Vreemd probleem koelfan

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
460
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 06.06.2013 - 15:39

Hallo allen,

Mijn volvo 460 1.8 uit 92 heeft een vreemd probleem.

Als de motor ongeveer een kwartier heeft gelopen is de temp van het koelwater tot flink in het rode gebied gelopen. De temperatuur (gemeten met zo´n laser temp meter) op de radiateur en toevoerslang is dan bijna 95 graden.
Beide slangen van de radiateur zijn zo warm. Dus termostaat ok?

Als de motor draait doet de fan het niet, maar als ik de motor afzet slaat na ongeveer 10 seconden de fan aan. Als ik de stekker doorverbind doet de ventilator het wel. Er zit een nieuwe sensor in die het systeem moet doorschakelen waardoor de koelfan van spanning wordt voorzien.

Wat kan de oorzaak zijn van dit probleem?
Gebruikersavatar
lint
Geartronic member
Berichten: 27936
Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
Locatie: Ridderkerk

Gaat de thermostaat wel open?
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
V40 T3 Polar+ Sport 2019
BMW Z4 2007
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Hmm als de auto stilstaat is het logisch dat de slangen beide warm zijn er is nl geen koelwind. Als de fan aanslaat of als er rijwind dan moet de onderste slang koeler zijn dan de bovenste.

Wat doet de temp als je rijdt?
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
460
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 06.06.2013 - 15:39

Het lijkt mij dat de thermostaat wel open gaat, anders zou de radiateur niet warm worden toch?

Als ik rij met genoeg rijwind blijft de temp mooi in het midden. Bij stadsverkeer loopt de temp te hoog op.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Dus dan gaat de thermostaat wss niet ver genoeg open!

Hoe is het peil van de kvs?

Fan hoort natuurlijk wel aan te slaan bij warm worden. Ook die sensor/schakelaar checken.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Ik denk dat de thermostaat werkt (want met rijden is er genoeg koelwind en is de temp ponder controle) .
De koelfan slaat niet aan, daarom is hij bij standsverkeer (weining rijwind) en stilstaand zo warm.
Ik zou de FAN aansluitingen en de fan-thermostaat controleren. De moet ook gewoon aanslaan als de auto niet loopt.

Op het eerste gevoel afgaand: de thermostaat krijgt 12V, de fan waarschijnlijk ook , maar d emasse is niet goed. Het lijkt alsof de massa aansluiting van de fan ook 12V is als de motor loopt en als de motor uitgezet wordt dan wordt deze naar massa geschakeld. Vraag: is alle bekabeling rond de fan nog origineel?

Schakeling
De thermostaat moet op 1 pin ALTIJD 12V hebben staan (onafhankelijk van stand contactsleutel etc), de ander pin wordt pas aangeschakeld als de temperatuur in de radiateur boven een bepaalde warde stijgt. Dan wordt de 12V op de fan gezet. De andere draad van de FAN moet ALTIJD 0V zijn (massa/frame/0V)
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
460
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 06.06.2013 - 15:39

Het probleem is nog niet opgelost..

De bedrading lijkt origineel te zijn. De massa van de koelfan is altijd 0V.

Het is een 2-speed koelfan dus de kabel naar de sensor heeft 3 draden.
naar de sensor: De rode draad heeft altijd spanning, de oranje en rood/witte moeten spanning krijgen als de temp boven een bepaalde waarde komt. Dit is bij draaiende motor niet het geval.
Ik heb bij de sensor gemeten of de spanning doorgegeven wordt en dit is niet het geval. In ieder geval niet tijdens draaiende motor tot 95C.

Vervolgens zette ik de motor uit en sloot de stekker weer aan op de sensor. Toen sloeg de koelfan weer wel aan totdat de temperatuur ongeveer 80C was en toen ging hij weer uit.

Iemand nog suggesties?
Clank
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 25.01.2013 - 12:04
Locatie: Tilburg

Je zegt net dat je de sensor hebt doorgemeten en die geeft geen waarde terug?

Dan ligt het daar toch aan?
Ford Fiesta 1.25 16v Zetec
Volvo 440 1.8i
wpee
5th Gear member
Berichten: 1367
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

het is geen sensor, het is een schakelaar. Je zal dus niets of 12V meten. Als je niets meet is de temperatuur nog niet hoog genoeg om het interne contact te laten schakelen.
Er zit een laag en hoog op als ik het me goed herinner
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
460
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 06.06.2013 - 15:39

wpee schreef:het is geen sensor, het is een schakelaar. Je zal dus niets of 12V meten. Als je niets meet is de temperatuur nog niet hoog genoeg om het interne contact te laten schakelen.
Er zit een laag en hoog op als ik het me goed herinner
Dat is helemaal juist. En het vreemde is dat ik niets meet.. zelf niet bij 95C. Dan zou ik denken dat het de schakelaar is, maar die heb ik al 3x vervangen. 2x een gebruikte en de laatste keer maar een nieuwe besteld.

1 schakelaar had ik zelfs nog van tevoren doorgemeten in een pan met heet water. Deze deed het gewoon en toen ik hem gemonteerd had was de schakelaar kapot.. Wat kan een oorzaak zijn dat die schakelaar kapot gaat? Misschien moet ik het daar gaan zoeken..
Clank
2nd Gear member
Berichten: 138
Lid geworden op: 25.01.2013 - 12:04
Locatie: Tilburg

Trek die schakelaar die je hebt getest eens uit de auto en test hem daarna nog een keer. Als ie het nog wel doet even kijken of de schakelaar wel een goede plus heeft.
Ford Fiesta 1.25 16v Zetec
Volvo 440 1.8i
Gebruikersavatar
Schilder
3rd Gear member
Berichten: 404
Lid geworden op: 14.09.2008 - 01:38
Locatie: Omg. Arnhem

Misschien een luchtbel?.

Schilder
Liever niet dan wel sleutelen

Opel Kadett B
Volkswagen Kever 6 volt 1969
Opel Kadett D 1980
Mitsubishi Galant 1980
Opel Kadett E 1986 1,6 special
Volkswagen transporter 1980
Fiat Regata weekend
Ford Escort bestel 1989 1.6
Mazda 323F
Renault 460 B18U 1993
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”