Pagina 1 van 1

S80 met automaat slepen, mag dat?

Geplaatst: 27.05.2013 - 17:12
door geulwijk
Ik heb een S80 uit 2005 met Geartronic 4-traps automaat. Niet dat het nu nodig is, maar als het geval een keertje niet wil starten, mag hij dan gesleept worden? Met de neus in de lucht kan ik de wielen namelijk niet met de hand draaien.

Geplaatst: 27.05.2013 - 18:11
door MarioC70
Alleen langzaam rijden,zo rond de 40 km per uur en niet te lang.
En niet in de parkeerstand zetten,want dan breekt de boel af.

Geplaatst: 27.05.2013 - 18:53
door evert65
staat in je onderhoudsboekje

Geplaatst: 27.05.2013 - 19:33
door geulwijk
Dus het mag wel als het maar niet te snel is? Ik kan de wielen maar met heel veel kracht verdraaien, uiteraard niet in de P-stand maar in de N, het lijkt me niet goed.

Geplaatst: 27.05.2013 - 19:44
door Fredhead
Geen mogelijkheid om de auto achterop een ambulance/oprijwagen te zetten?

Geplaatst: 27.05.2013 - 21:43
door Msuidgeest
Ik denk dat de vraag moet zijn: mag ik een S80 automaat aanslepen als deze niet wil straten?

Nee, dat MAG niet en vooral het KAN niet. Het kan niet omdat de bewegingsenergie door de automaat van motor naar wielen gaat en niet andersom en het mag niet omdat de automaat bij stilstaande motor en bewegende bak geen olie rondpompt om te smeren en te koelen.

Geplaatst: 27.05.2013 - 21:52
door geulwijk
Een automaat aanslepen (om te starten dus) is natuurlijk sowieso niet mogelijk. De titel stelt de vraag goed. Ik heb het dus over slepen, naar huis slepen, waar ik op mijn gemak kan uitzoeken waarom het geval niet start.

Maar je antwoord is heel duidelijk, bedankt. Is het makkelijk uit te leggen waarom de wielen niet te draaien zijn als ik de voorkant optil? Ik kan zo niet controleren wat er aanloopt. Bij mijn Citroen XM met ZF automaat kan ik de wielen dan wel gewoon ronddraaien.

Geplaatst: 27.05.2013 - 22:06
door Msuidgeest
In theorie moeten de wielen te draaien zijn als de bak in N staat: er is dan geen verbinding tussen ingaande en uitgaande as. Het enige wat ik kan bedenken is een heel zwaar lopend differentieel.

Zijn er klachten of is het interesse? Ik verwacht het laatste overigens.

Geplaatst: 28.05.2013 - 00:01
door Summum
Een XM heeft nog een ander probleem als hij niet wil starten, namelijk dat hij met zijn buik op de grond ligt. Wij hebben thuis vroeger een XM automaat gehad, daar kon je dus niks mee als er eens een startprobleem was.

Geplaatst: 28.05.2013 - 06:47
door evert65
geulwijk schreef:Een automaat aanslepen (om te starten dus) is natuurlijk sowieso niet mogelijk. De titel stelt de vraag goed. Ik heb het dus over slepen, naar huis slepen, waar ik op mijn gemak kan uitzoeken waarom het geval niet start.

Maar je antwoord is heel duidelijk, bedankt. Is het makkelijk uit te leggen waarom de wielen niet te draaien zijn als ik de voorkant optil? Ik kan zo niet controleren wat er aanloopt. Bij mijn Citroen XM met ZF automaat kan ik de wielen dan wel gewoon ronddraaien.
vreemd, zelf heb ik een V70 automaat, ronddraaien van de wielen is geen probleem als ik de wagen opkrik
dus evenals @Msuidgeest wat zijn de klachten?

Geplaatst: 28.05.2013 - 09:41
door geulwijk
Mijn vraag over slepen is uit interesse. Maar het draaien van de voorwielen: als ik bij lage snelheid een bocht maak hoor ik dat er bij het rechtervoorwiel iets aanloopt. Het klinkt een beetje alsof er een remblok niet tegen de schijf schuurt, een vegend geluid. Vandaar dat ik de voorkant eens heb opgetild, beide wielen los, maar ik kreeg de wielen niet verdraaid dus kon ook niet ontdekken of er iets aanloopt. Zit het 'm in het feit dat het een Geartronic is?

Geplaatst: 28.05.2013 - 10:09
door evert65
geen idee ik geb geen GT maarre schuren de banden niet tegen de wielkast bescherming?
in dat geval is de wieluitslagbegrenzer een beetje afgesleten dat is weer op te lssen door de begrenzer er even af te halen en er een paar ringetjes tussen te zetten zodat de band niet schuurt

Geplaatst: 28.05.2013 - 10:10
door geulwijk
Ik heb daar goed naar gekeken, en ook naar de kabels en bedrading, nergens slijtplekken.

Geplaatst: 28.05.2013 - 10:13
door evert65
tja dan weet ik het zo niet direct

is er een dokter inde zaal??

Geplaatst: 28.05.2013 - 11:18
door MarioC70
Denk meer een wiellager stuk..
Bij een geartronic draaien de wielen inderdaad zwaar,dat is normaal..