Pagina 1 van 4

Retrofit roetfilter verwijderen en EGR dichtzetten?

Geplaatst: 25.05.2013 - 23:22
door DvB69
Mijn V50 2.0D uit 2004 heeft van zijn vorige baasje een retrofit roetfilter gekregen. Mijn idee is dat dit een hoger brandstof verbruik oplevert en onnodig het uitlaatproces hindert.
Kan dat ding er net zo makkelijk weer vanaf? En heeft deze 2.0D (2004) ook een EGR klep? Zal ik die meteen maar dicht laten zetten?

Worden het verbruik en/of prestaties hier beter van of zijn dit onnodige wijzigingen?

Geplaatst: 26.05.2013 - 00:22
door MarioC70
Is APK afkeur plus belasting fraude...staat op het kenteken vermeld dat er een roetfilter onder zit.

Geplaatst: 26.05.2013 - 00:31
door sanco
Meen ook dat het filter half open is, dus valt wel mee, dat extra verbruik, heb er destijds eigenlijk niks van gemerkt na tussen plaatsen.
Mijn oude rijdt na upgrades (en die heeft de jouwe bij normaal dealer onderhoud ook wel gehad) nog steeds zonder problemen ruim over 2 ton... En zuiniger dan de nieuwere versies met regeneratie, kortom, mooi zo laten.

Geplaatst: 26.05.2013 - 10:04
door mjeuring
MarioC70 schreef:Is APK afkeur plus belasting fraude...staat op het kenteken vermeld dat er een roetfilter onder zit.
Aanwezigheid retrofit roetfileter staat niet op het kentekenbewijs, maar wel in het kentekenregister (bij het RDW dus).
En graag zou ik een verwijzing naar het APK reglement zien waarin staat dat een (retrofit) roetfilter verplicht is voor voertuigen die deze volgens het kentekenregister horen te hebben. Bij mijn weten gelden er alleen emissie eisen voor de uitlaatgassen.

Geplaatst: 26.05.2013 - 10:54
door DvB69
Ja, was ook mijn gedachte. Retrofit RPF verwijderen kan geen delict zijn aangezien de auto zonder is geleverd.
Maar goed, theoretische discussie als het verwijderen geen verschil maakt zoals Sanco aangeeft.

Ik las wel hele stukken proza over het dichtzetten van de EGR klep. Vroeg me af of dat dezelfde risico's met zich meebrengt als de auto zonder RPF is geleverd en nu een retrofit RPF heeft.

Geplaatst: 26.05.2013 - 16:23
door MarioC70
Er is een subsidie voor afgegeven...voor een retrofilter..

Geplaatst: 26.05.2013 - 16:30
door mjeuring
Klopt, hooguit een financieel "delict" maar daarom nog geen afkeurpunt op de APK.
Blijft de vraag: Waar staat dat er tijdens de APK gecontroleerd wordt op de aanwezigheid van een (retrofit) roetfilter.

Geplaatst: 26.05.2013 - 17:51
door DvB69
MarioC70 schreef:Er is een subsidie voor afgegeven...voor een retrofilter..
Dat wil niet zeggen dat je de RPF nooit meer mag verwijderen. Er zit ook subsidie op zonnecollectoren. Betekent toch ook niet dat je die nooit meer mag verwijderen?
Geldverspilling.. okay, maar dat is niet strafbaar dacht ik - ik volg dan gewoon in de voetstappen van onze overheid :wink:

Geplaatst: 25.07.2013 - 17:11
door Han V50
Ik zit hier ook aan te denken. Filter moet na x aantal kilometers worden vervangen of verwijderd. Iemand hier ervaring mee kosten en wat er dan in de plaats moet komen?

Geplaatst: 25.07.2013 - 17:42
door Mart van der Steeg
Als je subsidie hebt gekregen voor retrofit, staat dit ook bij RDW geregistreerd (zie Mario C70).
Bij APK zonder roetfilter mogelijk probleem als roetfilter weg is.
Of inwendig uitboren roetfilter, maar huls laten zitten.

