Pagina 1 van 7

Wel of geen Xenon in de V50

Geplaatst: 30.05.2013 - 08:23
door mslik
Hoi hoi,

Even een vraag. Ik vind de licht opbrengst van mijn niet xenon lampen belabberd. Heb vorige week de koplampen laten stellen bij de dealer. Hij heeft zo nog iets hoger afgesteld, maar gisteravond laat merkte ik dat het nog steeds niet veel licht is. Ik vind het ronduit zelfs gevaarlijk, want het schijnsel schijnt ongeveer 8 a 9 meter voor mijn auto uit. Ter vergelijking, mijn vriendin heeft een Peug 308 in een basis uitvoering en die schijnt niet alleen verder, maar ook reflector paaltjes zie je oplichten op zo'n 30 mtr afstand. Bij de Volvo is dat misschien 15 meter. Zeer lastig als je op een onverlichte weg 80 rijdt.

Dat dus de lange intro (wen er alvast aan, ik ben wat langdradig soms :(). Maar nu de vraag. Ik overlegde met de dealer over vervanging. Ik had goede dingen gelezen over de night guides, maar die waren volgens de dealer niet meer te verkrijgen. Wel nog de bleuvision en nightvision, maar mijn ervaring met beide lampen is dat je ze om de 4 a 5 maandan kan vervangen. Dus ik riep tegen de dealer, ik wil dan graag xenon. Op het forum had ik gelezen over de Pilot PRO II H7 die voor mijn V50 geschikt is.

En nu komt het. De dealer melde dat dit niet kan omdat ik van die Lenskappen heb. Een ander woord weet ik even niet, van die toelopende lens kappen. En die zouden gaan smelten. Toen ik vertelde dat ik op dit forum veel goede responsen had gelezen, zei hij, maar dat zijn vast oudere V50's met andere lenspompen. In die van jou (MY2012) zitten andere lenskappen die smaller zijn.

Klopt dit? Weet iemand dat? De dealer ging hetzelf ook even uitzoeken, maar ik heb graag zelf wat goede informatie. Heeft iemand van jullie ook de lens kapjes zoals ik en die daar Xenon in heeft zitten? Zoja welke.

Ik wil absoluut meer licht, aangezien we weer 3 weken naar frankrijk gaan en daar veel onverlichte binnenwegen zijn. Dus een alternatief hoor ik ook graag.

Groetjes en bedankt,

Michiel

Geplaatst: 30.05.2013 - 09:37
door V50-Mart
Onzin. Het kan wel. Er zijn veel forum gangers hier die je zijn voorgegaan. (ook veel die het niks vinden overigens :) )

De V50 lampbehuizing is prima geschikt juist voor Xenon, en een aftermarket set kun je er gewoon ingooien. De slechte lichtopbrengst is voor veel V50 rijders een echte issue, dus fix het zou ik zeggen.

Geplaatst: 30.05.2013 - 09:48
door diesel01
Ehm voordat je er xenon inzet kun je er voor kiezen om de lenzen schoon te maken.
Ik heb een paar maanden geleden de xenonlenzen van mijn XC60 schoongemaakt.
Na een aantal jaren gaan die dichtzitten met een blauwe aanslag aan de binnenkant, schoonmaken geeft een significant verschil.
Mocht je er sowieso xenon inzetten dan zou ik ze helemaal schoonmaken ivm verblinding van tegenliggers.
http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=52712

http://www.saab.zwart-hoekstra.net/inde ... Itemid=101

Edit ik heb zelf de tools gemaakt en met een beetje glassex eerst de lenzen schoongepoetst en daarna met dezelfde tool en een droog stukje poetsdoek droog/schoon gewreven.

Geplaatst: 30.05.2013 - 10:06
door mslik
diesel01,

Dank je voor de reactie. Mijn auto is net 1 jaar oud, en ik heb even gekeken er is nog niet iets van blauwe aanslag te zien. Maar voor in de toekomst ga ik dit zeker onthouden. Hoe heb je die tools gemaakt?

v50-mart. Ik heb geen topic kunnen vinden in het V50 stuk van het forum waar mensen er niet tevreden over waren. Heb jij een voorbeeld misschien?

