Pagina 1 van 2

Nieuwe banden voor mijn V70

Geplaatst: 31.05.2013 - 10:16
door Pritchard
Mijn originele Pirelli's zijn aan vervanging toe.
Ik heb ondertussen 95.000km met mijn R-design erop zitten, in de winter rijd ik met de michelins, in de zomer met de Pirelli's. Nu zijn deze laatste aan vervanging toe. Ik zou eens iets anders willen proberen, zoals continental of michelin, de prijzen zijn niet zo verschillend in de maat die ik zoek, zowel tussen Bridgestone, Dunlop, Pirelli en de 2 bovenvermelde... allemaal tussen 193 en 210€. Ik heb de maat 245/40 R18.

Iemand suggesties? :)

Geplaatst: 31.05.2013 - 12:12
door Bakboord1
Ik heb slechte ervaringen met Conti 17" op mijn V50 (2005) en weet dat ze onder een Audi A4 (2010) met 18" ook niet bevallen (banden waren niet rond).
Mijn problemen waren met name grip bij lagere temperaturen op momenten dat je niet altijd met winterbanden rijdt.

Mijn 16" ervaring met Dunlop is goed en eerdere ervaringen met Michelin waren dit ook.

Geplaatst: 31.05.2013 - 13:37
door Auk
Mijn persoonlijke voorkeur ligt bij Michelins. Bij Michelin weet je dat je gewoon goed zit, over het algemeen is dit een wat hardere compound dus minder snel slijtage dan bijvoorbeeld het zachtere rubber van Pirelli of Dunlop. Ook op tests zie je het merk altijd in de top staan.

Heb zelf ook lang in de oriëntatiefase gezeten bij mijn 480's, S70R en vorige week ook bij de 235/40 R18 voor de S60R maar toch kom ik telkens weer uit bij Michelin.

Het is een dot met geld dat je neer moet leggen maar dan heb je ook wel topkwaliteit. Banden is iets waarop je NOOIT! moet besparen.

Succes met de keuze! :)

Geplaatst: 31.05.2013 - 14:08
door Pritchard
Ik denk dat ik de Michelin Pilot Sport 3 ga nemen...

Geplaatst: 31.05.2013 - 15:58
door Pritchard
Ze zijn ondertussen besteld, en dan nu de eeuwige discussie, nieuwe banden vooraan of achteraan? :)

Geplaatst: 31.05.2013 - 16:00
door Rob Bakker
Ik heb onder de S80 Pirelli P7 Cinturato liggen, maar rij er niet heel veel mee.

Bevallen wel trouwens.

Geplaatst: 31.05.2013 - 16:16
door diesel01
Pritchard schreef:Ze zijn ondertussen besteld, en dan nu de eeuwige discussie, nieuwe banden vooraan of achteraan? :)
Achterop vanwege de bekende slip bovendien rijdt je de oude banden sneller op waardoor je straks ook als 2e set Michelin kunt mnteren.
Goede keus de PS3, ik heb ze onder mijn S60 gehad toen ze net in de handel waren.
Goede mix tussen sportief, weinig lawaai en goed op het nat.

Geplaatst: 31.05.2013 - 20:45
door Auk
Amen

Geplaatst: 31.05.2013 - 20:58
door Oceanracer
diesel01 schreef:
Pritchard schreef:Ze zijn ondertussen besteld, en dan nu de eeuwige discussie, nieuwe banden vooraan of achteraan? :)
Achterop vanwege de bekende slip bovendien rijdt je de oude banden sneller op waardoor je straks ook als 2e set Michelin kunt mnteren.
Goede keus de PS3, ik heb ze onder mijn S60 gehad toen ze net in de handel waren.
Goede mix tussen sportief, weinig lawaai en goed op het nat.
Niks aan toe te voegen...

(Of tóch, ik heb ze ook, whahahaha)

Geplaatst: 05.06.2013 - 08:10
door Pritchard
En ze liggen erop, achteraan... de Pirelli's van achteraan zijn naar voor verhuisd...

