit is op zeeniveau.

Geplaatst: 13.05.2013 - 12:36
door Thijs
Ja, vrijgegeven motorbelasting heeft ook te maken met buitenlucht druk en temperatuur. (grenswaarden)

Geplaatst: 13.05.2013 - 14:06
door edraket
Turbodesk schreef:Nee, totaal niet. Rica bied dit ook aan. Die Nm zijn alleen in bepaalde toerentallen beschikbaar. Het is een piekmoment.

Kijk maar naar de waarden in foto 1. De meest rechter kolom onder de waarde 965. Dit is op zeeniveau.
Ik vind wel dat je iets te makkelijk over dit punt heen stapt. Het koppel ligt van <2000 tot >3250 toeren boven de 460Nm met pieken van zelfs meer dan 470 Nm. Is niet weinig. Dus stellen dat het alleen pieken zijn ben ik het niet mee eens. Je zult de bak hoe dan ook veel zwaarder gaan belasten.

Dat Rica dit aanbiedt geeft ook geen garantie op defecten van de bak. Toen ik mijn vorige liet tunen bij Rica gaven ze ook aan dat ze nog niet hadden meegemaakt dat de koppeling ging slippen... Na 20.000 km kon ik een nieuwe koppeling monteren.

Geplaatst: 13.05.2013 - 14:32
door Turbodesk
En nog steeds maak ik me daar niet druk over.

Als Polestar al een tuning met goedkeuring van Volvo van 450 NM erin mag gooien dan ga ik me echt niet druk maken om die 20Nm extra, die alleen bij hoge toerentallen vrij komt.

Die cijfertjes zijn leuk, maar is alleen theoretisch. In de praktijk zal dit lager liggen.

Geplaatst: 13.05.2013 - 14:45
door edraket
Mijn koppeling lag er ook uit... was in de praktijk :wink:

Geplaatst: 13.05.2013 - 14:48
door Turbodesk
Natuurlijk, het is en blijft een risico. Maar die neem ik zelf bewust.

Geplaatst: 13.05.2013 - 15:10
door Ben
Klik
Turbodesk schreef:Natuurlijk, het is en blijft een risico. Maar die neem ik zelf bewust.
:twisted:

Geplaatst: 13.05.2013 - 15:55
door Turbodesk
Ben schreef:Klik
Turbodesk schreef:Natuurlijk, het is en blijft een risico. Maar die neem ik zelf bewust.
:twisted:
Wat moet ik nu denken bij zo'n smiley, Ben?

Geplaatst: 13.05.2013 - 16:54
door Quota
To be continued... I guess?
Alle gekheid op een stokje, mocht je problemen krijgen met je GT als gevolg van de tuning dan zal men je deze quote teruggeven zonder medelijden...

Wat mij betreft moet iedereen vooral lekker zelf weten wat ze doen. Dus wat mij betreft geniet van je auto en het verbruik, want daar is het immers allemaal om begonnen.

Geplaatst: 13.05.2013 - 17:26
door Gast
Nu hier volgen. Wat gaat het verbruik doen. Uiteindelijk is dat (toch) het doel..... :P

Geplaatst: 13.05.2013 - 19:16
door Ben
Turbodesk schreef:
Ben schreef:Klik
Turbodesk schreef:Natuurlijk, het is en blijft een risico. Maar die neem ik zelf bewust.
:twisted:
Wat moet ik nu denken bij zo'n smiley, Ben?
Die uitdrukking ken je toch wel.
Klik, die bewaren we !

Geplaatst: 22.05.2013 - 18:55
door Bas1982
Thijs schreef:Ik moet nog bepalen voor mezelf of ik dit niet te vindt, hij trekt als een lier en misschien voor mij bij een te kleine pedaalslag. Maar wat jij beschrijft van dat gretige op pakken klopt als een bus. Bijzonder te voelen hoe anders een auto in eens kan zijn enkel door softwarematige veranderingen. Qua verbruik moet ik het nog bekijken, heb pas 40 km gereden.

Mooi de plaatjes te zien Marcel, kan ik het ook aan vrienden laten zien hoe dat er uit ziet!
De gevoeligheid van het pedaal is ook te veranderen. Bij mij merkte ik na de tuning ook dat de auto bij een bepaald toerental te snel reageerde. de tuner heeft dit veranderd bij mij en heb ik er geen last van. Ik had er last van in de 30km zone. Als je dan tussen drempels in de 2 bleef de auto soms reageerde terwijl ik niet de intentie had gas te geven of juist niet.

Geplaatst: 23.05.2013 - 01:27
door Obbetuning
Hoi Bas1982

Je hebt het over de map: DW (drivers-wish) = wens van de bestuurder.
Deze is aan te passen naar wens hoe je wilt dat de auto reageert.

In de ecu's/ecm's van tegenwoordig kan je echt bijna alles aanpassen.
Dus ook wanneer er geschakeld wordt bij een automaat, wanneer de NM bij een bepaald toerental gebruikt mogen worden etc.
Zoals mijn leraar ooit zei: luister naar wat je klant wil, en maak dat voor hem :-)
Jou tuner heeft dat dus goed voor je geregeld .

mvgr Obbe

Geplaatst: 01.06.2013 - 11:49
door Turbodesk
Ik ben weer twee tanks verder en ik rijd nu uitgerekend aan de pomp tussen de 1 op 13 en 13,5.

Dit zijn dan merendeel woon werk verkeer ritten van 30 km enkele reis.

Dit zou volgens mij makkelijk naar de 1 op 14 kunnen, ware het niet dat ik wel van doorrijden houd.

De tijd dat ik dus net aan 1 op 12 heb gereden lijkt nu dus wel voorbij.

Het is natuurlijk niet spectaculair, maar alles is meegenomen.

Geplaatst: 01.06.2013 - 12:14
door Koidream
Als ik het goed begrijp kan je nu met 1 liter brandstof ongeveer 1 kilometer verder rijden. Wat een besparing zeg... :-)
Al eens uitgerekend wanneer je je geld van de tuning terugverdiend hebt?
Inderdaad, tunen om te besparen is belachelijk...

Geplaatst: 01.06.2013 - 12:28
door sanco
Turbodesk schreef:Ik ben weer twee tanks verder en ik rijd nu uitgerekend aan de pomp tussen de 1 op 13 en 13,5.

Dit zijn dan merendeel woon werk verkeer ritten van 30 km enkele reis.

Dit zou volgens mij makkelijk naar de 1 op 14 ....
Dat klinkt herkenbaar, zit in dezelfde range. Overigens, het verschil tussen koude start en opwarmen bij nachten rond nul of zoals nu rond 10 graden, is bij mij alleen al 1 liter ! Hoop dus dat jouw verbetering niet alleen maar de seizoensinvloed is.
Na ja, als de drivability wel beter is, is dat ook winst. Veel plezier ermee