Pagina 1 van 1
Volvo in de eerste opgave van het VWO examen aardrijkskunde.
Geplaatst: 14.05.2013 - 12:47
door Volvoman
De eerste opgave van het VWO examen aardrijkskunde was gewijd aan de overname van Volvo door Geely en de opening van enkele fabrieken in China. Ik zal zo gauw mogelijk de opgaven hier weergeven.
De kindertjes boffen maar met een Volvogekke AK docent....
Geplaatst: 14.05.2013 - 13:00
door Stinky
Wat was de vraag? Hoelang is een Chinees?
Geplaatst: 14.05.2013 - 14:03
door Volvoman
Voor één ieder die het examengevoel wil (her-) beleven:
Opgave 1 Ontwikkelingen in de mondiale autoproductie.
1p 1 Met welk begrip wordt de mondiale verandering aangeduid die zichtbaar is
in bron 1?
Zowel in Japan als China is in de periode 1960-2007 de autoproductie
toegenomen (zie bron 1). Toch bestaan er verschillen tussen de opkomst
van de autoproductie in Japan en China.
1p 2 Geef een verschil tussen de opkomst van de autoproductie in Japan en China.
Vanaf ongeveer 1990 is de werkgelegenheid in de auto-industrie in de
centrumlanden veranderd.
2p 3 Geef aan hoe de werkgelegenheid in de auto-industrie in de
centrumlanden is veranderd sinds 1990 door in te gaan op
 de omvang van de werkgelegenheid;
 het type werkgelegenheid.
De Chinese autoproducent Geely heeft in 2010 het Zweedse merk Volvo
gekocht.
2p 4 Geef twee redenen waarom Geely denkt met de overname van Volvo op termijn meer winst te maken.
Geely wil bij Shanghai een nieuwe Volvo-vestiging openen. In deze
vestiging staat de ontwikkeling van nieuwe modellen centraal.
1p 5 Wat is de belangrijkste reden voor Geely om deze onderzoeks- en
ontwikkelingsvestiging juist in een stad als Shanghai te vestigen?
Volvo heeft autofabrieken in Zweden en België. Daar is overwegend
positief, maar ook wel negatief gereageerd op de overname door Geely.
2p 6 Beredeneer dat er in Zweden en België zowel positief als negatief werd gereageerd op de overname van Volvo door Geely.
Geplaatst: 14.05.2013 - 14:05
door Volvoman
Bron 1 was een tabelletje met daarin de autoproductie per land in 1960 en in 2007.
Bron 2:
Volvo breidt fors uit in China
Beijing – Een deel van de productie van Volvo wordt verplaatst naar
China. De Chinese eigenaren van het Zweedse automerk investeren
volgens topman Stefan Jacoby de komende vijf jaar tot elf miljard dollar
(acht miljard euro) in nieuwe fabrieken in China. Volvo kwam in 2010 in
handen van het Chinese semi-staatsbedrijf Geely.
Geely wil de mondiale verkoop van personenauto’s van het merk Volvo de
komende tien jaar meer dan verdubbelen tot 800.000 auto’s per jaar.
Geely mikt daarbij vooral op een sterke groei van de lucratieve Chinese
automarkt. Volvo zal een fabriek openen in Chengdu, waar vanaf 2013
jaarlijks zo’n honderdduizend auto´s van de band moeten rollen. Voor
2015 mikt het bedrijf op een verkoop in China van 200.000 auto’s per jaar.
In 2010 waren dat er nog circa 39.000.
Geplaatst: 14.05.2013 - 14:40
door Ben
Leuk !
Maar de oplettende leerling zal zeker vermelden dat Stefan Jacoby niet meer bij Volvo zit. krijgt hij dan bonuspunten?
En zit jij in de examencommissie ? :shock:
Geplaatst: 14.05.2013 - 16:10
door Battlecruiser
Hopelijk komt Volvo volgende week niet voor in het geschiedenisexamen.
Want daar gaat het meestal over dingen die niet goed aflopen....

Geplaatst: 14.05.2013 - 17:16
door Volvoman
Bron 2 was een krantenartikel uit 2011, toen was Jacoby er nog. Stond er goed bij...
Geplaatst: 14.05.2013 - 18:23
door lint
Grappig dat Volvo in de examens voorkomt.
Geplaatst: 14.05.2013 - 19:43
door Discovery
Leuk om te zien, was toch wel mijn favoriete vak op school.
Bij mij kwam het Volvo KERS vliegwiel ook op eens langs tijdens een collegepresentatie over o.a. vliegwielen, terwijl ik totaal iets anders technisch studeer.