Geplaatst: 07.06.2013 - 22:55
door JCF
Ik laat de nieuwe banden altijd voor monteren; de auto remt voornamelijk met de voorbanden, en bij de V70 zit de aandrijving er ook nog eens; meer tractie met nieuwe banden. De auto's zijn bovendien ontworpen op onderstuur; versleten banden voor versterkt het onderstuur.

Geplaatst: 07.06.2013 - 23:09
door Oceanracer
Ik begrijp de link tussen versleten banden en afremmen even niet in deze context, hooguit dat het één slechts een gevolg is van het ander. Enne... Auto's ontworpen op onderstuur? Omdat?

Geplaatst: 04.11.2013 - 23:07
door JCF
Lees nu deze reactie pas, dus;

Met meer profiel heeft een band met name op natte weg meer grip, ook met remmen.
De meeste moderne auto's zijn mild onderstuurd, dat is voor de gemiddelde automobilist het veiligst; te snel door de bocht waarna de automatische reactie gas los geeft geen 'losse' achterzijde/slip maar de auto vervolgt gewoon de oorspronkelijke koers de bocht door. Met versleten banden voor wordt de onderstuur-neiging sterker, en dat rijdt minder prettig.

Geplaatst: 05.11.2013 - 08:09
door jaapburg
Dat is het verschil tussen voor- en achterwielaandrijving wat je beschrijft. Een auto met voorwielaandrijving heeft last van onderstuur, een auto met achterwielaandrijving meer van overstuur.

Voor de meeste mensen is het aan te raden het meeste profiel achter te monteren omdat een onderstuurcorrectie veel makkelijker is dan een overstuurcorrectie. Als je inderdaad een snelle bocht neemt en je laat het gas los komt je achterkant gewoon naar buiten hoor! Als je dan achter meer profiel hebt gebeurd dat minder snel.

Onderbouwing: vriend van me is drift-race-slip instructeur, mijn kennis heb ik via hem gekregen. Neem aan dat hij het wel snapt :)

Geplaatst: 05.11.2013 - 11:19
door MarioC70
Nieuwe banden horen achter en niet voor,,,

Geplaatst: 05.11.2013 - 15:51
door NJ8
nog sterker, als je enigszins twijfelt aan de staat van je banden, vervang dan alle 4. Zoals gezegd, banden: niet op bezuinigen. Alle assen dezelfde banden is veiliger.

Geplaatst: 05.11.2013 - 15:55
door lint
Bezuinigen op de banden van je auto is onverstandig, het zijn de contactpunten van je auto met het wegdek en hebben alles te maken met veiligheid.
De beste auto op slechte banden wordt een onveilige auto.

Geplaatst: 05.11.2013 - 16:03
door The Volvoboy
NOOIT de beste banden op de vooras monteren!! In geval van glad wegdek of bij aquaplaning levensgevaarlijk! De banden met het minste profiel verliezen het eerste grip, als die achter zitten breekt de achterkant uit, de kans dat je dat weet te corrigeren ligt heel dicht bij de 0 (geloof dat JeroenSpock ervaring heeft). Voorbanden die grip verliezen daarentegen zijn beter te corrigeren, veiliger dus.

Voor de eigenwijzen die bovenstaande niet willen geloven, op de slipcursus met het 850 Forum vorige maand is het bevestigd:

Beste banden achter:




Beste banden vóór:





Lijkt me duidelijk.

Geplaatst: 05.11.2013 - 17:25
door edraket
Dat is niet echt een goed vergelijk. In het eerste filmpje zou de auto ook rond zijn gegaan als hij niet op het stroeve gedeelte was gekomen. Bovendien staan alle wielen stil, dus dan doet het profiel niet meer zo veel ter zake.
Tweede filmpje wordt er nauwelijks tegengestuurd, dus niet verwonderlijk dat hij om gaat.

Geplaatst: 05.11.2013 - 18:26
door Oceanracer
Ondanks de filmpjes klopt het verhaal van Koen wel.