Pagina 1 van 1

ATF verversen?

Geplaatst: 16.05.2013 - 11:50
door Andrew82
Beste kenners, ik zit met een vraagstuk; mijn S60 uit 2001 met automaat is altijd dealer onderhouden maar helaas kan ik nergens in de boeken of bonnen achterhalen of de ATF weleens vervangen is. Momenteel staat er ca 212.000km op de teller en functioneert de automaat prima.

De olie ziet er an sich niet slecht uit maar is ook niet meer nieuw, deze ruikt niet verbrand of vreemd. Ik zou graag de olie en wellicht het filter preventief vervangen maar ik lees verschillende verhalen zoals bv "als de olie nooit vervangen is en de km-stand is boven de 200k dan deze olie vooral laten zitten" anderen geven aan "elke 60 a 80k preventief vervangen" weer anderen geven aan dat een power-flush de perfecte methode is om de automaat in optima forma te houden.
Tevens zie k verschillende verhalen over verschillende oliën.

Wellicht begrijpen jullie mijn verwarring :)
Dus hierbij mijn vragen;

1: Wat is de beste optie; olie laten zitten, verversen, spoelen of power-flushen?
2: filter vervangen ja of nee?
3: indien verversen of spoelen, is dit zelf te doen? Of weegt de moeite niet op tegen dealerprijs? (ik ben redelijk handig ;) )
4: Welke olie te gebruiken? (ik hou het zelf het liefst OEM)


Alvast bedankt voor jullie bijdragen!

Geplaatst: 16.05.2013 - 11:53
door lint
Daar is al heel veel over geschreven, met de zoekfunctie kom je al heel veel te weten.
Je kan natuurlijk ook informeren bij een van de forumsponsors op dat gebied.

Geplaatst: 16.05.2013 - 12:23
door Andrew82
Dat klopt, vandaar het bomen en bos verhaal. Ook kan ik niet echt een specifiek geval vinden wat op mijn auto van toepassing is.

Informeren dat snap ik en ga ik ook doen maar een vraag als deze stellen op een forum levert imho veel objectieve info op. Deze info kun je weer gebruiken bij het informeren en wapent je tegen eventuele "wij van wc-eend, adviseren wc-eend" verhalen ;)

Geplaatst: 16.05.2013 - 12:44
door lint
Het effect van "wij van wc-eend, adviseren wc-eend" fenomeen kan je vermideren door bij diverse experts op het gebied van automaten en ATF verversen je vragen te stellen.
Ook persoonlijk langs gaan voor een informatief gesprek kan meerwaarde hebben, het "goede gevoelaspect".

Geplaatst: 17.05.2013 - 11:14
door EnnoE34
Laat ik nu net zelf een vergelijkbare auto, bouwjaar, automaat, S60 2001, 170PK berijden ;). Op het moment van aanschaf zat ik met dezelfde vraag...wat te doen. "WC-eend verhalen" zoals je dat noemt heb ik redelijk snel terzijde gelegd. Ik zelf heb de titel "Tell-sell" er voor gebruikt, maar het is maar net wat voor naampje je er aan koppelt.

1. Door blijven rijden met de oude olie is vragen om problemen;

2. Filter verwisselen gaat niet, tenzij je je bak wilt laten reviseren, dan wordt het filter ook gelijk verwisseld;

3. "Torque converter clutch lubrication is one reason there are so many automatic transmission fluids (ATF) on the market." Keuze ATF vloeistof luistert dus erg nauw. Het liefst een specifieke olie voor de door Volvo gebruikte versnellingsbakken als je bovenstaande stelling serieus neemt. Een nieuwe koppelomvormer is duur.

4. Het belangrijkste is dat er weer verse en goede olie in je bak komt.

De nieuwe olie bezit reinigende eigenschappen waardoor je je kunt afvragen wat de toegevoegde waarde is van een cleaner.

Mijn ATF olie in de bak is met stapsgewijze vervanging met korte intervallen en daarna de bak voorzien van volledig nieuwe olie na 20000 km nog volledig rood van kleur. Ik heb er voor gekozen uiteindelijk een MOBIL JWS3309 er in te doen.

Ook persoonlijk langs gaan voor een informatief gesprek kan meerwaarde hebben, het "goede gevoelaspect". Al is de keuze erg beperkt.

Geplaatst: 17.05.2013 - 12:10
door Andrew82
EnnoE34 schreef:Laat ik nu net zelf een vergelijkbare auto, bouwjaar, automaat, S60 2001, 170PK berijden ;). Op het moment van aanschaf zat ik met dezelfde vraag...wat te doen. "WC-eend verhalen" zoals je dat noemt heb ik redelijk snel terzijde gelegd. Ik zelf heb de titel "Tell-sell" er voor gebruikt, maar het is maar net wat voor naampje je er aan koppelt.

