Pagina 1 van 1
Laadsysteem - accu - dynamo
Geplaatst: 29.05.2013 - 14:04
door Han V50
Tijdens terugreis vanuit Italiƫ de melding gekregen 'laadsysteem service spoed'. Omdat we niet konden stoppen in Oostenrijk nog circa 1,5 uur doorgereden met alle electrische functies uit. De laatste 10 minuten verdween de melding weer. Het waarschuwingslamje voor de accu ging ook branden maar verdween ook weer. Volgens de ADAC die is komen kijken was er niets vreemd te zien. Melding was weg motor startte gewoon en liep normaal. Accu was vol 14v.
Volgende dag tijdens laatste 700 km nog twee keer deze melding gehad maar weer vanzelf verdwenen.
Dynamo is echter half jaar geleden vervangen voor een met gelijke amperage. Deze functioneert nog Door garage ivm garantie zijn alle aansluitingen gecheckt maar niets gezien. Auto rijdt ook gewoon.
Accu is 9 jaar oud kan dit er wat mee te maken hebben?
Geplaatst: 29.05.2013 - 14:08
door Xenobe
Kan aan de batterij liggen inderdaad. Mijn dynamo was een tijd geleden ook kapot gegaan & een paar maand later ging mijn accu niet meer, dus is die ook vervangen.
Geplaatst: 29.05.2013 - 17:02
door lint
Na 9 jaar heeft een accu zijn beste tijd wel gehad en kan dan defect raken. Is volgens mij ook een verklaring voor je storing.
Geplaatst: 23.07.2013 - 20:33
door Han V50
Accu vervangen. Na twee maanden zonder storing is de melding laadsysteem service spoed vandaag weer terug gekomen. Temperaturen lag vandaag rond de 32C. Na het uitzetten van de motor is de melding weer weg. Vervolgens gestart en na 5 minuten kwam de melding weer op het display. Iemand ervaring? In oktober verloopt mijn garantie op de dynamo.
Heeft het met de temperaturen te maken (verbruik) / gebruik Airco. Vermoed dat de dynamo het niet bijgeladen krijgt. Is er misschien een te lichte dynamo ingezet of ligt het mogelijk aan iets anders zoals de spanningsregelaar die uitzet bij warme temperaturen?
Geplaatst: 23.07.2013 - 23:14
door MarioC70
Probleem is dus echt de dynamo,ook een gereviseerde of nieuwe kan stuk..na verloop van tijd..
Geplaatst: 23.07.2013 - 23:16
door Han V50
Waarom is het volgens jou niet de spanningsregelaar. Zojuist nog de spanning gemeten (zonder draaiende motor 12V en met draaiende motor ca 14V)
Geplaatst: 25.07.2013 - 17:06
door Han V50
Accu wordt gedemonteerd en door leverancier belast. Waarschijnlijk daarna meer duidelijkheid.
Geplaatst: 25.07.2013 - 17:39
door wim de jong
Heeft het met de temperaturen te maken (verbruik) / gebruik Airco.
Wel of geen airco gebruiken, heeft slechts zeer minimale (elektrisch) verbruik (een aantal mA voor hier en daar een sensor). De compressor is niet elektrisch, wordt aangedreven via de multiriem.
spanningsregelaar die uitzet
??? Dit is ook een klein blokje elektronica, tegenwoordig gemonteerd in/aan de dynamo, nog voor de aansluitingen naar de accu. Gaat weinig aan defect, maar alles kan natuurlijk. Maar de accuspanningen lijken te kloppen ( 14V en 12V) en daar zorgt de regelaar voor......de dynamo moet dan de benodigde laadstroom leveren, en daar zit het hem. (denk ik)
Een beetje achtergrond info: De uitgangsspanning van een dynamo is oa afhankelijk van het magnetisch veld. De regelaar meet de spanning, en regelt dan de stroom door een spoel die het magnetisch veld opwekt waarin de rotor draait. Meet je bij draaiende dynamo 14 V, en bij stilstaande maar 12 V, is de regelaar in orde. Deze spanning staat er ook bij een laadstroom van 100A, maar ook bij 1 A. De dynamo levert dan, onafhankelijk van de regelaar, de laadstroom naar de accu. De laadstroom is gewoon simpel de wet van Ohm: de verschilspanning tussen de dynamo en accu, delen door de inwendige weerstand van accu plus rotor plus koolborstels. Maken de koolborstels zeer slecht contact, kun je een hoge laadstroom wel vergeten. De koolborstels zijn de enige variabel in deze rekensom.
Dus ik gok eerder op de dynamo, en wel de koolborstels maken onvoldoende contact met de sleepringen. Te veel weerstand dan. Dan wordt de accu niet volledig opgeladen, met alle nare gevolgen.
Is er een ruildynamo (gereviseerde dus) ingezet of een nieuwe?
Geplaatst: 26.07.2013 - 16:42
door Han V50
Vandaag de dynamo getest bij leverancier. Alles functioneert blijkbaar 'normaal'. Toch wordt dynamo vervangen. Nu maar weer rijden. Mogelijke optie is blijkbaar ook dat de accusensor kapot is.
Geplaatst: 27.07.2013 - 23:49
door arnoud
Zo is mijn auto vandaag op de sleper terecht gekomen:
De motor liep op het einde nog, maar geen stuurbekrachting, versnellingsbak of handrem die het meer deed.
Na eerste verschijnen van de melding op het display heb ik nog ongeveer 20 minuten door kunnen rijden, maar helaas was de dealer in Luxemburg al naar huis toe...