Pagina 1 van 1

Van S60 2.4 naar V50 2.4 ?? Zwakke punten V50 ?

Geplaatst: 19.05.2013 - 22:31
door peter d
Hallo,

al jaren ben ik in het bezit van een S60 2.4 intro ed. met volle tevredenheid.
Aangezien ik de kans heb om een V50 2.4 Momentum (140pk ) te bemachtingen die 4 jaar nieuwer is en 35.000km minder op de klok heeft heb ik een paar vragen :

1. bekende elektronica problemen ??

2. kwaliteit audio geluid ?? ( heb nu in de S60 High Performance systeem met externa Volvo PA versteker. Topgeluid ! )

3. Verdere kwakke punten ??

Ik ben benieuwd naar de reactie's.

Mvg, Peter

Geplaatst: 19.05.2013 - 22:36
door V480-S60
Sorry, ik ga alleen maar zeggen dat je qua rij-eigenschappen achteruit gaat.
Verder weet ik niet welk audiosysteem er in zit. Zodat een vergelijkingsantwoord onmogelijk is.

Geplaatst: 20.05.2013 - 01:22
door mslik
Hoi,

Inderdaad. Iets meer info is welkom. Andere mindere punten zijn er weinig. Het is volvo tenslotte. Natuurlijk zal het rijden wat anders zijn dan dat je gewend. Immers je rijd nu een "klasse" hoger.

Maar iets meer info en wij zullen wel roepen.

Grt

Geplaatst: 20.05.2013 - 07:57
door peter d
Morgen zie ik de auto, ga er mee rijden. Hij is op 't werk ingeruild :-)
Even op de brug nalopen en dan zie ik het wel.

het is een 2.4 140pk ( uiteindelijk laat ik bij bsr de software omzetten naar 180pk net als mijn S60 met 188pk, is iets feller)
Kleur is zwart metallic met roofrail. Momentum uitvoering met mooie wielen die er als extra opzitten. bereden door mensen van middelbare leeftijd.
Auto heeft rondom een aantal krassen maar kunnen zonder bon bij onze spuiterij gespoten worden.
zwart stoffen bekleding. welke audio er in zit weet ik niet, hopelijk dik geluid zoals ik gewend ben.
huidige winterwielen kunnen zeer waarschijnlijk op de V50 gezet worden.
Dus ik bekijk het wel even. Het is wel een hele mooie auto !!
( stiekem zeg ik " JA " :wink:

greetz

Geplaatst: 21.05.2013 - 09:27
door mslik
Hoi,

Klinkt mooi. Maar ff. De 2.4 is toch een ongeblazen blok. Hoe krijg je dan door andere software 40pk meer? Lijkt me veel.

Michiel

Geplaatst: 21.05.2013 - 21:32
door peter d
Mijn S60 had 140pk en is hetzelfde blok als de 170 pk ! Er zit een veiligheidsmarge overheen en heeft 188pk ( via BSR in Vinkeveen ).
Ze hebben dmv geladen software de ETM verder open gesteld wanneer je vermogen vraagt. Het is geen turbo maar je merk dat hij feller is. Alleen de overbrengingen vd versn.bak zijn niet hetzelfde.

De S40 en V50 met 2.4 en 2.4i motor zijn 140pk en 170pk.
deze V50 heeft 140pk en kan omgezet worden naar 178pk. Motor zal dan ook weer bij deze een stukje feller zijn....al is het geen turbo.
Dat is mijn beleving zal ik maar zeggen ;-)

Vandaag de V50 even op de brug gezet. ziet er allemaal goed uit.
Zowel binnen als buiten helemaal netjes.
2 krasjes aan de buitenkant zichtbaar die ik weg kan polijsten,
de audio klinkt zeker wel goed, maar het is niet de High Performance die ik gewend ben, en de speakers v kraken bij iets 3/4 volume open.
Wat moet er gebeuren:
Distributie is aan verv. toe, remblokken v versleten ( dan ook maar schijven meevervangen ivm ingeslseten randen), vermoedelijk draagarmrubber uitgelopen ivm knarsend geluid bij optrekken zowel voor als achteruit( was ook met mijn S60 vorig jaar).

Morgen ga ik er even mee rijden.
Mocht het zijn dat het hem wordt, dan wordt de S60 verkocht.
Wat er verder nog aan de V50 bij komt :
zwarte of antraciet 17 (of 18") wielenset / R-dakspoiler / blokjes sportgrille / bumperlip v / nette dorpelskirts en alluminium roofrail en als laatste de software-aanpassing bij BSR zoals de S60.
oh ja, een betere geluidsset indien beschikbaar en achteraf in te bouwen is.
Maargoed, eerst maar even rijden voordat er gejuichd wordt :-))

Greetz.

