Pagina 1 van 12

Mijn project: Volvo 745 GL B230a

Geplaatst: 25.05.2013 - 12:59
door Scotloop
Hallo allemaal :D

Ik heb gisteren mijn eerste auto opgehaald en ik ben er superblij mee!
Hij reed echt super, gelijk een reis gemaakt van 3 uur en een kwartier naar mijn ouders waar hij in ieder geval zal blijven staan tot ik mijn parkeervergunning binnen heb.

De carrosserie heeft wel wat aandacht nodig en daar ga ik me snel mee bezighouden! Ook is het elektrische systeem niet helemaal 100 :( Ik ben hier helemaal niet bekend mee helaas dus dat wordt wel moeilijk. Mijn vader heeft hier wel een beetje verstand van dus we moeten dat allemaal gaan uitzoeken.

Onderweg ben ik achter een aantal dingen gekomen die in ieder geval op korte termijn gerepareerd moeten worden.

- De achterdeuren krijg je niet mee open als je de pinnetjes indrukt. Misschien heeft dit te maken met de cv die niet werkt?

- Als de lampen uit horen te staan, staat de stadsverlichting aan

- de ruitenwisser achter werkt niet


Ik vind het echt een supergave auto en ik heb er zo'n zin in om hem weer helemaal op te lappen! Ik zal denk ik vaak beroep doen op jullie expertise hier, want ik ben nog best wel een leek op dit gebied.

Oh nog een heel erg belangrijke vraag!!!! Welke benzine moet ik erin gooien? gewoon euro 95? het is een B230a motor. En moet ik dan ook loodvervanger toevoegen? Dat moet ik gewoon eventjes weten en ik kan het helemaal nergens vinden op internet :(

Groetjes,

Olivier-Bas

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Afbeelding Afbeelding Afbeelding


To do list:

- Grondig wassen
- Alle lelijke plekjes opschuren en spuiten
- Binnenschermen eraf halen, spatborden schoonmaken en tectyleren
- Centrale vergrendeling repareren
- Rechter achterdeur repareren
- Lampen circuit repareren
- Achterruitenwisser repareren
- Ruitenwisserhouders schuren en spuiten
- Ruitenwissers vervangen
- Ruitenwisservloeistof bijvullen
- Remklauwen vervangen
- Olie verversen
- Koelvloeistof verversen
- Transmissieolie verversen
- Linker achterdeur van binnen behandelen
- Nieuwe bestuurdersstoel
- Stoelverwarming repareren
- Knop van choke regelen en choke lampje blijft branden
- Zonneklep bijrijder regelen en monteren
- Koplampruitenwissers monteren (evt werkend maken)
- Interieur weer helemaal correct in elkaar zetten
- Nieuw voorruit
- Nieuwe spiegels
- Kitachtige ding vervangen mij het motorblok
- Motorruimte schoonmaken

Geplaatst: 25.05.2013 - 14:01
door MU
Mooi man, geweldig dat je een 740 hebt gekocht! Leuk om als eerste auto te hebben, en ze rijden fantastisch natuurlijk ;)

Weet je waar hij oorspronkelijk vandaan komt (geimporteerd) en iets van voorgaande eigenaren/onderhoudsgeschiedenis?

Zijn je koplampen niet gewoon in Volvo-modus? Op mijn 940 kun je ze ook niet uitzetten i.v.m. veiligheid

Emile

Geplaatst: 25.05.2013 - 14:48
door Scotloop
Hey Emile!

Hij is geïmporteerd uit Zweden, ik weet niet precies waar, maar in ieder geval heel erg noordelijk. Helaas heb ik geen onderhoudshistorie, maar het motorblok ziet er erg verzorgd uit! Wel heb ik van 2010 en een ander jaar een Zweedse APK, maar dat moet ik nog vertalen. Ik snapte alleen accu haha! :P

Ik denk wel dat ik daarom preventief de distributieriem ga vervangen, of laat doen. Ik weet niet hoe moeilijk dit is. Hij zit in ieder geval niet diep in de motor.

De koplampen kan ik gewoon uit doen. Op de 'uit' stand krijg ik wel een lampje dat ik geen verlichting aan heb. Maar dan staat de stadsverlichting aan. Volgens mij staat wel alles uit als ik de stadsverlichting aan heb.

