Automaat flushen in Noord Nederland?
- mjeuring
- 3rd Gear member
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56
Waarom niet bij Gery? Die heeft het bij mij voor het huis gedaan (Emmen).
http://www.powerflush.nl/
http://www.powerflush.nl/
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Als je een wat minder gevoel bij een bedrijf hebt moet je dat motiveren. Zomaar wat roepen op een forum kan een bedrijf onterecht beschadigen. Dus, argumenten graag.piotrV70 schreef:Alternatief is voor mij Varioclean, iets verder weg maar ze komen op mij bijzonder professioneel over. Dat gevoel heb ik bij Scholtmeijer iets minder.
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Ok, volg dan gewoon je gevoel. Doe ik ook vaak. Meestal terecht.piotrV70 schreef:Dat kan ik motiveren JosW: Varionclean is een echte specialist, Scholtmeijer een "Tuner" die ook is gaan flushen. (iedereen kan immers zo'n apparaat aanschaffen). Dat hoeft niet slecht te zijn, vandaar mijn vraag naar meningen/ervaringen.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21288
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Broekhuis Groningen heeft mijn GT geflusht met apparatuur van van BG en uiteraard met de voorgeschreven olie.piotrV70 schreef:Heeft iemand ervaring met dit bedrijf ? Ik wil op termijn mijn GT laten flushen en dit lijkt de enige aanbieder in het Noorden.
Isw met de Polestar is de auto lekker bij de les
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 6th Gear member
- Berichten: 4809
- Lid geworden op: 31.08.2011 - 15:24
- Locatie: Utrecht
piotrV70 schreef:Dat kan ik motiveren JosW: Varionclean is een echte specialist, Scholtmeijer een "Tuner" die ook is gaan flushen. (iedereen kan immers zo'n apparaat aanschaffen). Dat hoeft niet slecht te zijn, vandaar mijn vraag naar meningen/ervaringen.
Dat is hetzelfde als dat iemand zich Volvo Specialist noemt,ik weet inmiddels beter..
Iemand die zo,n apparaat koopt,zal ongetwijfeld weten waar hij mee bezig is.
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41378
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Mods break
Titel aangepast aan de inhoud
Titel aangepast aan de inhoud
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21288
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik stel voor dat je even contact opneemt met Broekhuis Groningen.piotrV70 schreef:@mjeuring: verkeerde olie bijvoorbeeld ? Dat hebben we hier eerder gezien. @diesel01: ik wist niet dat Broekhuis het ook doet, weet je nog wat het daar ongeveer kost ?
Ze hebben verschillende prijzen zo heb ik, nadat Gery mijn automaat van de V70 had afgevuld met full synthetisch, er voor gekozen om alleen de olie te vervangen voor een minerale variant.
Dat heeft mij €120 gekost voor 8liter olie en een uur arbeid á €95.
Bij verontreiniging brengt men een additief in waarna er gereden gaat worden pas daarna gaat er geflusht worden.
Uit mijn hoofd zat die variant op €395 maar helemaal zeker weet ik dat dus niet.
Gewoon even bellen, zijn aardige lui.
Ik heb mijn vorige V70 en huidige XC60 laten doen en dat is goed bevallen
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Ik snap niks van dat synthetisch/mineraal verhaal. Volgens mij hoort er maar 1 soort olie in en dat is de mobil 3309, of uiteraard de originele volvo automaat olie.
- Varioclean
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
- Locatie: Varsseveld
- Contacteer:
de jws3309 spec atf hoort in de 5 en 6 bak automaten van de Volvo 5 cilinders vanaf 2000, vanaf 2011 geldt de aw1 spec, wat een iets dunnere atf is die wel in de buurt zit van de jws3309, leveranciers zijn o.a. Volvo zelf en Mobil.
Veel andere atf leverende oliemerken claimen vergelijkbare atf te hebben voor de jws3309 spec of claimen dat een periode, en stappen daar later weer vaak vanaf omdat de specificatie vrij precies ligt voor de Aisin automaatbakken van Volvo. De atf voor de Volvo moet ondermeer de juiste gladheid hebben in combinatie met de frictieplaten in de bak.
er zijn verschillende manieren van spoelen van de automaaten van Aisin (de tf80 6 bak en de aw55 5 bak), de bakken hebben geen uitneembaar filter en tijdens het spoelen met een oudere bak moet niet te veel koppelingsmateriaal en daarop lijkende sludge in het niet uitneembare filter worden gedwongen,
en moet er ook geen restant van oude atf overblijven na de spoeling, wat zich dan mengt met de nieuwe atf en de nieuwe atf dan weer deels uitschakelt qua smerings en reinigings eigenschappen.
