Pagina 1 van 2

Instelbare stuurbekrachtiging

Geplaatst: 21.05.2013 - 16:26
door dbt
Tijdens het configureren en ook op dit forum zie ik de optie "Stuurbekrachtiging met drie instellingen voor gevoeligheid" voorbij komen.

Mijn vraag is echter:
1. Is dit een nuttige toevoeging/optie en gebruik je dit echt of zit het te ver weggestopt in één of ander menu?
2. Ben aan het kijken voor een D2 momentum (14% bijtelling leaseauto uiteraard) en heeft het daarop veel nut als ik niet het sportonderstel neem?

Hoor graag jullie ervaringen hiermee.

p.s. voor degene die het graag wil weten, mijn huidige auto is Citroën DS3 (ook 14% rakker) met alles erop en eraan behalve leer... Bevalt goed maar mag weer een stapje hoger :)

Geplaatst: 21.05.2013 - 16:41
door LightStar
1) ik heb het en het is makkelijk te vinden, en nee ik heb hem nog steeds standaard staan

2) dat is een eigen keuze, de auto wordt strakker en lager.

Geplaatst: 21.05.2013 - 16:55
door Cavallino
De optie 'instelbare stuurbekrachtiging' zit in het menu auto-instellingen en kan alleen aangepast worden als de auto stilstaat. Ik heb het een keer gebruikt, namelijk om de grootste weerstand te kiezen. Aannemende dat de middelste stand 'standaard' is, zou ik het laten afhangen van jouw oordeel daarover tijdens een proefrit.

Geplaatst: 21.05.2013 - 17:03
door Jeroen C
1. Leek mij een overbodige optie, heb 't niet genomen en mis het dus niet
2. Voor mij is de D2 zo al laag genoeg, maar ik ben geen 20 meer :(

Geplaatst: 21.05.2013 - 17:13
door dbt
Bedankt voor de reacties.

Bij punt 2 bedoelde ik eigenlijk meer of de optie wel interessant is als je geen dynamic line (sport onderstel) neemt?

Geplaatst: 21.05.2013 - 17:20
door mad
LightStar schreef:1) ik heb het en het is makkelijk te vinden, en nee ik heb hem nog steeds standaard staan

2) dat is een eigen keuze, de auto wordt strakker en lager.

Instellen van je stuurbekrachtiging is buitengewoon handig bij parkeren, indraaien en uitdraaien als je dat veel moet doen. Het verschil is duidelijk merkbaar. Vooral voor vrouwen is dit een handige optie, draait gewoon gemakkelijker rond.

Geplaatst: 21.05.2013 - 17:36
door Jeroen C
Standaard vind ik de V40 al heel licht sturen. Als je dat steeds vòòr het inparkeren nog verder wilt aanpassen, lijkt me dat redelijk omslachtig.
Maar ik moet wel toegeven, ik ken het verschil niet.

Geplaatst: 21.05.2013 - 17:46
door LightStar
Ik zal het straks eens testen.

Geplaatst: 21.05.2013 - 21:52
door LightStar
Getest... En ik zou zeggen zit het niet in een pakket niet doen, zonde van het geld. Heb hem bij mij weer op midden gezet (wat normaal is)

Geplaatst: 21.05.2013 - 22:49
door lint
Ik heb de optie van instelbare stuurbekrachtiging gehad op een XC70 en er nooit iets mee gedaan. De normale/middenstand beviel eigenlijk prima.

Geplaatst: 22.05.2013 - 10:24
door Poolrev
Ik heb ook de instelbare stuurbekrachtiging, los van de Dynamic Line (want ik wilde de getinte ramen niet).
Ik heb deze optie, die overigens maar € 95,- kost, aangevinkt omdat ik de standaard bekrachting iets teveel vind. Vandaar dat ik 'm in de zwaarste stand heb staan altijd, en dat bevalt me prima. Ben er blij mee dat ik deze optie had aangevinkt.

Geplaatst: 22.05.2013 - 10:51
door mjeuring
Heb het gehad in mijn vorige XC70, maar zelfs de zwaarste van de 3 standen vond ik nog erg licht sturen en moest er erg aan wennen. Op een nog lichtere stand had ik al gauw de neiging om bochten te krap te maken.
Heb nu weer gewoon mechanisch, bevalt mij veel beter.