Olivier

Geplaatst: 25.05.2013 - 15:04
door lint
Dat is een hele "to do list" geworden!
Jij bent verzekerd van een leuke hobby en met een oudere auto blijf je altijd bezig, maar dat is ook het leuke daar van.

Geplaatst: 25.05.2013 - 17:37
door koen303114
Welkom!

weer een nieuwe 700 rijder erbij. super!

maar er een mooi hobby project van, heb ik ook gedaan, heb vandaag trouwens de bodykit gemonteerd. super blij mee :D:D

veel plezier er mee!!

Geplaatst: 25.05.2013 - 19:32
door Scotloop
@ Koen: Thanks!!! Ik volg jouw draadje ook ;) Jouw 740 vind ik echt supermooi ^^
Wat voor benzine tank jij? Ik weet niet of ik gewoon 95 kan tanken en of ik er nog loodvervanger bij moet doen....

Geplaatst: 25.05.2013 - 20:03
door Scotloop
Scotloop schreef: De koplampen kan ik gewoon uit doen. Op de 'uit' stand krijg ik wel een lampje dat ik geen verlichting aan heb. Maar dan staat de stadsverlichting aan.
Ik ben er net achter gekomen dat dat lampje betekent dat er een kapotte lamp is, en dat klopt ook want het stadslicht rechtsvoor doet het niet. Dus ik denk dat de 'uit' stand en de 'stadsverlichting' schakelaars zijn omgewisseld. Dit zal dus wel een easy fix zijn :)

Geplaatst: 25.05.2013 - 20:20
door MU
Ok, ben benieuwd :)

Met vervangen van de distributieriem heb ik geen ervaring, maar volgens mij heb je een non-interference motor dus als hij knapt is het niet het einde van de wereld.

Veel plezier met deze noordelijke reus & plaats maar veel fotos van je werkzaamheden/avonturen zodat wij kunnen meegenieten!

Emile

Geplaatst: 26.05.2013 - 20:54
door Scotloop
Aaarggh!!! Ik wil beginnen aan m'n auto!
Maar ik moet wachten tot ik tijd heb over iets meer dan een week...
Hopelijk zit het weer dan wel mee! :multi:

Ik ben wel bang dat m'n remklauwen aan vervanging toe zijn :( op internet een beetje geschrokken van die prijzen haha maar ach niet alles hoeft te gelijk. Ook al wil ik dat wel.

Hij moet sowieso snel roestvrij zijn met een werkende cv! Dan ben ik al helemaal blij :D Weet iemand misschien een bepaalde zwakke plek van de cv?

Olivier

Geplaatst: 26.05.2013 - 22:07
door Scotloop
Het eerste waar ik mee bezig ga is het repareren van de CV en de achterdeuren. Anders durf ik hem niet op de parkeerplaats te laten staan.

Verder veel werk aan lelijke plekjes en roest bij wielkasten wegwerken, zoals te zien op de fotos.

Op de eerste foto van het motorblok is een soort van pijp te zien die over het motorblok heen gaat en daar met een soort van kit spul is gerepareerd.... Weet iemand wát dit überhaupt is en of dit een hoge prioriteit heeft om te vervangen?

Afbeelding

Verder veel werk aan lelijke plekjes en roest bij wielkasten wegwerken, zoals te zien op de foto's.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Olivier :)

Geplaatst: 26.05.2013 - 22:15
door lint
Met het goed wegwerken van de roestplekken ben je wel even bezig, vaak is de zichtbare roest slechts het topje van de ijsberg.
Vooral in de randenen kieren zit vaak meer roest dan je op het eerste gezicht denkt.
Maar het gaat vast en zeker lukken, succes!

Geplaatst: 27.05.2013 - 00:50
door MU
Je kan niet wachten he ;)

Bedoel je de slang die over het kleppendeksel loopt? Ik heb even rondgekeken op internet en kennelijk is die van het pulse air systeem: dat laat verse lucht in het uitlaatsysteem, wat zorgt voor naverbranding en minder schadelijke uitstoot.

