Motor Service Spoed - oorzaak injector bekabeling
Geplaatst: 16.05.2013 - 23:28
Rij inmiddels alweer zo'n 2,5 jaar in m'n S80 D5 185pk uit 2007 met Geartronic. Fijne auto, maar de laatste tijd wat problemen. Een half jaar geleden is de wervelklep vervangen i.v.m. het beruchte wervelklepstangetje.
Echter daarna bleef er af en toe een probleem - de auto reageert soms niet lekker op het gaspedaal. In de file met zo'n 1500 toeren duurt het soms lang voordat de motor reageert, het gaspedaal lijkt niets te doen. Daarna - soms een seconde of wat - schakelt de bak terug en versneld de auto weer. Met Hemelvaart naar Duitsland geweest en na een lange rit met ook Autobahn snelheden op 15km van de eindbestemming opeens de melding Motor Service Spoed en de motor in noodloop. Na opnieuw starten verdween de melding weer. Op de terugweg bij Venlo hetzelfde fenomeen.
Auto vervolgens naar de Volvo specialist die het probleem heeft terugherleid naar een slechte verbinding van de stekker van de injector van de 5e cilinder. Deze is gereinigd, ingevet met een speciaal vet en de bekabeling is beter vastgezet. Echter hier bleek na een stuk rijden het probleem niet mee opgelost. Een dag later na een lange rit opnieuw Motor Service Spoed. Opnieuw contact gehad met de specialist, en deze gaf aan de de bekabeling naar de injector waarschijnlijk niet goed meer is - door de dieseldamp worden de kabels hard en verslechteren deze. Advies is nu deze kabelboom te vervangen. Volgens hen een vaker voorkomend euvel bij de D5.
Op dit forum vind ik dit echter niet terug - wel vervuiling van de EGR, slechte LMM, sensoren en dergelijke.
Iemand een mening hierover? Ik zou graag enige zekerheid willen hebben dat het probleem hiermee opgelost zou zijn, liever heb ik dat de garage alle mogelijke oorzaken uitsluit want iedere keer terug naar de garage vind ik niet zo'n prettige gedachte. Tips zijn welkom, alvast bedankt voor het meedenken!
Echter daarna bleef er af en toe een probleem - de auto reageert soms niet lekker op het gaspedaal. In de file met zo'n 1500 toeren duurt het soms lang voordat de motor reageert, het gaspedaal lijkt niets te doen. Daarna - soms een seconde of wat - schakelt de bak terug en versneld de auto weer. Met Hemelvaart naar Duitsland geweest en na een lange rit met ook Autobahn snelheden op 15km van de eindbestemming opeens de melding Motor Service Spoed en de motor in noodloop. Na opnieuw starten verdween de melding weer. Op de terugweg bij Venlo hetzelfde fenomeen.
Auto vervolgens naar de Volvo specialist die het probleem heeft terugherleid naar een slechte verbinding van de stekker van de injector van de 5e cilinder. Deze is gereinigd, ingevet met een speciaal vet en de bekabeling is beter vastgezet. Echter hier bleek na een stuk rijden het probleem niet mee opgelost. Een dag later na een lange rit opnieuw Motor Service Spoed. Opnieuw contact gehad met de specialist, en deze gaf aan de de bekabeling naar de injector waarschijnlijk niet goed meer is - door de dieseldamp worden de kabels hard en verslechteren deze. Advies is nu deze kabelboom te vervangen. Volgens hen een vaker voorkomend euvel bij de D5.
Op dit forum vind ik dit echter niet terug - wel vervuiling van de EGR, slechte LMM, sensoren en dergelijke.
Iemand een mening hierover? Ik zou graag enige zekerheid willen hebben dat het probleem hiermee opgelost zou zijn, liever heb ik dat de garage alle mogelijke oorzaken uitsluit want iedere keer terug naar de garage vind ik niet zo'n prettige gedachte. Tips zijn welkom, alvast bedankt voor het meedenken!