Bedankt alvast.

Michiel

Geplaatst: 30.05.2013 - 10:32
door diesel01
Stevig stukje ijzerdraad waarbij ik de uiteinden heb omgebogen in de vorm van de lens.
Een stukje poetsdoek met dun garen vastgezet en poetsen maar.
Er zijn idd topics over de verlichting van de V50 die niet heel best schijnt te zijn.
Ben je overigens xenon gewend dan valt halogeen zwaar tegen, ik zoek mijn auto's uit op de extra xenon.

Geplaatst: 30.05.2013 - 10:41
door Walter
V50-Mart schreef:Onzin. Het kan wel. Er zijn veel forum gangers hier die je zijn voorgegaan. (ook veel die het niks vinden overigens :) )

De V50 lampbehuizing is prima geschikt juist voor Xenon, en een aftermarket set kun je er gewoon ingooien. De slechte lichtopbrengst is voor veel V50 rijders een echte issue, dus fix het zou ik zeggen.
je vergeet even dat het lamphuis van jouw 2006 model kan verschillen met die van de MY11 van Michiel.

Als je xenon monteert, zorg dan dat je het goed laat doen. Niet van die 'de rest van de wereld kan me geen moer interesseren' tegenliggerverblinders. En zorg dat je lichtbeeld goed is, anders heb je over een paar jaar een issue bij de apk

Geplaatst: 30.05.2013 - 11:17
door V50-Mart
Het zijn voornamelijk mensen die van mening zijn dat aftermarket gelijk staat aan verblinden, terwijl ik van mening ben dat een weldenkend mens ook zelf wel snapt dat een goede afstelling belangrijk is. Door de matte lenzen valt het verblinden zowieso wel mee volgens mij. Ik krijg nooit klachten door een goeie afstelling, en heb een zee van licht snachts, daar kan geen halogeen lamp tegenop.

Geplaatst: 30.05.2013 - 11:19
door mslik
Ik laat het denk ik gewoon door de Dealer doen, kunnen ze hem gelijk goed afstellen. En ja ik kom zelf van Xenon af. Echter zoals gezegd heb ik het in dit geval vergeleken met de 308 van mijn vriendin met H4 lampen die beter licht geven dan de Volvo.

En xenon is gewoon mooi :) Nog wat ledjes her en der en ik ben er op dat betreft klaar mee :)

Geplaatst: 30.05.2013 - 20:31
door sequence
Ik heb de xenonconversie ook gedaan omdat ik te weinig lichtopbrengt had met halogeen. De koplamphuizen zijn goedgekeurd voor xenon (tenminste op mijn auto bj 2005). Het enige probleem waar de TS tegenaan gaat lopen is dat hij er wettelijk gezien geen xenon op mag zetten zonder koplampsproeiers en automatische hoogteregeling. Dit gezien het bouwjaar van de auto.

Kijk even onder op de voorzijde van de koplamp naar een code DC, DR of DCR in staat. Dan is de behuizing technisch gezien goedgekeurd voor xenon. Een auto van bouwjaar na 1 mei 2009 wettelijk gezien helaas niet goedgekeurd zonder sproeiers en auto hoogteregeling...

Geplaatst: 30.05.2013 - 20:40
door mslik
Hoi,

Dat klopt dat het niet mag. Echter ik heb wel koplamp sproeiers erop zitten. Dus als ik langs politie rij zien ze het niet zo snel. Dus ik hoop de totaal controles te ontwijken. En hij is 2e hands dus ik weet van niets :)

Re: Wel of geen Xenon in de V50

Geplaatst: 18.08.2013 - 13:29
door PWolterink
mslik schreef:Hoi hoi,

Even een vraag. Ik vind de licht opbrengst van mijn niet xenon lampen belabberd. Heb vorige week de koplampen laten stellen bij de dealer. Hij heeft zo nog iets hoger afgesteld, maar gisteravond laat merkte ik dat het nog steeds niet veel licht is. Ik vind het ronduit zelfs gevaarlijk, want het schijnsel schijnt ongeveer 8 a 9 meter voor mijn auto uit. Ter vergelijking, mijn vriendin heeft een Peug 308 in een basis uitvoering en die schijnt niet alleen verder, maar ook reflector paaltjes zie je oplichten op zo'n 30 mtr afstand. Bij de Volvo is dat misschien 15 meter. Zeer lastig als je op een onverlichte weg 80 rijdt.

