Koplamp vervangen
Geplaatst: 14.05.2013 - 21:39
Volvo V70 2005 D5
Water / vocht in de koplamp, is erg vervelend en vervanging zou een optie kunnen zijn. Of in mijn geval 190 euro besparen en de koplamp eruit halen en met een verfbrander (niet warmer dan 150 C) vanuit de binnenkant verwarmen, even wat compressielucht erdoorheen en klaar!
Ik ben geen automonteur maar wel een klein beetje handig, ik ben zo'n 2 uur in totaal bezig geweest.
We gaan aan de slag, eerst via de nieuwsgroepen VIDA gedownload voor de instructie. ik zal deze als bijlagen toevoegen
Eerst de bumper losmaken, kijk naar het volgende plaatje:

Eerst moet je de strip in het midden van de bumper verwijderen (twee maal) dit gaat heel simpel door in de hoek met een plastic schroevendraaier of zoiets wat te wrikken en je trekt vanuit de wielkast naar het midden toe de strip er vanaf.
Het getal 5 verwijst naar de onderkant van de bumper vlak bij het wiel, hier zitten ook nog een drukknop zoals boven op de bumper, 6 stuks. in totaal heb je dus 8 drukknoppen. Heel simpel deze drukknoppen, gewoon met een kleine schroevendraaier in het midden drukken en hij is los!
Twee bouten voorin en twee torx schroeven aan de binnenkant van wielkast.
En mocht je de bumper er helemaal af willen halen kijk dan ook even naar het volgende plaatje. Je moet dan ook de connectors van de koplampsproeier verwijderen.

Oke de bumper is los.

De koplamp zit met 4 boutjes vast. Een van de boutjes zit verstopt achter de kap zoals je kan zien op de foto hier boven. Je kan het kapje los krijgen door twee torx schroeven en een boutje los te draaien. Als je dat hebt gedaan kan je bij het laatste boutje van de koplamp komen.
Een stekker losmaken en je kan de koplamp verwijderen.

Ik hoef maar 1 koplamp schoon te maken dus laat ik de bumper aan een kant vast zitten.

Klein beetje water in de koplamp.... Ik vermoed dat de koplampsproeiers hier voor verantwoordelijk zijn. Ze zijn inmiddels gedeactiveerd

De lampjes eruit halen, warm maken en af en toe met perslucht door de koplamp, en na een kwartier is alles schoon!
Als dit gedaan is heb ik de lamp opnieuw gekit (met Polymax van Bison) gewoon de rand nogmaals kitten waar het 'glas' in de zwarte koplamp bak vast is gemaakt. kennelijk zit hier toch ergens een lekje.
Alles weer in elkaar draaien en klaar ben ik.

En het resultaat.... Mag er zijn.
Water / vocht in de koplamp, is erg vervelend en vervanging zou een optie kunnen zijn. Of in mijn geval 190 euro besparen en de koplamp eruit halen en met een verfbrander (niet warmer dan 150 C) vanuit de binnenkant verwarmen, even wat compressielucht erdoorheen en klaar!
Ik ben geen automonteur maar wel een klein beetje handig, ik ben zo'n 2 uur in totaal bezig geweest.
We gaan aan de slag, eerst via de nieuwsgroepen VIDA gedownload voor de instructie. ik zal deze als bijlagen toevoegen

Eerst de bumper losmaken, kijk naar het volgende plaatje:

Eerst moet je de strip in het midden van de bumper verwijderen (twee maal) dit gaat heel simpel door in de hoek met een plastic schroevendraaier of zoiets wat te wrikken en je trekt vanuit de wielkast naar het midden toe de strip er vanaf.
Het getal 5 verwijst naar de onderkant van de bumper vlak bij het wiel, hier zitten ook nog een drukknop zoals boven op de bumper, 6 stuks. in totaal heb je dus 8 drukknoppen. Heel simpel deze drukknoppen, gewoon met een kleine schroevendraaier in het midden drukken en hij is los!
Twee bouten voorin en twee torx schroeven aan de binnenkant van wielkast.
En mocht je de bumper er helemaal af willen halen kijk dan ook even naar het volgende plaatje. Je moet dan ook de connectors van de koplampsproeier verwijderen.

Oke de bumper is los.

De koplamp zit met 4 boutjes vast. Een van de boutjes zit verstopt achter de kap zoals je kan zien op de foto hier boven. Je kan het kapje los krijgen door twee torx schroeven en een boutje los te draaien. Als je dat hebt gedaan kan je bij het laatste boutje van de koplamp komen.
Een stekker losmaken en je kan de koplamp verwijderen.

Ik hoef maar 1 koplamp schoon te maken dus laat ik de bumper aan een kant vast zitten.

Klein beetje water in de koplamp.... Ik vermoed dat de koplampsproeiers hier voor verantwoordelijk zijn. Ze zijn inmiddels gedeactiveerd


De lampjes eruit halen, warm maken en af en toe met perslucht door de koplamp, en na een kwartier is alles schoon!
Als dit gedaan is heb ik de lamp opnieuw gekit (met Polymax van Bison) gewoon de rand nogmaals kitten waar het 'glas' in de zwarte koplamp bak vast is gemaakt. kennelijk zit hier toch ergens een lekje.
Alles weer in elkaar draaien en klaar ben ik.

En het resultaat.... Mag er zijn.