Pagina 1 van 5

V60 PIH - rijden met caravan

Geplaatst: 15.05.2013 - 23:38
door edv60h
Omdat ik over een kleine 2 maanden op vakantie ga naar spanje met een V60PIH en een caravan van 1600 kg heb ik de volgende vraag: Wie heeft er info of tips voor het rijden met een caravan in de bergen?
Ik zou graag bergaf regenereren en dat gaat het beste met de rem licht ingedrukt. Weet iemand of de remblokken ook bij licht remmen en maximaal regenereren bekrachtigd worden? Met andere woorden, lopen de remmen dan warm? Ik denk zelf van wel maar weet het niet zeker.
De bult op in power modus lijkt me wel geweldig!

Als er andere behulpzame opmerkingen of tips zijn dan hou ik mij aanbevolen.

Geplaatst: 15.05.2013 - 23:42
door lint
Bergaf rijden met de rem iets ingetrapt lijkt mij niet goed voor je remsysteem, dat gaat zeker warmlopen.

Geplaatst: 16.05.2013 - 00:08
door Thom
Ik zou ook je kogeldruk goed meten, de PIH is helaas niet (te) voorzien van niveauregeling :?

Geplaatst: 16.05.2013 - 06:24
door edv60h
Dag Thom,

Ja ik heb een kogeldrukmeter. Maximale kogeldruk bij een afneembare trekhaak is 90 kg.

Geplaatst: 16.05.2013 - 06:29
door edv60h
lint,

dat is nu precies mijn vraag. Omdat de auto bij een lichte pedaaldruk regenereert vraag ik mij af in hoeverre op dat moment de remblokken tegen de remschijven drukken...

Iemand die daar iets over kan zeggen?

Want ik denk dat met alleen het gas loslaten (dan regenereert de auto ook een beetje) de weerstand van de regeneratie onvoldoende is om de combinatie niet in snelheid te laten stijgen. Dit hangt ook van het hellingspercentage af natuurlijk. Maar ik schat in dat bij een beetje helling dat al zo is.

Geplaatst: 16.05.2013 - 08:33
door diesel01
Ik zou mij met het rijden van de pih isw met de caravan minder bezig houden met het regeneren en meer met wat de combinatie doet.
Een accupakket(gewicht), geen niveauregeling + redelijke caravan en je zit maar zo boven de 3.5ton.
Licht remmen om te regeneren gaat geheid voor warm lopenende/vast zittende remmen zorgen, zeg ik als ex-internationaal vrachtwagenchauffeur.
Gewoon de automaat in manueel en het remmend vermogen van de bak gebruiken.
Een retarder zal de pih niet hebben, denk ik.

Edit gaat het echt te hard dan zou ik even kort maar stevig in een rechte lijn remmen om vervolgens door rijwind de boel even af te laten koelen.

Geplaatst: 16.05.2013 - 09:56
door Walter
lint schreef:Bergaf rijden met de rem iets ingetrapt lijkt mij niet goed voor je remsysteem, dat gaat zeker warmlopen.
klopt niet bij de Hybrid, normaal gesproken wel. Maar het rempedaal is zo gebouwd dat je de eerste paar centimeter weerstand voelt van een rubber ding. Dan rem je dus helemaal niet met de remblokken maar gaan de regeneratie aan. Dat zou dus geen probleem moeten zijn. Je ziet dan ook de bubbels op het linker schermpje in je dash

Geplaatst: 16.05.2013 - 10:12
door Bluemagics
Kan je niet beter de save knop gebruiken?

Geplaatst: 16.05.2013 - 10:21
door Paul
Thom schreef:Ik zou ook je kogeldruk goed meten, de PIH is helaas niet (te) voorzien van niveauregeling :?
Auto schijnt voorzien te zijn van zulke veren dat hij al het gewicht makkelijk aan moet kunnen.

Geplaatst: 16.05.2013 - 10:26
door Bluemagics
Weet iemand of de V60 PIH lager of hoger is dan een reguliere V60?

Zijn de veringen extreem hard?

Geplaatst: 16.05.2013 - 10:37
door Paul
Ja zijn veel harder en stugger dan een normale V60.

Geplaatst: 16.05.2013 - 10:39
door lint
Lever je veel veercomfort in door die stuggere veren of wordt dat deels gecompenseerd door het hogere gewicht van PIH?

Geplaatst: 16.05.2013 - 10:49
door jvov60
In ieder geval is de V60 PIH vele malen comfortabeler dan een R-Design S60 weet ik uit ervaring...

Geplaatst: 16.05.2013 - 11:15
door Walter
jvov60 schreef:In ieder geval is de V60 PIH vele malen comfortabeler dan een R-Design S60 weet ik uit ervaring...
hier sluit ik me bij aan

Geplaatst: 16.05.2013 - 12:18
door Ben
Mods break
Heren, dit topic gaat over ervaringen met het rijden met een V60 PIH in combinatie met een caravan.
OT berichten zijn verwijderd.

Geplaatst: 16.05.2013 - 13:24
door RvdVeer
Bij bergaf; de safe-functie aan geeft volgens mij de meeste weerstand (automaat in manual) en het beste rendement voor het opladen....daarbij incidenteel licht de rem indrukken geeft volgens mij in dat geval het beste resultaat voor een 'volle' accu.

Geplaatst: 16.05.2013 - 13:51
door RichieB
Volgens mij gaat met de Save functie aan de diesel motor meer toeren maken om de accu bij te laden. Met de automaat in manual schakel je de elektrische motor uit, maar dat doet de Save knop ook (tenzij je al meer dan 20km bent opgeladen). Volgens mij hebben beide handelingen niets te maken met de weerstand en regeneratie bij een afdaling.

Geplaatst: 16.05.2013 - 14:32
door V60_PHEV
Hoe gaat die electromotor eigenlijk om met zo'n zware belasting?

Kun je de auto met zo'n zware aanhanger misschien beter in power-modus rijden?

Geplaatst: 16.05.2013 - 14:51
door Walter
RichieB schreef:Volgens mij gaat met de Save functie aan de diesel motor meer toeren maken om de accu bij te laden. Met de automaat in manual schakel je de elektrische motor uit, maar dat doet de Save knop ook (tenzij je al meer dan 20km bent opgeladen). Volgens mij hebben beide handelingen niets te maken met de weerstand en regeneratie bij een afdaling.
voor de versnellingsbak is meer toeren juist lekker, koelt 'ie beter. Vergeet niet bij klimmen een tandje terug te schakelen om de motor en bak wat meer teoren te laten draaien

Geplaatst: 16.05.2013 - 22:01
door tomtom
Walter schreef:
jvov60 schreef:In ieder geval is de V60 PIH vele malen comfortabeler dan een R-Design S60 weet ik uit ervaring...
hier sluit ik me bij aan
En een V70 T5 met sportonderstel..... :) !