ook is het belangrijk de vuilste atf die in het carter zit meteen te verwijderen via de carterplug om zo niet alles eerst door de bak en filter heen te spoelen als de automaat verouderd en sterk vervuild is,
de methode die de dealer in groningen gebruikt heeft als voordeel dat door het rondrijden tussen de spoeling door er extra veel vuil loskomt wat anders pas losgekomen was door vulling met de nieuwe atf na de spoeling, want dit vuil zou dan meteen weer een deel van de nieuwe atf neutraliseren , zodat deze nieuwe atf al vrij snel weer zwart is en zijn additives al weer gedeeltelijk verbruikt zijn.
dat is ook de reden dat wij meestal twee spoelingen achterelkaar doen en daar tussenin de Volvo circa een uur laten rijden,
wat dan loskomt met de nieuwe atf, en dat is veel want nieuwe atf is extreem reinigend, wordt daarna ook weer afgetapt, en een tweede hoeveelheid atf die daarna wordt ingepompt blijft dan wel schoner en frisser voor de komende kilometers.
een andere reden van de dubbele spoeling is dat zo echt bijna alle oude atf weg is uit de automaat, doordat er twee maal een verdunning van de oude atf met de nieuwe atf in de bak plaatsvindt (dit is nodig omdat het verhaal van alle oude atf met nieuwe atf "eruitduwen" via de koelerleidingen in de praktijk niet helemaal plaatsvindt in de velen gangen en wel of niet gesloten ruimtes van de automaat.)
de bij de eerste en tweede sessie in te pompen hoeveelheden zijn afhankelijk van de staat van automaat en atf,
en er wordt geen additionele reiniger gebruikt en extra additives om geen onvoorspelbare processen in de bak op gang te brengen, zoals loslaten van frictieplaten ,extra opzwellen van afdichtingen en losmaking van vuil wat gaat rondzwemmen in de bak en evt. in het kleppenhuis komt.
Veel andere atf leverende oliemerken claimen vergelijkbare atf te hebben voor de jws3309 spec of claimen dat een periode, en stappen daar later weer vaak vanaf omdat de specificatie vrij precies ligt voor de Aisin automaatbakken van Volvo. De atf voor de Volvo moet ondermeer de juiste gladheid hebben in combinatie met de frictieplaten in de bak.
er zijn verschillende manieren van spoelen van de automaaten van Aisin (de tf80 6 bak en de aw55 5 bak), de bakken hebben geen uitneembaar filter en tijdens het spoelen met een oudere bak moet niet te veel koppelingsmateriaal en daarop lijkende sludge in het niet uitneembare filter worden gedwongen,
en moet er ook geen restant van oude atf overblijven na de spoeling, wat zich dan mengt met de nieuwe atf en de nieuwe atf dan weer deels uitschakelt qua smerings en reinigings eigenschappen.
ook is het belangrijk de vuilste atf die in het carter zit meteen te verwijderen via de carterplug om zo niet alles eerst door de bak en filter heen te spoelen als de automaat verouderd en sterk vervuild is,
de methode die de dealer in groningen gebruikt heeft als voordeel dat door het rondrijden tussen de spoeling door er extra veel vuil loskomt wat anders pas losgekomen was door vulling met de nieuwe atf na de spoeling, want dit vuil zou dan meteen weer een deel van de nieuwe atf neutraliseren , zodat deze nieuwe atf al vrij snel weer zwart is en zijn additives al weer gedeeltelijk verbruikt zijn.
dat is ook de reden dat wij meestal twee spoelingen achterelkaar doen en daar tussenin de Volvo circa een uur laten rijden,
wat dan loskomt met de nieuwe atf, en dat is veel want nieuwe atf is extreem reinigend, wordt daarna ook weer afgetapt, en een tweede hoeveelheid atf die daarna wordt ingepompt blijft dan wel schoner en frisser voor de komende kilometers.
een andere reden van de dubbele spoeling is dat zo echt bijna alle oude atf weg is uit de automaat, doordat er twee maal een verdunning van de oude atf met de nieuwe atf in de bak plaatsvindt (dit is nodig omdat het verhaal van alle oude atf met nieuwe atf "eruitduwen" via de koelerleidingen in de praktijk niet helemaal plaatsvindt in de velen gangen en wel of niet gesloten ruimtes van de automaat.)
de bij de eerste en tweede sessie in te pompen hoeveelheden zijn afhankelijk van de staat van automaat en atf,
en er wordt geen additionele reiniger gebruikt en extra additives om geen onvoorspelbare processen in de bak op gang te brengen, zoals loslaten van frictieplaten ,extra opzwellen van afdichtingen en losmaking van vuil wat gaat rondzwemmen in de bak en evt. in het kleppenhuis komt.