1. Door blijven rijden met de oude olie is vragen om problemen;

2. Filter verwisselen gaat niet, tenzij je je bak wilt laten reviseren, dan wordt het filter ook gelijk verwisseld;

3. "Torque converter clutch lubrication is one reason there are so many automatic transmission fluids (ATF) on the market." Keuze ATF vloeistof luistert dus erg nauw. Het liefst een specifieke olie voor de door Volvo gebruikte versnellingsbakken als je bovenstaande stelling serieus neemt. Een nieuwe koppelomvormer is duur.

4. Het belangrijkste is dat er weer verse en goede olie in je bak komt.

De nieuwe olie bezit reinigende eigenschappen waardoor je je kunt afvragen wat de toegevoegde waarde is van een cleaner.

Mijn ATF olie in de bak is met stapsgewijze vervanging met korte intervallen en daarna de bak voorzien van volledig nieuwe olie na 20000 km nog volledig rood van kleur. Ik heb er voor gekozen uiteindelijk een MOBIL JWS3309 er in te doen.

Ook persoonlijk langs gaan voor een informatief gesprek kan meerwaarde hebben, het "goede gevoelaspect". Al is de keuze erg beperkt.
Kijk dit is een reactie waar ik wat mee kan, specifiek van toepassing op mijn situatie, bedankt!
Het (stapsgewijs) verversen van de olie spreekt mij wel aan, daar ik geen problemen met de bak heb.
Mag ik vragen waar jij uiteindelijk terecht bent gekomen om dit uit te laten voeren?
Ik dacht trouwens dat het filter vervangen kan worden door het carterdeksel los te halen onder de bak maar waarschijnlijk vergis ik me dan met een S80.

Geplaatst: 17.05.2013 - 13:22
door Edwin
Andrew82 schreef:
EnnoE34 schreef:Laat ik nu net zelf een vergelijkbare auto, bouwjaar, automaat, S60 2001, 170PK berijden ;). Op het moment van aanschaf zat ik met dezelfde vraag...wat te doen. "WC-eend verhalen" zoals je dat noemt heb ik redelijk snel terzijde gelegd. Ik zelf heb de titel "Tell-sell" er voor gebruikt, maar het is maar net wat voor naampje je er aan koppelt.

1. Door blijven rijden met de oude olie is vragen om problemen;

2. Filter verwisselen gaat niet, tenzij je je bak wilt laten reviseren, dan wordt het filter ook gelijk verwisseld;

3. "Torque converter clutch lubrication is one reason there are so many automatic transmission fluids (ATF) on the market." Keuze ATF vloeistof luistert dus erg nauw. Het liefst een specifieke olie voor de door Volvo gebruikte versnellingsbakken als je bovenstaande stelling serieus neemt. Een nieuwe koppelomvormer is duur.

4. Het belangrijkste is dat er weer verse en goede olie in je bak komt.

De nieuwe olie bezit reinigende eigenschappen waardoor je je kunt afvragen wat de toegevoegde waarde is van een cleaner.

Mijn ATF olie in de bak is met stapsgewijze vervanging met korte intervallen en daarna de bak voorzien van volledig nieuwe olie na 20000 km nog volledig rood van kleur. Ik heb er voor gekozen uiteindelijk een MOBIL JWS3309 er in te doen.

Ook persoonlijk langs gaan voor een informatief gesprek kan meerwaarde hebben, het "goede gevoelaspect". Al is de keuze erg beperkt.
Kijk dit is een reactie waar ik wat mee kan, specifiek van toepassing op mijn situatie, bedankt!
Het (stapsgewijs) verversen van de olie spreekt mij wel aan, daar ik geen problemen met de bak heb.
Mag ik vragen waar jij uiteindelijk terecht bent gekomen om dit uit te laten voeren?
Ik dacht trouwens dat het filter vervangen kan worden door het carterdeksel los te halen onder de bak maar waarschijnlijk vergis ik me dan met een S80.
+1

Dat stapsgewijs vervangen zou ook mijn voorkeur hebben. Zeker na het verhaal dat er laatst was (in Italië?) dat er problemen ontstonden juist ná een powerflush....
Ik zit in ongeveer zelfde situatie als jullie. Olie zit er naar mijn weten nu 13 jaar en 165.000 km in.
De bak schakelt nog zijdezacht en onmerkbaar....
Weet niet of er al eens ververst is en ga dus uit van niet.
Om nou in één keer de boel middels een powerflush met geweld alles los te weken en wellicht maar gedeeltelijk er uit te spoelen geeft mij absoluut geen gerust gevoel. Temeer er niet wordt gegarandeerd dat het schakelen sowieso niet slechter zal zijn na de powerflush. Dat het niet gegarandeerd wordt dat het schakelen beter zal gaan kan ik begrijpen, maar andersom niet?
Blijkbaar zitten er dus ook risico's aan het powerflushen in de zin van dat er partikels/vervuiling/koek los kunnen/zullen komen die wellicht niet meegeflushd worden en dan juist voor storingen kunnen gaan zorgen.

