Pagina 1 van 1
koppeling
Geplaatst: 28.05.2013 - 19:51
door peter d
Jongens, de koppeling voelt van mijn S60 2.4 niet meer helemaal tof.
Grijpt erg hoog aan en als motor helemaal warm is lijkt het alsof deze echt op het uiterste punt aangrijpt.
Aangezien ik binnenkort met vrouw en kinderen met vakantie ga wil ik hier geen risico mee nemen, dus ga hem vervangen. Hij is tenslotte nog nooit vervangen en vorige eigenaar had een Caravan dus is het niet heel raar met een km stand van 165.000.
Even jullie advies cq ervaring :
- Hoe is de ervaring met het vliegwiel en de koppelingcilinder om evt gelijk mee te vervangen ??
- dient er nog op bepaalde werkzaamheden specifiek gelet te worden ??
groetjes, Peter
Geplaatst: 28.05.2013 - 20:54
door MarioC70
Alles vervangen is het beste,dag sleutelen voor iemand die het nog niet eerder gedaan heeft en ongeveer 1200 euro onderdelen,als je deze bij de dealer koopt.
Dus zo een dikke 2000 euro..
Geplaatst: 29.05.2013 - 00:30
door Rikkert91
Als ik jou was, zou ik een koppeling, druklager en krukaskeerring bestellen en tevens alle boutjes waar het mee vast zit.
Ook gelijk even de bakolie verversen.
Verder zou ik je vliegwiel beoordelen als je het spul los hebt, deze kost namelijk gauw 1000 euro.
Ohja, niks riskeren, orgineel monteren.
gr Rik
Geplaatst: 29.05.2013 - 12:57
door laheije
Als de bendix inslaat en hij drijft het vliegwiel aan zonder dat hij er overheen slipt zeg maar (dat merk je als hij niet aanslaat en aan het geluid) zou ik dit nog niet vervangen.
Het komt niet al te vaak voor dat dit zodanig versleten is dat het vervangen moet worden.
Je gaat er automatisch van uit dat er meer slijtage is opgetreden omdat de vorige eigenaar een caravan had, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn.
Huub
Geplaatst: 29.05.2013 - 16:22
door MarioC70
laheije schreef:Als de bendix inslaat en hij drijft het vliegwiel aan zonder dat hij er overheen slipt zeg maar (dat merk je als hij niet aanslaat en aan het geluid) zou ik dit nog niet vervangen.
Het komt niet al te vaak voor dat dit zodanig versleten is dat het vervangen moet worden.
Je gaat er automatisch van uit dat er meer slijtage is opgetreden omdat de vorige eigenaar een caravan had, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn.
Huub
Geen idee waar dit over gaat,slijtage aan het vliegwiel heeft dus niets te maken met de startmotor en de bendix...
Het vliegwiel bestaat uit twee delen,daar gaat het dus om,zit daar te veel ruimte op of axiaal te veel ruimte,dan is hij stuk,wat de startmotor daar mee te maken heeft,geen idee..
Geplaatst: 29.05.2013 - 16:28
door Gast
Geplaatst: 29.05.2013 - 17:58
door laheije
MarioC70 schreef:laheije schreef:Als de bendix inslaat en hij drijft het vliegwiel aan zonder dat hij er overheen slipt zeg maar (dat merk je als hij niet aanslaat en aan het geluid) zou ik dit nog niet vervangen.
Het komt niet al te vaak voor dat dit zodanig versleten is dat het vervangen moet worden.
Je gaat er automatisch van uit dat er meer slijtage is opgetreden omdat de vorige eigenaar een caravan had, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn.
Huub
Geen idee waar dit over gaat,slijtage aan het vliegwiel heeft dus niets te maken met de startmotor en de bendix...
Het vliegwiel bestaat uit twee delen,daar gaat het dus om,zit daar te veel ruimte op of axiaal te veel ruimte,dan is hij stuk,wat de startmotor daar mee te maken heeft,geen idee..
Oh ja ik denk dat ik een denkfout/verwisseling van onderdeel hebt gemaakt. Sorry.
Ik bedoelde de starterkrans.
Huub
Geplaatst: 29.05.2013 - 19:20
door MarioC70
laheije schreef:MarioC70 schreef:laheije schreef:Als de bendix inslaat en hij drijft het vliegwiel aan zonder dat hij er overheen slipt zeg maar (dat merk je als hij niet aanslaat en aan het geluid) zou ik dit nog niet vervangen.
Het komt niet al te vaak voor dat dit zodanig versleten is dat het vervangen moet worden.
Je gaat er automatisch van uit dat er meer slijtage is opgetreden omdat de vorige eigenaar een caravan had, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn.
Huub
Geen idee waar dit over gaat,slijtage aan het vliegwiel heeft dus niets te maken met de startmotor en de bendix...
Het vliegwiel bestaat uit twee delen,daar gaat het dus om,zit daar te veel ruimte op of axiaal te veel ruimte,dan is hij stuk,wat de startmotor daar mee te maken heeft,geen idee..
Oh ja ik denk dat ik een denkfout/verwisseling van onderdeel hebt gemaakt. Sorry.
Ik bedoelde de starterkrans.
Huub
Kan gebeuren...
Geplaatst: 29.05.2013 - 21:18
door peter d
Ik had de volvo dealer gebeld en gevraagd hoe het zat.
In de 2.4 benzine zit een normaal vliegwiel volgens hun en die hoeft niet vervangen te worden tenzij er klachten zijn. Overige klachten heb ik niet. Wel het hydraulisch druklager meevervangen, maar dat is logisch.
De set is inmiddels besteld en maandag 16.30 uur beginnen we er aan en wat niet af komt wordt volgende ochtend in de baas zijn tijd gedaan, zo simpel is het. Werkplaats ligt half deels in mijn handen dus komt goed want ik ga er van uit dat het 6 tot 8 uur sleutelen is.
Voor alle duidelijkheid ; wat moet gebeuren moet gebeuren zeg ik altijd maar.
Auto moet elke dag starten, rijden, kindjes vervoeren enz.... dus vandaar.
Jongens, bedankt voor alle reacties !

Geplaatst: 29.05.2013 - 23:10
door Gast
Vergeet je het "vriesstopje" niet?
Geplaatst: 30.05.2013 - 18:57
door volvo-jan
vries stopje (oliestopje) gaat geloof ik alleen stuk in een D5 tot 2005 (verbeteren als ik het fout heb

) doordat het rubber uithard hij word vervangen door een metalen.
Geplaatst: 30.05.2013 - 19:02
door Gast
Ik mijn 2002 bifuel zat een "vriesstop" aan de achterzijde van het blok, waar bij een turbo de terugvoer zit.
Hoe ik dat weet? Die was van de een op andere dag ook verdwenen.
ROKEN.... Bij een beetje verhoogd toerental slingerde de olie op de uitlaat.
Dus waarom zou er ook niet een achter het vliegwiel zitten bij een benzine?