Geplaatst: 22.05.2013 - 10:57
door Poolrev
mjeuring schreef:Heb het gehad in mijn vorige XC70, maar zelfs de zwaarste van de 3 standen vond ik nog erg licht sturen en moest er erg aan wennen. Op een nog lichtere stand had ik al gauw de neiging om bochten te krap te maken.
Heb nu weer gewoon mechanisch, bevalt mij veel beter.
Er is wel een verschil van de V40 tov de XC70, namelijk dat de bekrachtiging op de V40 volledig elektronisch gestuurd is, waar het in de XC70 hydraulisch is. Dus niet echt goed te vergelijken met de V40 qua werking in mijn ogen.

Geplaatst: 22.05.2013 - 11:44
door mjeuring
OK, wist niet niet dat de V40 volledig electrisch was. Bedankt voor de info.
Idd niet goed te vergelijken

Geplaatst: 22.05.2013 - 13:01
door Thom
Ik heb de optie van instelbare stuurbekrachtiging gehad op een XC70 en er nooit iets mee gedaan. De normale/middenstand beviel eigenlijk prima.
De optie waaraan u refereert is de 'ZF Servotronic', snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging zogezegd. Die is idd ook instelbaar in de recente modellen, maar niet te vergelijken met de V40 optie volgens mij..

Geplaatst: 22.05.2013 - 15:00
door hotpants
LightStar schreef:Getest... En ik zou zeggen zit het niet in een pakket niet doen, zonde van het geld. Heb hem bij mij weer op midden gezet (wat normaal is)
BIj snelheden boven de 160 is dit een geweldige optie. De stand hoog zorgt ervoor dat je megastrak op de weg ligt. Gezien het feit dat de auto standaard is voorzien van servotronic kost deze optie relatief weinig.

Geplaatst: 22.05.2013 - 15:46
door MHL
hotpants schreef:
LightStar schreef:Getest... En ik zou zeggen zit het niet in een pakket niet doen, zonde van het geld. Heb hem bij mij weer op midden gezet (wat normaal is)
BIj snelheden boven de 160 is dit een geweldige optie. De stand hoog zorgt ervoor dat je megastrak op de weg ligt. Gezien het feit dat de auto standaard is voorzien van servotronic kost deze optie relatief weinig.
Ben erg benieuwd! heb de optie wel gekozen inderdaad. (levering wk28)
Ik vond hem niet heel duur, en het gadget gehalte was natuurlijk erg hoog hiervan.

Geplaatst: 22.05.2013 - 16:41
door LightStar
MHL schreef:
hotpants schreef:
LightStar schreef:Getest... En ik zou zeggen zit het niet in een pakket niet doen, zonde van het geld. Heb hem bij mij weer op midden gezet (wat normaal is)
BIj snelheden boven de 160 is dit een geweldige optie. De stand hoog zorgt ervoor dat je megastrak op de weg ligt. Gezien het feit dat de auto standaard is voorzien van servotronic kost deze optie relatief weinig.
Ben erg benieuwd! heb de optie wel gekozen inderdaad. (levering wk28)
Ik vond hem niet heel duur, en het gadget gehalte was natuurlijk erg hoog hiervan.
Wellicht dat het dan nut heeft, maar hoe vaak rij je in Nederland boven de 160 ;) in Duitsland heb je er wellicht meer aan, maar het gadget gehalte is er idd.

Geplaatst: 22.05.2013 - 19:20
door MHL
LightStar schreef:
MHL schreef:
hotpants schreef: BIj snelheden boven de 160 is dit een geweldige optie. De stand hoog zorgt ervoor dat je megastrak op de weg ligt. Gezien het feit dat de auto standaard is voorzien van servotronic kost deze optie relatief weinig.
Ben erg benieuwd! heb de optie wel gekozen inderdaad. (levering wk28)
Ik vond hem niet heel duur, en het gadget gehalte was natuurlijk erg hoog hiervan.
Wellicht dat het dan nut heeft, maar hoe vaak rij je in Nederland boven de 160 ;) in Duitsland heb je er wellicht meer aan, maar het gadget gehalte is er idd.
Paar keer per week is geen uitzondering. 150/160 vind ik zelf een heerlijke cruise snelheid

Geplaatst: 22.05.2013 - 21:40
door Blackflash
heb de instelbare stuurbekrachtiging en staat op de meest lichte stand, maar dat komt vooral omdat mijn vrouw wat last heeft van gewrichtsproblemen en de last zo laag mogelijk moet zijn voor haar. Zelf zet ik hem op standje midden.