Emile

Geplaatst: 27.05.2013 - 07:45
door Scotloop
idd! haha

ja die slang bedoel ik! Dus dat kan nog wel eventjes wachten toch?
Heb straks 3 dagen fulltime tijd en ik wil daar zoveel mogelijk in doen :p

Olivier

Geplaatst: 27.05.2013 - 14:35
door MU
Het lijkt me ook dat je de pulse air voorlopig kunt laten voor wat het is & je zult je tijd vermoedelijk wel kwijt zijn aan de roestplekjes!

Heb je lak in juiste kleurcode enzo? Ik moet eigenlijk nog wat roest door steenslag bijwerken, dus ik ben benieuwd waar je het gevonden hebt en hoeveel dat kost :)

Emile

Geplaatst: 27.05.2013 - 16:04
door Scotloop
Daar moet ik nog even naar op zoek! Dacht dat dat niet zo moeilijk zou zijn vanwege de eenvoudige kleur. Ik zal ook nog even opzoeken wat de kleurcode is. Kan ik niet gewoon langs de verfboer? :p

Olivier

Geplaatst: 28.05.2013 - 14:04
door Scotloop
Het stationaire toerental ik precies 1500. Ikzelf vond dit nogal hoog....
Wat is het normale stationaire toerental? En weet iemand hoe ik dit omlaag kan krijgen? Is dit simpelweg afstellen?

Oh Btw Motip is bij mijn ouders in de buurt dus daar ga ik m'n busje verf halen :P

Olivier

Geplaatst: 28.05.2013 - 18:19
door lint
Normaal staionair toerental is ongeveer 850-900 toeren/min.
Niet eerst alleen maar aan de afstelschroef voor staionair toerental gaan draaien, eerst aantal basis controles uitvoeren.
Zoals klepspeling, ontstekingstijdstip, bougies, alle vacuumaansluitingen en dan pas de regelschroef voor het toerental.

Geplaatst: 28.05.2013 - 20:58
door Scotloop
Is het hoge stationaire toerental erg schadelijk? Of hoeft dit niet per se volgende week geregeld te zijn?

Geplaatst: 28.05.2013 - 23:03
door VolvoTech
toerental -> gok dat het met je choke regeling te maken heeft, zoals je weet blijft het lampje aan, en als ik me goed herinner zat er een veertje vast/klem tussen de choke-"pook" waardoor die wellicht niet goed terug gaat. Maar stationair lager afstellen is niet zoveel werk.

Verlichting -> is een SE auto, dus heeft dag rij verlichting. de hoek verlichting brand dus altijd als de auto loopt/op contact II staat.

Ruitenwisser achter -> was ik ge-eindigd, moet gemeten worden, voorin was het allemaal al goed naar ik me herinner, relais functioneerde.
(dus er is "signaal" naar de wiser toe vanuit voren).

CV -> ja, even goed de deuren nakijken. panelen er af en de binnenkant van de deur uitzuigen, afspuiten (gewoon VEEL water gebruiken), laten drogen en zorgen dat de gaatjes onderin de deur weer open zijn.
Dan alles eerst maar eens smeren en de stekker verbindingen even controleren op corrosie etc.

- Pulse air; kan geen kwaad, maar motor kan er minder lekker van lopen als er lekkage is. Dichtschroeven en dan opnieuw afstellen schijnt prima te werken, zolang je CO maar niet boven rare waardes uitkomt.



Tip;
- zoek een goed boek van de 740 op, dat helpt echt enorm vind ik bij het werken er aan
- distributie even laten doen inderdaad (of zelf doen) en daarna even goed afstellen.

Verder;
- heb nog kentekenplaat gevonden volgens mij en nog wat "dingetjes" in een doos. Gezien verhuizing binnenkort naar andere werkplaats zal ik nog meer tegenkomen vermoed ik ;-)
Zal het verzamelen en opsturen!

Groets!

Geplaatst: 28.05.2013 - 23:48
door Scotloop
Heey Bob!

Bedankt voor je reactie :) Ik heb de vraagbaak besteld dus daar kom ik denk ik al heel ver mee :) Leuk dat je m'n draadje volgt!

Ik zag dat je 245 nu ook weggaat... Ik hoop dat die ook naar een liefhebber gaat!

Trouwens super als je die spullen zou willen opsturen! Maar als je een keertje in Utrecht bent kun je het natuurlijk ook droppen als je wilt.

Groetjesss