Pagina 1 van 2

Volvo V50 Modelyear 2014

Geplaatst: 15.05.2013 - 21:43
door Maurice Pierik
Met de Volvo V60 lijkt het niet zo hard te lopen als gehoopt werd. Tenminste... lang niet alle V50-rijders blijken over te stappen op de 'grote' Volvo.

Voor diegene die graag meer ruimte heeft dan in de nieuwe V40, is hier dan de 'nieuwe' Volvo V50.

Afbeelding

Voor- en achterzijde zijn gelift, zodat het model weer helemaal mee kan doen met de laatste Volvo-modellen. Onder de ramen is nu een chroomrand zichtbaar en uiteraard vinden we hier de nieuwe buitenspiegels terug.

Afbeelding

Het spreekt voor zich dat de nieuwe V50 is voorzien van de nieuwe T3 en T4 motoren alsmede het setje D2, D3 en D4 uit de Volvo V40.

Omdat de V50 gestoeld is op een ouder platform treffen we geen heel nieuw dashboard aan. Om het dashboard is daarom overgenomen uit de C70, dat subtiel anders is dan het oude C30/S40/V50 dashboard. Omdat een TFT-scherm niet kan worden gecombineerd met dit dashboard zijn als troost de R-Design meters geplaatst. Let ook even op het erg chique optionele leer.

Afbeelding

T.o.v. de nieuwe V40 ontbreken in de nieuwe V50 de City Safety, de knie-airbag en voetgangersairbag en het geintegreerde 5" kleurenscherm.

Stel dat deze V50 € 1.500 meer kost dan een vergelijkbare V40 (Bij V50 D2 € 2.000 meer dan vergelijkbare V40 D2, want meer CO2-uitstoot en dus ook niet belastingvrij), zou je dan gaan voor zo'n V50? Of kies je liever een V40, V40xc, V60, of een vergelijkbare auto van een ander merk?

Geplaatst: 15.05.2013 - 22:09
door Elveka
Whishfull thinking ?

Geplaatst: 15.05.2013 - 22:34
door Paul
v40 heeft het stokje inderdaad overgenomen met grotere aantallen dan de v50 volgens mij

Geplaatst: 16.05.2013 - 18:37
door Maurice Pierik
De V40 is volgens Volvo de opvolger van de C30/S40/V50. De huidige V40 is echter een onvervalste hatchback in het C-segment en daarmee een ander soort auto dan de V50 die een stationcar is (in C/D-segment, altijd een twijfelgeval gebleven). Het verkooppotentieel van de hatchback is in Nederland veel groter dan dat van stationcars. Dat zie je (gelukkig) ook terug in het marktaandeel van de V40 dat in Nederland op een kleine 2% ligt.

De V60 werd ooit door Volvo gepresenteerd als opvolger van de V50. In Nederland verkoopt de V60 niet zo heel goed (marktaandeel van gemiddeld 0,5% tegen gemiddeld 1% voor de V50). Ook t.o.v. de V70 'scoort' de V60 maar matig. De V70 heeft jarenlang zo'n 0,9% marktaandeel gehad. In Zweden komen de verkoopcijfers van de V60 niet in de buurt van de V70.

Geplaatst: 17.05.2013 - 16:12
door John Vermeulen
Ik heb het altijd jammer gevonden dat, hoe goed, mooi en plezierig de V40 ook is, er nu in het modellengamma geen Volvo met de omvang en vooral praktische funcionaliteiten van de V50 (grote klep, vrij diepe rechthoekige laadruimte, lage drempel en dergelijke) is. Het verbaasd me ook wel waarom er nog geen stationcar variant van de V40 is aangekondigd, zoals Ford die variant wel levert van de Focus, die grofweg dezelfde spoorbreedte en wielbasis heeft als de V40. De V40 trekt veel vreemdmerk rijders aan, verkoopt in Nederland goed, maar de verkoop lijkt ook wel wat over zijn initiele hoogtepunt te zijn.

Ik denk echt dat een V50-nieuwe-stijl (lees: de stationcar variant van de V40) het in een land als Nederland, waar het praktische, veelzijdige gebruik toch altijd voorop staat, heel goed zou doen. De V60 is volgens mij in de beleving van het gemiddelde middenklasse gezin te groot.
En geen enkele "gewone" autogebruiker maakt zich denk ik druk of het nou een C-segment wagen is of een wagen halverwege C/D en dus moeilijk te positioneren.