Dat dus de lange intro (wen er alvast aan, ik ben wat langdradig soms :(). Maar nu de vraag. Ik overlegde met de dealer over vervanging. Ik had goede dingen gelezen over de night guides, maar die waren volgens de dealer niet meer te verkrijgen. Wel nog de bleuvision en nightvision, maar mijn ervaring met beide lampen is dat je ze om de 4 a 5 maandan kan vervangen. Dus ik riep tegen de dealer, ik wil dan graag xenon. Op het forum had ik gelezen over de Pilot PRO II H7 die voor mijn V50 geschikt is.

En nu komt het. De dealer melde dat dit niet kan omdat ik van die Lenskappen heb. Een ander woord weet ik even niet, van die toelopende lens kappen. En die zouden gaan smelten. Toen ik vertelde dat ik op dit forum veel goede responsen had gelezen, zei hij, maar dat zijn vast oudere V50's met andere lenspompen. In die van jou (MY2012) zitten andere lenskappen die smaller zijn.

Klopt dit? Weet iemand dat? De dealer ging hetzelf ook even uitzoeken, maar ik heb graag zelf wat goede informatie. Heeft iemand van jullie ook de lens kapjes zoals ik en die daar Xenon in heeft zitten? Zoja welke.

Ik wil absoluut meer licht, aangezien we weer 3 weken naar frankrijk gaan en daar veel onverlichte binnenwegen zijn. Dus een alternatief hoor ik ook graag.

Groetjes en bedankt,

Michiel
Hoi Michiel,

Ik ben sinds 3 weken ook in het bezit van een V50 2.0 uit 2007 (van voor de facelift). Ook ik schrok van het slechte zicht bij gebruik van het dimlicht. In een rustige parkeergarage heb ik, terwijl de auto vlak voor een muur stond, de hoogte van het dimlicht op de muur afgezet met schilderstape. Daarna heb ik de auto zo'n 5 meter naar achteren verplaatst en weer de hoogte gemeten. Zo kwam ik er achter dat de lichtbundel per meter 35 mm daalde. Wettelijk (voor de APK) moet dit tussen 5 en 40 mm liggen. Ik heb toen de koplampunits even verwijderd (zoals in handleiding staat tbv het vervangen van de gloeilampen) en bij het onderste verstelpunt (er zijn er 2 met zo'n wit/geel nippeltje erop) met een inbussleutel (in) het zwarte gedeelte een aantal slagen met de klok mee verdraaid. Daarna alles weer gemonteerd en weer gecontroleerd. Na zo een aantal keer verstellen en controleren dalen beide lichtbundels slechts 8 mm per meter. Werkelijk, het licht reikt nu veel verder. Xenon levert weliswaar meer licht maar als dat ook alleen maar vlak voor de auto schijnt heb je daar ook niets aan. Dus probeer eerst de hoogte goed te krijgen.

Gr.

Paul W.

PS ik had bij het afstellen de hoogte verstelling in de auto op max hoogte gezet.

Geplaatst: 19.08.2013 - 08:16
door mslik
Hoi Paul W.

Bedankt voor de reactie, maar lichtelijk iets te laat. Heb sinds een maand of 3 er al xenon ingebouwd en ik kan alleen maar zeggen: Wow wat een verschil. Wat jij beschrijft heb ik bij de dealer laten doen. Die hebben hem opnieuw en zo hoog als mogelijk afgesteld, maar ik vond het nog steeds ronduit belabberd. Ik heb een mooi setje pilot pro gekocht met slim balasten, de koplampen eruit gehaald en een half uurtje later hingen ze er beide in. En het verschil is echt enorm te noemen. Veel verder zicht, veel beter zicht en ach voor die 200,- euro laat ik het niet vallen zeg maar.

