Pagina 1 van 3
Airco perikelen
Geplaatst: 24.05.2013 - 11:55
door jeroen.ijmuiden
Ik heb geprobeerd mijn antwoord in de bestaande topics te vinden maar kwam er niet uit. We zitten met het volgende:
Airco was 7 jaar geleden voor het laatst geserviced en ik had een afspraak gemaakt bij Euromaster om te hervullen en reinignen. Afgelopen dinsdag is dat gebeurd en werd gebeld dat de airco stuk is omdat deze niet aanslaat. Volgens de monteur is de pomp stuk maar ze kunnen het niet vervangen. De auto heeft de volgende symptomen:
- Ik hoor de relais niet schakelen van de airco
- Als de airco ingeschakeld is dan komt er geen koude lucht uit de uitlaten
- Met airco aan blijft het toerental hangen als ik het gas loslaat
- Stationair valt de motor bijna uit met airco ingeschakeld
Iemand een idee wat het kan zijn?
Geplaatst: 24.05.2013 - 11:57
door Walter
Dat lijkt de aircokoppeling te zijn, die zit op je pomp en is eigenlijk het relais dat je hoort
Geplaatst: 24.05.2013 - 21:00
door GerbenBokma
Op de aircopomp zitten een aantal vulringen achter de pulley waar de multiriem omheen zit. Door een vulring weg te halen kun je luchtspleet verminderen. Die luchtspleet mag maximaal 0,5 mm zijn. Dit kun je zo even nameten. Toen deze bij meer dan 0,7 mm was, werkte bij mij de airco ook niet meer.
Ik heb een kleine pulleytrekker gemaakt om in de kleine ruimte die er is, de pulley er af te halen. Achter deze pulley zitten de bewuste ringen. Bij mijn S80 heb ik nu twee keer een ring eraf gehaald, er zit nog 1 ring op. Mijn km stand is ongeveer 505.000. Mijn ervaring is dat er dus per 200.000 km 1 ring verwijderd moet worden.
Ik zie in je bericht dat de motor wel langzamer gaat lopen met de airco ingeschakeld, als dat zo is, dan is de koppeling lijkt mij nog in orde.
Geplaatst: 24.05.2013 - 21:14
door JosW
Magneetkoppeling.
Zie verder het verhaal van Gerben.
Geplaatst: 24.05.2013 - 22:00
door w.stif
Jeetje wat een verhaal van Gerben.
Weet de dealer dit ook??
Of lossen die het anders op...
Geplaatst: 24.05.2013 - 22:06
door JosW
Natuurlijk weet de dealer dit ook maar die verkopen liever een nieuwe compressor. Mijn vakgarage om de hoek heeft al verschillende keren bij verschillende Volvo's een ringetje verwijderd. Uurtje werk en daarna nog tienduizenden kilometers aircoplezier.
Geplaatst: 25.05.2013 - 00:24
door MarioC70
Lijkt me beter is een goeie diagnose te doen alvorens te gaan sleutelen,kan de lage drukschakelaar zijn,systeemfout,te weinig druk,expansieventiel,,enz..
Die magneet koppeling kun je eenvoudig testen en dan weet je zeker of dat de boosdoener is.
Valt op dat hier altijd gelijk de magneetkoppeling vervangen moet worden als advies.
Komt wel voor,maar is niet altijd de boosdoener.
Geplaatst: 24.06.2013 - 16:19
door jeroen.ijmuiden
Binnenkort maar eens een afspraak maken. Als ik naar de magneet koppeling kijk dan zit er een spleet van iets meer dan 1mm denk ik. Dat is dat ding wat links van het motorblok onderaan zit toch? Bij de multisnaar.
Geplaatst: 24.06.2013 - 19:48
door Oceanracer
Meer dan 1 mm? Dan weet je gelijk waar je het probleem moet zoeken....
Geplaatst: 26.06.2013 - 10:29
door Rippie V70
Gisteren bij de dealer laten doen.
150 euri. Zal best goekoper kunnen, maar dan heb je een indicatie.
Geplaatst: 27.06.2013 - 14:08
door jeroen.ijmuiden
Ik woon in heerhugowaard en bij Nordicar (volvo specialist) doen ze het liever niet. Hij gaf aan dat het regelmatig binnen 2 weken weer kapot is. Moet eens kijken of er bedrijven in de buurt zijn welke er meer ervaring in hebben.
Geplaatst: 27.06.2013 - 15:01
door Apejoekie
Probeer h.j. lange in middellie eens. Top bedrijf met top service en nee, ik heb geen aandelen!
Geplaatst: 27.06.2013 - 15:23
door JosW
jeroen.ijmuiden schreef:Ik woon in heerhugowaard en bij Nordicar (volvo specialist) doen ze het liever niet. Hij gaf aan dat het regelmatig binnen 2 weken weer kapot is. Moet eens kijken of er bedrijven in de buurt zijn welke er meer ervaring in hebben.
Zeldzame onzin wat ze daar bij Nordicar zeggen.
Geplaatst: 28.06.2013 - 14:55
door jeroen.ijmuiden
Lijkt mij ook onzin. Heb zojuist Volvo Ton van Kuyk gebeld en hij gaf zelfs aan dat ze dit tegenwoordig standaard doen. Kosten tussen de 125 en 150 euro incl btw
Geplaatst: 28.06.2013 - 18:39
door jpwg001
Da is toch drie keer de prijs die ik betaalde bij de specialist.
Geplaatst: 28.06.2013 - 18:44
door JosW
Is maximaal één uur werk, dan is 150 euro wel fors. Is tenslotte alleen arbeidsloon. Materiaalkosten zijn er niet, sterker nog, er gaat wat uit.
Geplaatst: 28.06.2013 - 20:15
door Rippie V70
ik zei ook al dat t niet goedkoop was. bij mij waren ze er twee uur mee bezig zeiden ze. hier in de buurt was het 100 euro. ik werk vlak bij de dealer dus dit was t makkelijkste en imho ook betrouwbaar.
Geplaatst: 28.06.2013 - 20:20
door jpwg001
De dealer is in mijn ogen niet meer of minder betrouwbaar dan een specialist met passie voor zijn/haar merk. Dus ik bespaar mij graag die extra eurootjes.
Geplaatst: 28.06.2013 - 22:31
door w.stif
jeroen.ijmuiden schreef:Ik woon in heerhugowaard en bij Nordicar (volvo specialist) doen ze het liever niet. Hij gaf aan dat het regelmatig binnen 2 weken weer kapot is. Moet eens kijken of er bedrijven in de buurt zijn welke er meer ervaring in hebben.
Estate service in Obdam, die twee vakmannen redden het ook wel denk ik.
Of ken je die wel.
Geplaatst: 29.06.2013 - 00:25
door IkeV70
Mijn magneetkoppeling is op deze manier gerepareerd door airco service Noord-Holland in Langedijk een jaar of 2 geleden. Functioneert sindsdien probleemloos. (Ook V70 MY2001)