Geplaatst: 25.07.2013 - 20:30
door mjeuring
Staat wel meer bij het RDW geregistreerd, wil niet zeggen dat daar bij een APK naar gekeken wordt.
Blijft de vraag: Waar staat dat er tijdens de APK gecontroleerd wordt op de aanwezigheid van een (retrofit) roetfilter.

Goh, ik val in herhaling :D

Geplaatst: 26.07.2013 - 00:39
door MarioC70
mjeuring schreef:Staat wel meer bij het RDW geregistreerd, wil niet zeggen dat daar bij een APK naar gekeken wordt.
Blijft de vraag: Waar staat dat er tijdens de APK gecontroleerd wordt op de aanwezigheid van een (retrofit) roetfilter.

Goh, ik val in herhaling :D
Loop een dagje mee met apk keuren misschien begrijp je het dan wel,,
Met OBD uitlezen komen er verschillende codes tevoorschijn,wijken die van de emissie voorschriften af,dan is het afkeur,,is het roetfilter er onder weg of aan gerommeld,is het afkeur,plus de melding gaat naar RDW,
Afkeurrapport wordt namelijk ook aangemeld bij RDW,,dit om te voorkomen dat je de auto elders ter keuring aanbied met hetzelfde probleem.
Dit geld voor auto,s vanaf 31 dec 2005

Geplaatst: 26.07.2013 - 08:01
door mjeuring
Duh, gaat om een 2004 model met retrofit filter.

Geplaatst: 26.07.2013 - 08:35
door Gast
Dat retrofilter staat ook in de RDW gegevens voor zover ik weet.

Geplaatst: 26.07.2013 - 09:11
door mjeuring
Alles wat bij het RDW staat is geen APK eis. Vermogen staat ook geregistreerd bij het RDW maar is ook geen APK eis.

Volgens een APK expert: http://apkexperts.nl/milieu/2012/02/27/ ... etfilters/
Lijkt me duidelijk.

Geplaatst: 26.07.2013 - 11:23
door MarioC70
Dat is een artikel uit begin 2012,de regels zijn dit jaar gewijzigd wat betreft roetfilters enz..
We keuren namelijk zelf ook,dus ja..

Geplaatst: 26.07.2013 - 12:23
door mjeuring
Zowel in de APK eisen en de aanvullende eisen (versie 1.0-2013) lees ik niets over het verplicht aanwezig zijn van een DPF, alleen emissie eisen en EOBD fouten.
Bij de aanvullende eisen Hoofdstuk 1, paragraaf 2, artikel 2 worden de gegevens genoemd die, voor zover ze in het kentekenregister vermeld staan, in overeenstemming moeten zijn met het voertuig. Roetfilter staat daar niet bij.

Volgens het APK reglement kun je een auto niet afkeuren als een retrofit filter verwijderd is, terwijl hij verder wel aan de emissie eisen voldoet.

Geplaatst: 26.07.2013 - 13:36
door Jolly Breeze Racing
Gewoon roetfilter er onderweg halen en egr klep dichtzetten!
Discussie gesloten :-)

Geplaatst: 26.07.2013 - 15:37
door MarioC70
Ik heb vanmiddag contact gehad met RDW over die eisen,wat zij zeggen is,veranderingen aan emissie gerelateerde onderdelen of verwijdering daarvan is APK afkeur..
Tevens subsidie fraude.
Dat is wat met er over zegt..
Dus degeen die het toch beter wil weten,neem even contact op met RDW..

Geplaatst: 26.07.2013 - 18:50
door lint
Als de emissie bij de APK voldoet aan de norm is er toch niets aan de hand? Of zie bij het uitlezen dat er gerommeld is met de EGR klep en het roetfilter. Ik dacht dat je dat tuning matig kan aanpassen.