Geplaatst: 17.05.2013 - 16:41
door lint
Dat de V60 in de beleving van het gemiddelde middenklasse gezin te groot is, is volgens mij niet helemaal waar.
Het zijn qua binnenruimte en bagageruimte vergelijkbare auto's.

Geplaatst: 17.05.2013 - 18:01
door John Vermeulen
Je hebt wel gelijk, hoewel de laadruimte van de V50 makkelijker toegankelijk is en meer een brede rechthoekige ruimte is, terwijl door het design van de V60 de toegankelijkheid van de laadruimte niet groter is (weet ik uit eigen waarneming).
Ik bedoel ook meer te zeggen dat ik het beeld heb dat de V50 meer een betrouwebare en praktische allemans vriend was/is - kijk maar eens naar de diversiteit van de rijders ervan - en dat voor een deel van het koperspubliek de stap van een auto zoals de V50 naar een V60 net te groot is. Groot dan niet letterlijk genomen, maar meer in prijs, verzekering/belasting, onderhoud en dergelijke.

Geplaatst: 18.05.2013 - 08:48
door Rutger
V60 is duurder dan de V50, dat is een behoorlijke reden om niet over te stappen.

Geplaatst: 18.05.2013 - 10:20
door Maurice Pierik
Stel de 'nieuwe V50 D2*' zou € 2.000 duurder zijn dan een vergelijkbare V40 D2, en de overige varianten €1.500 duurder dan een vergelijkbare V40? Dus:

V40 D2 Kinetic € 26.995
V50 D2 Kinetic (MY2014, zoals voorgesteld) € 28.995
V60 D2 Kinetic € 33.995

V40 T3 Base € 26.995
V50 T3 Base (MY2014, zoals voorgesteld) € 28.495
V60 T3 Base € 31.995

Enz.

Welke auto is dan het interessantst? V40, zo'n V50, V60, of iets anders?

(* Het is onwaarschijnlijk dat een V50 met D2 onder de wegenbelastingvrije grens komt)

Geplaatst: 18.05.2013 - 10:36
door Live
2e hands V60 ? Alsnog de ruimte, maar een lagere prijs ;)

Geplaatst: 18.05.2013 - 11:55
door Elveka
Al eens gekeken hoeveel V60 Ocean Race 2012 met bijna 0 km te koop staan in Duitsland ?
Stemt tot nadenken !

Geplaatst: 18.05.2013 - 12:39
door bart simpson
leuk allemaal dat gefröbel maar de V50 is exit en blijft exit, het model was gewoon aan zijn einde qua verkopen en voor € 28.995,-- gaat geen hond hem meer kopen
V40 D2 Kinetic € 26.995
V60 D2 Kinetic € 33.995
V70 D2 Kinetic € 37.995
Heel evenwichtig qua model en prijs

Dat die Ocean race modellen niet te slijten zijn is niet onlogisch, wat voegt die uitvoering nu feitelijk toe?

Geplaatst: 19.05.2013 - 10:34
door Jan Hagel
bart simpson schreef:leuk allemaal dat gefröbel maar de V50 is exit en blijft exit, het model was gewoon aan zijn einde qua verkopen en voor € 28.995,-- gaat geen hond hem meer kopen
V40 D2 Kinetic € 26.995
V60 D2 Kinetic € 33.995
V70 D2 Kinetic € 37.995
Heel evenwichtig qua model en prijs

Dat die Ocean race modellen niet te slijten zijn is niet onlogisch, wat voegt die uitvoering nu feitelijk toe?
Mee eens. Alhoewel een sympathiek idee van TS is de v50 inmiddels echt verleden tijd en past niet meer in de huidige lijn.