Enige wat m.i. ècht 100% resultaat zou hebben is bak uit elkaar halen, helemaal schoonmaken van binnen, filter verwisselen en nieuwe olie erin, maar dan zit je wellicht al bijna aan een complete revisie?

Twijfel, twijfel.........

Gr. Edwin.

Geplaatst: 19.05.2013 - 18:47
door Andrew82
Nou na heel veel gelezen te hebben ben ik er nog niet helemaal uit. Het enige is dat ik geen powerflush wil uitvoeren en dat het duidelijk is welke olie te gebruiken.
Van de week maar even Varioclean bellen voor wat aanvullend advies, helaas zitten ze niet echt in de buurt anders had ik even langs gereden.

Wel heb ik nog een aanvullende vraag, ik heb gelezen over de B4 servo cover. Nu blijkt na controle van mijn versnellingsbaknummer dat deze eventueel problemen zou kunnen veroorzaken. Problemen zijn er nu niet maar what to do, vervangen of niet??

Geplaatst: 22.05.2013 - 17:24
door Mike1975
B4servo cover vervangen is een eenvoudig klusje. Cover kost iets van 2 tientjes. Bij mij was het een wereld van verschil.

Geplaatst: 22.05.2013 - 20:36
door roadrage
tot welk bouwjaar gaat dat B4 servo cover verhaal op bij de Geartronics ?

Geplaatst: 23.05.2013 - 09:04
door Andrew82
Geldt voor de AW50-55 versnellingsbakken, ik weet niet zeker of geartronic hier ook onder valt.
Van 2001 t/m 2002, versnellingsbaknummers 01C t/m 01L.
Chassisnummers (bij benadering):
S60: 062000-152000
V70: 116000-230000
V70 XC: 036000-067100

Ik heb inmiddels Varioclean gesproken voor een aanvullend advies, ik ga waarschijnlijk zelf de servocover vervangen en daarna een dubbele spoeling uit laten voeren bij hen. To be continued..

Geplaatst: 31.05.2013 - 22:15
door Andrew82
Vandaag bij Varioclean op bezoek geweest;

In overleg met Arthur er voor gekozen om preventief de B4 servo cover te vervangen en de automaat twee keer te spoelen en tussen de spoelbeurten door naast het versnelt inleren van de adaptatie ook even flink door te door te rijden om het reinigende vermogen van de verse ATF zijn werk te laten doen. Na de 2e spoelbeurt opnieuw de adaptatie uitgevoerd en klaar is kees! :)

Tijdens de proefrit gaf Arthur aan dat mijn automaat zijn werk eigenlijk prima deed (ik had dan ook geen klachten) en de olie die er uit kwam zag er dan ook niet heel slecht uit. Het adapteren van de bak ging volgens Arthur ook erg snel omdat de bak nog in goede is. Leuk om te zien hoe dat in zijn werk gaat en dat het waarschuwings-driehoekje gaat branden als de bak wat geleerd heeft. Ook is het geen straf om in de omgeving rond te moeten rijden ;)

Ik heb mijn bezoek aan Varioclean als zeer prettig ervaren, Arthur zijn kennis over de automaatbakken is enorm en het houdt niet op bij enkel de automaatbakken. Arthur heeft uitgebreid de tijd genomen om zich te verdiepen in het gedrag van de automaat van mijn auto en uit de toelichting die hij er bij geeft blijkt hoeveel ervaring hij met Volvo heeft.
Ik ben erg blij dat ik deze werkzaamheden preventief heb laten uitvoeren en zal over 50.000km dit dan ook zeker weer laten doen!

Toevallig was EnnoE34 er vandaag ook, altijd leuk om het gezicht achter een forumnaam te zien! :)

Hieronder nog wat fotootjes.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Geplaatst: 07.06.2013 - 13:22
door Andrew82
Inmiddels een week verder en de automaat schakelt nóg zachter dan dat deze al deed, heerlijk!
Zo blijkt maar weer dat preventief onderhoud loont, ik kan het iedere automaat-rijder aanbevelen! (en nee ik heb geen aandelen ;) )

Geplaatst: 08.06.2013 - 14:22
door Meeus
Wel ik kan het ook aanbevelen!
Maandag 3/06/2013 zijn 230.000km onderhoud gehad en de versnellingsbak van de olie vervangen (geen powerflush) en idd de bak schakelt zalig zacht.