Geplaatst: 21.05.2013 - 22:00
door Fons099
mslik schreef:Hoi,

Klinkt mooi. Maar ff. De 2.4 is toch een ongeblazen blok. Hoe krijg je dan door andere software 40pk meer? Lijkt me veel.

Michiel
Als je diverse motorkrommes ziet van de tuningboeren, valt het op dat het extra vermogen pas boven de 3500 tpm echt te zien is.

Dus voor dagelijks gebruik is de 140pk versie afdoende.

Geplaatst: 21.05.2013 - 22:11
door peter d
Ja klopt ! Houdt het maar vanaf ca.3200 rpm ;-) Dan is het zeker wel merkbaar, ook op de snelweg trekt hij iets beter door.
Ik zie het verder wel.... eerst maar even rijden.....

Geplaatst: 22.05.2013 - 10:08
door Summum
Ik heb ruim 7 jaar met zeer veel genoegen een V50 2.4 (140pk) geartronic gereden. Echt een heerlijke motor. Tunen tot 170-180 pk is mogelijk, maar heb ik nooit gedaan omdat het koppel bij tuning nauwelijks toeneemt. Je zult in de praktijk dus pas bij hoge toerentallen het verschil gaan merken en bij NL omstandigheden was het me dat niet waard.

Op een momentum uitvoering zou naar mijn idee standaard Dala/T-Tec bekleding moeten zitten. Ik had leer. Audio is moeilijk achteraf te upgraden. High performance audio klinkt prima, in mijn auto zat Premium Sound en dat klinkt top. De basisaudio valt wat tegen.

T.o.v. de oude S60 zul je merken dat de stoelen iets kleiner zijn. Ik vind nog steeds de stoelen in de S60 van mijn vader beter zitten. Alhoewel die in de V50 zeker al bovengemiddeld zitcomfort bieden. Qua rijeigenschappen is de V50 duidelijk een modernere auto. Gaat strakker de bocht door en is "sportiever"te rijden, zeker als je overweegt 17" of 18" velgen te monteren.

Problemen met de V50? Ik heb ze nooit gehad....
Succes met je keuze!

Geplaatst: 22.05.2013 - 22:34
door peter d
Mijn keus is gemaakt, ik laat de auto staan.....helaas. :roll:

Audio is standaard en de High Performance is vele malen beter kwa geluid.
Betekend dus dat ik premium of high performance speakers + externe versterker in moet bouwen en indien nodig bij de Volvo dealer andere software moet laten loaden.

- draagarmrubber moet idd verv.worden.
- distributie schijnt na 10jaar pas verv. dienen te worden ( waarom bij de S60 8 jaar? Omdat deze 100KG meer weegt en meer moet werken ?? )
- bij stationair een vreemd electronische piepzoem hoorbaar. Bij sturen wordt dit erger, olieniveau of stuurpomp misschien niet helemaal top?
- remblokken+schijven v dienen verv. te worden.
- portierbekleding van lv portier op hoek gescheurd, kan evt hersteld worden.
- 1 vd 2 krasjes wordt toch spuitwerk.

verder had ik graag de blokjes sportgrille willen hebben met de nette Volvo Skirtset + roofrail + R-design dakspoiler.
En als kop op de spijker 18 inch zwarte wielen met zilver randje of antraciet kleurige R wielen.
Dan had de auto echt helemaal naar mijn zin geweest.
En omdat dit toch alles bij elkaar tot het optelsommetje wordt, wordt het te veel geld. ::wink:

Misschien een beetje te veel van het goede maar ik wil toch weer een auto die helemaal af is omdat het toch weer voor ca 4jaar moet zijn.
Tja, dan moet je maar een nieuwe kopen die naar je zin is zal men zeggen denk ik.

Verder halen de stoelen het niet als de S60, hoewel ze toch erg goed zitten !!
Auto stuurt wel een stuk beter dan de S60, vooral in bochten !!
Ik wil de V50 absoluut NIET afkraken want het echt wel een superfijne auto.
Het is maar wat je gewend bent en de S60 is tch wel een klasse hoger en dat merk je.....behalve met het stuurgedrag ;-))

Ik heb 2 kinderen waarvan 1 bijna 4 jaar is en de jongste bijna 11 mnd is.
Kwa kofferruimte en ruimte op de achterbank zal een V70 misschien iets wat handiger zijn....en zeker als er nog aan een 3e kindje gedacht wordt ;-)

Jongens, bedankt voor alle berichten.