Maar bedankt voor het meedenken, maar als je toch zegt van nou ik vind het net niks.... dan adviseer ik je xenon.

Michiel

Geplaatst: 19.08.2013 - 14:55
door PWolterink
Hoi Michiel,

Bedankt voor jouw reactie op mijn véél te late reactie.
Ik ben met de verbeterde afstelling nu al behoorlijk blij/tevreden maar als Xenon eens zoveel verbetering oplevert, voor een inderdaad bescheiden 200 Euro, dan begin ik dit nu toch ook te overwegen.

Zijn er nog zaken waar ik op moet letten bij het inbouwen van de PilotPro lampen?

Groet,

Paul

Geplaatst: 19.08.2013 - 20:55
door sequence
Eerlijk gezegd, wanneer je (goed afgesteld) xenon bent gewend en je stapt dan in een V50 met halogeen dan ga je denken dat het parkeerlicht er nog op staat ipv dimlicht. :D

Geplaatst: 19.08.2013 - 20:55
door Longone
Ik heb het ook serieus overwogen in mijn S40 D5 2008, maar ik ga het toch niet doen.

- Veel te weinig ruimte achter de koplampen

- Meer kans op storingen (meer draden en connectoren)

- Je kunt niet even een lampje kopen bij een tankstation en dat op de parkeerplaats erinzetten

- Horrorverhalen over niet (altijd) in 1 keer opstarten, doorgebrande ruitenwissermotoren, doffe reflectoren, verblinding voor tegenliggers en mogelijk daarbij behorende bekeuringen

Het licht van Xenon is en blijft ubercool, daar is absoluut geen discussie over, maar ik doe het toch maar met Philips Blue Vision of eventueel Diamond Vision.

Geplaatst: 19.08.2013 - 21:02
door sequence
@Longone

- Hoe heb je ruimtegebrek achter de koplamp geconstateerd, m.i. is er ruimte genoeg.
- Kans op storing is inderdaad wat groter, daarom een goede (canbus) set kopen.
- Lampje kopen bij tankstation gaat inderdaad niet, je kunt wel een lamp simpel even vervangen door een halogeen. De xenon starter is eenvoudig af te koppelen.
- Doorgebrande ruitenwissermotor heb ik inderdaad gehad met een welliswaar dure maar verkeerde set van merk onbekend. De Pilot set die ik nu heb geeft geen problemen.
- Doffe reflector is geen issue, de koplamphuizen van de V50 hebben een xenon keurmerk.
- Verblinding tegenliggers, dit komt niet voor bij goede afstelling, wel denken aan handmatig lager zetten van de lampen bij veel gewicht op de achteras.

Xenon geeft inderdaad mooi licht, in de V50 behuizing gaat mijn voorkeur uit naar maximaal 6000K. Anders wordt het te blauw, ik ga voor de OEM look en dat geeft ook meer lichtopbrengst dan de smurfen lampen. :D

Geplaatst: 19.08.2013 - 21:08
door Bakboord1
Ik ben ooit uitgestapt om mijn lampen te checken.
Ik kwam s nachts uit een a6 met xenon, stapte in mijn v50 en zag vrij weinig.

Toch was er geen lamp kapot. De v50 heeft gewoon vrij weinig licht.

Geplaatst: 19.08.2013 - 21:26
door Longone
sequence schreef:- Hoe heb je ruimtegebrek achter de koplamp geconstateerd, m.i. is er ruimte genoeg.
Een D5 blok past maar amper in een S40/V50, het is gewoon vol :)

Bij de kleinere motoren zul je ongetwijfeld voldoende ruimte hebben.

Geplaatst: 19.08.2013 - 21:29
door sequence
Het type motor maakt volgens mij niet veel uit, achter de koplamp is dezelfde ruimte aanwezig, bovendien zijn de koplamphuizen in 10 seconden zonder gereedschap uit te bouwen. Dan kun je ook goed de ruimte achter de koplamp bereiken.

Geplaatst: 19.08.2013 - 21:40
door Fredhead
Pen van de lampbehuizing los trekken, lamp naar voren trekken en ineens veeeeel meer ruimte