- mjeuring
- 3rd Gear member
- Berichten: 494
- Lid geworden op: 17.03.2007 - 08:56
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21288
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Overigens vind ik het prettig indien er door een Volvodealer aan mijn auto word gewerkt.
Vandaar mijn keus voor Volvo Broekhuis Groningen.
A.s vrijdag mag hij weer naar binnen, krijg een rdesign stuur gemonteerd. :mrgreen:
Vandaar mijn keus voor Volvo Broekhuis Groningen.
A.s vrijdag mag hij weer naar binnen, krijg een rdesign stuur gemonteerd. :mrgreen:
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Varioclean
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 18.10.2012 - 11:26
- Locatie: Varsseveld
- Contacteer:
de door Aisin in Japan gemaakte 5 en 6 automaatbakken van de Volvo's hebben ongeveer 6 liter atf inhoud excl. de atf koeler,
voor de Volvo dealer is de Aisin automaat een zgn blackbox die vervangen kan worden of niet, en waaraan wel ververst kan worden:
om de verkeerde atf te verwijderen wordt dan 3 liter afgetapt worden vanaf de carterplug, en kan nog een litertje met draaiende motor uit de koppelomvormer worden gespuugd (wel risicovol, optijd motor uitzetten anders heeft koppelomvormer geen smering), zo kan 2/3 van de inhoud worden verwijderd, doet men dat nog een maal is 1/3 maal 1/3 nog 1/9 oude atf aanwezig, er is dan 8 liter nieuwe atf gebruikt.
met de spoelmachine (die niet binnen de volvodealer onderhoudsprocedures aanwezig is) kan er in een keer via de koelerleiding bv 16 liter worden ingepompt en pompt de koppelomvormer ondertussen de oude atf eruit, maar er vindt wel menging in de bak plaats tussen de oude en nieuwe atf, zodat er nog wel circa een halve liter oude atf in bak en koppelomvormer overblijft,
wij vervangen de oude of verkeerde atf dmv tweemaal nieuwe (tot. ca. 16l) atf in te pompen (en eerst deels oude atf aftetappen van onder op de brug) waardoor er dankzij 2x inpompen 2x verdunning plaatsvindt, en er nog maar een of enkele procenten oude of verkeerde atf in de automaat achterblijft,
dit is vooral bij oude atf belangrijk omdat oude atf restanten de nieuwe atf deels kunnen uitputten vanaf het begin.
groet,
voor de Volvo dealer is de Aisin automaat een zgn blackbox die vervangen kan worden of niet, en waaraan wel ververst kan worden:
om de verkeerde atf te verwijderen wordt dan 3 liter afgetapt worden vanaf de carterplug, en kan nog een litertje met draaiende motor uit de koppelomvormer worden gespuugd (wel risicovol, optijd motor uitzetten anders heeft koppelomvormer geen smering), zo kan 2/3 van de inhoud worden verwijderd, doet men dat nog een maal is 1/3 maal 1/3 nog 1/9 oude atf aanwezig, er is dan 8 liter nieuwe atf gebruikt.
met de spoelmachine (die niet binnen de volvodealer onderhoudsprocedures aanwezig is) kan er in een keer via de koelerleiding bv 16 liter worden ingepompt en pompt de koppelomvormer ondertussen de oude atf eruit, maar er vindt wel menging in de bak plaats tussen de oude en nieuwe atf, zodat er nog wel circa een halve liter oude atf in bak en koppelomvormer overblijft,
wij vervangen de oude of verkeerde atf dmv tweemaal nieuwe (tot. ca. 16l) atf in te pompen (en eerst deels oude atf aftetappen van onder op de brug) waardoor er dankzij 2x inpompen 2x verdunning plaatsvindt, en er nog maar een of enkele procenten oude of verkeerde atf in de automaat achterblijft,
dit is vooral bij oude atf belangrijk omdat oude atf restanten de nieuwe atf deels kunnen uitputten vanaf het begin.
groet,