Waar de v60 nog wel eens last van heeft is de relatief geringe ruimte. Om de een of andere reden wordt dit door sommigen altijd streng aangerekend. Ik denk echter dat diegenen de positionering van de v60 niet snappen. Voor veel ruimte is er vanouds de v70. De v60 is nooit als station in de markt gezet. Voor degenen die ruimte zoeken is voor een relatief kleine meerprijs de v70 al beschikbaar (niet iedereen wil echter in een v70 rijden, de rij-eigenschappen van een v60 zijn echt veel beter dan die van een v70.....). Alhoewel bovenstaand voorbeeld van bart laat zien dat er nog wel een gat zit tussen de v40 en v60 denk ik dat het lastig wordt om nu een nieuwe kleine station in de markt te zetten al la v50. Dit zou een gehele nieuwe modelontwikkeling moeten zijn (of zou het mogelijk zijn een afgeleide van de v40 te maken? Ik betwijfel het. Daarnaast lijkt het mij een lastig segment waar het zware concurrentie heeft). Maar wie weet wat Volvo nog voor ons in petto heeft.

Geplaatst: 19.05.2013 - 11:46
door OGA244
De V60 is dit jaar stevig omlaag gegaan qua prijs (die stond feitelijk ook veel te hoog geprijsd) pak nu eens een V50 D2 kinetic van 2010, die was ook € 32.195,--, dat zet een prijs van € 33.995,-- voor een V60 D2 in een heel ander perspectief.
De beenruimte, zitbreedte, vloer van de bagageruimte, alles is groter bij een V60
Ik zou met een V60 dan ook geen problemen hebben qua aanbieding in relatie tot een V50 van 2010 als ik nu in de markt was.
De afname van de BPM tot "slechts" € 1.050,-- heeft de prijs van de V40 zo doen dalen in vergelijking tot de V50 van ooit.

Geplaatst: 04.06.2013 - 15:12
door Boswachter
V60 is zwaarder dan een V50 (wegenbelasting) en niet noemenswaardig ruimer. Mooier, tja.... Ik had bij Volvo geen alternatief meer voor mijn V50 en ben weer teruggegaan naar Seat. (mede i.v.m. mijn vertrouwen in de diesels uit VW stal) de nieuwe motoren van Volvo die dit najaar komen zijn weer wel veelbelovend.....
Maar een nieuwe V50 kon ik me zowiso niet veroorloven (dan had ik wel een VW touran gekocht, die wou moeders graag) uiteindelijk gesetteld bij een niet zo mooie maar financieel wel aantrekkelijke Altea XL

Geplaatst: 09.06.2013 - 10:55
door Steigerend Eland
Een model die uit poductie genomen is een facelift geven? Ik dacht het niet.

Geplaatst: 09.06.2013 - 10:58
door Steigerend Eland
Hoe heb je trouwens die foto's zo gemaakt Maurice? Met wat fotoshop kan je toch moeilijk zo een resultaat krijgen?

Geplaatst: 09.06.2013 - 11:14
door OGA244
Boswachter schreef:V60 is zwaarder dan een V50 (wegenbelasting) en niet noemenswaardig ruimer. Mooier, tja.... Ik had bij Volvo geen alternatief meer voor mijn V50 en ben weer teruggegaan naar Seat. (mede i.v.m. mijn vertrouwen in de diesels uit VW stal) de nieuwe motoren van Volvo die dit najaar komen zijn weer wel veelbelovend.....
Maar een nieuwe V50 kon ik me zowiso niet veroorloven (dan had ik wel een VW touran gekocht, die wou moeders graag) uiteindelijk gesetteld bij een niet zo mooie maar financieel wel aantrekkelijke Altea XL
zwaarder is in dit geval € 7,-- per maand, en zeker wel ruimer met een substantieel grotere laadvloer (lengte en breedte) hij is alleen omhoog schuiner (en kleiner) dan een V50, 6cm meer interieurbreedte en 4 cm meer beenruimte geeft je ook echt meer ruimte, nu een V60 (eindelijk) voor een goede prijs staat is dit bepaald geen straf na de V50

Geplaatst: 09.06.2013 - 11:50
door Paul
Helemaal eens Oga!

Geplaatst: 09.06.2013 - 12:55
door Maurice Pierik
Steigerend Eland schreef:Hoe heb je trouwens die foto's zo gemaakt Maurice? Met wat fotoshop kan je toch moeilijk zo een resultaat krijgen?
Het is gewoon shoppen aan bestaande publicatiefoto's.