Pagina 1 van 1

achter schokbrekers versleten bij 126.000KM ??

Geplaatst: 29.05.2013 - 20:25
door Sjo
Vandaag bij mijn s60 (2.4 170pk,2001) de schokbrekers laten testen op een trilbank, ik heb dit laten doen omdat er al geruime tijd een vervelende rammel linksachter is.
Wat bleek nu, de demper linksachter had nog maar 15%, de rest rond de 70%.
Ik vraag mij af hoe dit verschil kan, de auto heeft pas 126.000KM gelopen ? Er heeft ook nooit een trekhaak onder gezeten, die heb ik er zelf op gezet.
Of is het normaal dat rond deze km stand de dempers versleten kunnen zijn?
Ik heb wel eens dempers moeten vervangen in het verleden bij mijn auto's maar meestal tussen 170.000 en 200.000km.

Geplaatst: 29.05.2013 - 20:57
door maxjager
Zou leeftijd (12 jaar oud) er ook nog invloed op kunnen hebben?

Geplaatst: 29.05.2013 - 21:29
door Sjo
Tja, zou ook kunnen, auto heeft ook een half jaar stil gestaan voordat wij hem kochten.kan er ook iets mee te maken hebben

Geplaatst: 29.05.2013 - 21:45
door lint
Misschien is lekkage van die demper de oorzaak van de afgenomen werking.

Geplaatst: 30.05.2013 - 15:17
door acecombat
Ik weet dat mijn vader zijn S60 2.4 140PK (2003) bij 67.000km ook linksachter een nieuwe schokbreker heeft gehad in 2006. Dit vanwege een hevige rammeling linksachter. De auto was toen met selected used garantie aangeschaft. De dealer zei dat normaal gesproken voor schokbrekers ongeveer 200.000 km staat, maar goed shit happens. Is ook vervangen onder garantie. Sindsdien geen problemen meer gehad met de schokbrekers.

Geplaatst: 30.05.2013 - 15:42
door motorfret
Als de demper nog maar 15 procent heeft, dan is hij idd olie verloren cq lek

Geplaatst: 30.05.2013 - 15:49
door Laguna-S60
Hangt ook gewoon af van de weg kwaliteit, een belgische schokbreker houdt 't natuurlijk minder lang vol dan een Nederlandse.

En das het zelfde als een auto veel in een dorp/stad rijdt...

Schokbrekers op onze oude S60 waren nog origineel bij 340.000km...

Geplaatst: 30.05.2013 - 16:20
door Sjo
Ik heb de nieuwe vanmorgen eronder gezet, rammel is weg en hij rijdt weer een stuk strakker.
Ik weet dat de vorige eigenaar de directeur was van een meelfabriek, waarschijnlijk heeft hij vaker met zakken meel en mais enzo achterin de auto gereden. Tevens had de beste man duiven, dus hij zal vaker met de volvo over veldwegen gereden hebben om zijn duiven los te laten.
Maar ja, maakt ook allemaal niets uit, de nieuwe zitten eronder en het probleem is opgelost.

Geplaatst: 30.05.2013 - 17:01
door Gast
Ik neem aan dat je er 2 nieuwe dempers onder hebt gezet.

Geplaatst: 30.05.2013 - 18:16
door jpwg001
AlexV70 schreef:Ik neem aan dat je er 2 nieuwe dempers onder hebt gezet.
In de laatste zin staat: De nieuwe zitten er onder... :P

Geplaatst: 30.05.2013 - 18:42
door Sjo
Ja ja,schokbrekers altijd per 2 vervangen :-)

Geplaatst: 30.05.2013 - 21:42
door Sjo
Hierbij nog wat foto's van de daad, met een brug en het goede gereedschap is het makkelijk te doen binnen een uurtje.

Nieuw en oud:
Afbeelding
Fijne werkruimte :-)
Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: 31.05.2013 - 14:14
door laheije
Hoe kom jij aan die mooie brug en werkruimte?
Dat is om jaloers van te worden. :P :P
Huub

Geplaatst: 31.05.2013 - 16:31
door Sjo
Dat is op mijn werk,wij verkopen alle soorten banden, we hebben 2 poetsbruggen en een 4 kolloms brug.
wij zitten maar 20 km van schimmert vandaan

Geplaatst: 01.06.2013 - 15:41
door Bobbl
Hoi

Bij mij de schokbrekers achter ook vervangen bij 140.000.
Links achter was lek en door vocht inwendig kapot gevroren.
Volgens de garage moeten ze veel langer me gaan, maar volgens mij doen de vele drempels in ons kikkerlandje ook geen goed aan de levensduur!!

Geplaatst: 01.06.2013 - 16:31
door lint
Die verkeersdrempels zijn niet echt goed voor je schokdempers en overige delen van de wielophanging ook als je er met gepaste snelheid overheen rijdt.

Geplaatst: 24.06.2013 - 22:22
door folke3
Ik moet aan dezelfde klus beginnen. Is niet het meeste werk "het uitnemen van de binnenbekleding" van de kofferruimte? En verder, heb je de bovenste rubber opnamepot vervangen?

Geplaatst: 24.06.2013 - 22:39
door Sjo
Alles bij elkaar ben je ongeveer 3 kwartier bezig,mits je het juiste gereedschap hebt.
de rubber potten heb ik niet vervangen,wel goed bekeken maar ze leken me op het oog nog goed.

Geplaatst: 24.06.2013 - 23:58
door folke3
Ok, bedankt, ga het komend weekend weer onder de auto, schokbrekers vervangen. De opname rubberpotten bovenin moeten dan maar goed zijn, anders kan ik volgende week weer sleutelen!