Pagina 1 van 1

pook demonteren AW71/overdrive doet het niet

Geplaatst: 13.05.2013 - 17:41
door biadman
Sinds vandaag doet mijn overdrive van de AW71 bak het niet meer... Nu wilde ik de pookknop demonteren om eens te kijken hoe het zit met de bedrading, deze heeft bij mijn 145 ook wel eens voor problemen gezorgd bij de overdrive.

Iemand ervaring hiermee? of eventueel een andere plek waar ik kan beginnen met zoeken? Zekering zit er iig gewoon nog in in het kastje bij de deur!

Geplaatst: 13.05.2013 - 17:52
door admiral
Dat dacht ik dus ook, maar vervangen van de zekering en het opschuren van de contacten zorgden ervoor dat de OD het weer deed. OD van een AW 71 zijn minder gevoelig voor storingen dan die van de amazon en de 140. Bij onze hoef je hem ook niet uit te schakelen dat gaat vanzelf.

Geplaatst: 13.05.2013 - 18:41
door biadman
hmmm zo iig ff checken kleine moeite! maar je bedoelt wel die zekering in het kastje naast de deur toch? of zitten ze ook nog op andere plekken?

Geplaatst: 13.05.2013 - 18:52
door biadman
Helaas... dat was het dus niet........ andere opties? iemand die weet hoe ik die pook los krijg?

Geplaatst: 13.05.2013 - 20:49
door VolvoTech
Hi.

Is dat de electrische overdrive?

Je kunt in dat geval het beste even het relais controleren.
In mijn (1984) 245 zit die achter het centrale paneel...

Geplaatst: 13.05.2013 - 22:04
door biadman
euhm geen idee... dat zijn ze toch allemaal?

Geplaatst: 13.05.2013 - 22:06
door VolvoTech
Nou.... ik heb een M46 bak... daar is het echt een overdrive.
Later werd het een 5e versnelling...
Kweet het echt niet!

Maar; relais is vaak boosdoener van niet willen inschakelen.
Als 2e vaak de bekabeling/connectie aan de bak (let op; bij mij M46 dus, zit de overdrive ACHTER de gewone bak)

Geplaatst: 14.05.2013 - 05:35
door biadman
volgens mij zit ij bij de aw71 in de bak... als ik een manual online hiervan lees wordt het beschreven als een 4 in de bak welke eigenlijk een overdrive is...

hoe zit dat relais er uit en waar hangt ie bij jou ongeveer?

Geplaatst: 14.05.2013 - 09:04
door VolvoTech
Op de overdrive zelf zit een solenoide (vergeef als ik het niet goed schrijf), geen relais.
Die kan ook kapot zijn natuurlijk.

Relais bij mij zit echt achter de middenconsole, bovenin, vastgeklikt op een rand.
Er zitten er bij mij 3 daar, de meest rechtse voor de overdrive.

Geplaatst: 14.05.2013 - 09:23
door biadman
dank voor de tip!

Geplaatst: 20.05.2013 - 19:44
door rogerv701998
biadman schreef:Helaas... dat was het dus niet........ andere opties? iemand die weet hoe ik die pook los krijg?
Mocht het nog nodig zijn:

http://volvolvo.nl/threads/9182-Volvo-2 ... post319265

Geplaatst: 20.05.2013 - 20:05
door biadman
thanx!! doet het namelijk nog steeds niet... :S

Geplaatst: 26.05.2013 - 18:29
door Henk 760 Hausser
De solenoide krijgt zijn stroom via een relais.
Het relais wil nog wel een last hebben van soldeer rot
Staat er wel spanning op de solenoid ?
Hoe ziet de bedrading er uit onder de auto ?
Je kunt de auto op het contact zetten ,onder de auto kruipen en aan de bedrading "frunniken" misschien hoor je dan een luide klik.

Geplaatst: 26.05.2013 - 20:54
door VolvoTech
245's en draden ;-)
Ben 5 uur bezig geweest afgelopen dagen om de bedrading onder de kap weer recht te krijgen.
Nog 4 te gaan en alles bij het blok is nieuw.

Maar absoluut wel de moeite waard, accu-lampje (vanaf dynamo) doet het weer, temperatuur sensor doet weer normal...
En ik gok (! omdat het blok rustiger loopt nu) dat ook de regelingen voor koude start etc. geen massa lekken meer hebben....

Bij de 245's;
- bedrading vervangen al mogelijk
- reflowen van de relais
En je lost zomaar een hoop problemen op!

Geplaatst: 29.05.2013 - 11:23
door biadman
ga er volgende week met een maatje naar kijken. ook meteen alle droge kabel bedrading vervangen in het motorruim... wachten op kortsluiting idd
ik houd jullie op de hoogte.
volgende week kan hij nl ook op de brug, wel zo handig!

Geplaatst: 29.05.2013 - 11:33
door VolvoTech
Trouwens, je kunt handmatig alle kabels vervangen, maar er zijn ook complete kabelbomen.
Ondanks dat die wat geld kosten... kan het je ook veel gedonder schelen, stekkers zitten daar namelijk bij en anders moet je volop aan he solderen...

Geplaatst: 10.06.2013 - 07:51
door biadman
eeeeeeeeeeeeeeeeen hij doet het weer :)

dank voor de tips allemaal!

het was een losse (lees doorgerotte) draad op de overdrive.
tijdens werkzaamheden aan de uitlaat. een nieuwe bocht over de as was echt heel erg nodig zag ik ineens de draad bungelen.

maatje heeft hem gefixt, meteen OD lampje gemaakt en keuze verlichting van de bak gemaakt.
weer een genot om in te rijden nu!

:)