Pagina 1 van 2
V60 PIH - Wat er gebeurt bij bijna lege tank
Geplaatst: 24.05.2013 - 09:27
door Jeroen
Geen idee wat voor titel te verzinnen voor dit topic, maar hier ervaringen zetten die je niet snapt.
Ik stap vanmorgen in de auto en krijg de melding , voorverwarming gestopt wegens te laag brandstof niveau (heb nog 2 streepjes diesel).
?? want ik heb voorverwarmen niet ingesteld ??
Goed ga rijden in de Hybride stand, gelijk op de dieselmotor ??
Druk op Pure en de dieselmotor gaat uit en rij elektrisch (accu helemaal vol)
Na een tijdje weer op Hybride en gelijk diesel aan.
Even gestopt om post te halen, wil gaan rijden.
Standaard in Hybride en gelijk de diesel motor weer aan.
Op Pure, diesel uit en elektro aan.
Tijdens het ritje naar kantoor af en toe op Hybride geprobeerd maar die gaat gelijk weer naar de diesel.
Iemand hier een verklaring voor??
Geplaatst: 24.05.2013 - 10:45
door VolvoTech
GEEN enkele verklaring, maar ik zou' m ff laten uitlezen, heb gezien dat dit heel goed terug te vinden is in het systeem!
Geplaatst: 24.05.2013 - 11:22
door Jeroen
Ja, moet toch naar de dealer voor de 2500 km beurt.
Geplaatst: 24.05.2013 - 11:29
door ZX10r
Was de accu op temp ? Pre-con... aanzetten voor je vertrekt
Geplaatst: 24.05.2013 - 12:01
door Jeroen
Dat maakt volgens mij niet uit, je hebt dan bij kou alleen minder actieradius.
Volgens mij zit het ergens fout in het voorverwarmen / laag brandstof niveau, heb voorverwarmen niet aanstaan maar toch is er ergens iets wat er wel om vraagt en dan bij lage brandstof niveau komt dit probleem.
Toen ik zojuist weg reed had ik weer de melding dat voorverwarmen gestopt was door laag brandstof niveau.
De auto stond binnen in de loods aan de oplaadkabel.
En weer kon ik niet Hybride rijden, Pure wel.
Zojuist maar even getankt en na het eten maar kijken of ik dan weer de melding krijg.
Auto staat nu buiten, niet aan de kabel.
Geplaatst: 24.05.2013 - 12:47
door NielsPHEV
Volgens mij is het heel makkelijk te verklaren:
De hybride modus zoekt naar het meest optimale gebruik van de diesel en e motor. Als de disel draait krijg je de warmte gratis. Met koud weer op electra betekent dat je de diesel standkachel moet gebruiken om de auto en de batterij te verwarmen dat is onvoordelig vandaar dat ie in hybride de motor zal starten zeker als de wagen niet is voorgeconditioneerd. Overigens is 2 streepjes maar zo'n 8 liter brandstof dus ook wel te begrijpen dat ie de standkachel niet wil gebruiken anders sta je straks stil in een warme auto dat dan weer wel.
Geplaatst: 24.05.2013 - 12:49
door Ben
Dus Jeroen moet alleen maar even gaan tanken en het is opgelost?
Geplaatst: 24.05.2013 - 12:53
door NielsPHEV
Na tanken zal ie eerder weer electrisch rijden maar zonder preconditioneren heb ik het ook een keer gehad dat ie in hybrid toch de diesel startte om op te warmen, wellicht was het overigens een roetfilterregeneratie.
Geplaatst: 24.05.2013 - 12:57
door Jeroen
Dus er wordt automatisch voorverwarmd bij kou?
Ik heb het voorverwarmen niet aangezet.
En als er te weinig brandstof inzit en de laadkabel zit erin waarom dan niet elektrisch voorverwarmen?
Geplaatst: 24.05.2013 - 13:04
door NielsPHEV
hij warmt niet automatisch voor maar gebruikt de standkachel om de accu en het passagiers compartiment op te warmen (tijdens het rijden) het gebruiken van de gratis restwarmte van de diesel is natuurlijk voordeliger.
Voorwarmen met electra kan maar is relatief duur en energetisch onvoordelig, warmte maken met diesel gaat met ca 85% rendement en het redement van een e centrale is niet hoger dan ca 50 % wat de hogere prijs van e per kJ verklaart
Geplaatst: 24.05.2013 - 13:38
door Jeroen
Aha, ok.
Maar zojuist weggereden met een volle tank, zelfde temperatuur, een uur stil gestaan en gewoon in Hybride.
Het fenomeen lijkt zich dus voor te doen bij een bijna lege tank.
Het maakt verder niet uit, maar ik ben bijna allergisch geworden voor het rijden op Diesel.
Wil zoveel mogelijk elektrisch

Geplaatst: 24.05.2013 - 13:42
door NielsPHEV
ik ken het gevoel, vorige week was ik in Duitsland was toch geen straf om een keertje volluit te gaan in Powerrrrrrr
Geplaatst: 24.05.2013 - 14:28
door ZX10r
Wil nog wel eens een sprintje doen tegen een D6, met mijne huide V60 kijken wat het verschil is
Geplaatst: 24.05.2013 - 18:19
door Paul
Twee streepjes werkt de standverwarming ook niet in een XC60 of XC70 weet ik uit ervaring.
Geplaatst: 24.05.2013 - 20:43
door NielsPHEV
ZX10r schreef:Wil nog wel eens een sprintje doen tegen een D6, met mijne huide V60 kijken wat het verschil is
Jouw V60 is on polestar dope D6 zal dan trager zijn, in vereglijk met een standaard T6 verwacht ik dat er nauwelijks een verschil is. voor een "eerlijk"vergelijk zou je de D6 ook moeten tunen naar een D7 245 pk en e motor ondersteuning. Boven de 190 gaat een T6 duidelijk harder en langer door de e motor in de D6 doet vanaf 150 niet meer mee en het verschil in harde pk's wreekt zich dan
Geplaatst: 24.05.2013 - 20:51
door ZX10r
De beleving in een D6 is veel minder blijft maar sleuren geen afblazende turbo en trappen bij het schakelen. Het lijkt zoveel minder.
Geplaatst: 28.05.2013 - 13:43
door NielsPHEV
Jeroen, Vanmorgen even getest met 1 streepje brandstof auto melde dat de brandtsofkachel uitgeschakeld was ivm low fuel en in hybrid inderdaad meteen de diesel aan. Op het moment dat ik de verwarming van 20 naar 17 zetten ging de diesel weer uit, dit meermaals herhaald en telkens ging de diesl aan indien ik warmte vroeg voor het interieur. Mijn eerdere stelling klopt.
Vervolgens 47,3 liter getank en alles werkt weer zoals we gewend zijn
Geplaatst: 28.05.2013 - 13:48
door RichieB
Zit er dan toch een 50 liter tank in?
Geplaatst: 28.05.2013 - 14:10
door NielsPHEV
RichieB schreef:Zit er dan toch een 50 liter tank in?
Ik heb niet gemorst dus er zal inderdaad 50 liter echt ingaan
Geplaatst: 28.05.2013 - 14:11
door Jeroen
Top Niels, dan hoef ik me geen zorgen te maken.