Pagina 1 van 1
Vreemd probleem koelfan
Geplaatst: 06.06.2013 - 21:16
door 460
Hallo allen,
Mijn volvo 460 1.8 uit 92 heeft een vreemd probleem.
Als de motor ongeveer een kwartier heeft gelopen is de temp van het koelwater tot flink in het rode gebied gelopen. De temperatuur (gemeten met zo´n laser temp meter) op de radiateur en toevoerslang is dan bijna 95 graden.
Beide slangen van de radiateur zijn zo warm. Dus termostaat ok?
Als de motor draait doet de fan het niet, maar als ik de motor afzet slaat na ongeveer 10 seconden de fan aan. Als ik de stekker doorverbind doet de ventilator het wel. Er zit een nieuwe sensor in die het systeem moet doorschakelen waardoor de koelfan van spanning wordt voorzien.
Wat kan de oorzaak zijn van dit probleem?
Geplaatst: 06.06.2013 - 21:25
door lint
Gaat de thermostaat wel open?
Geplaatst: 06.06.2013 - 21:27
door wpee
Hmm als de auto stilstaat is het logisch dat de slangen beide warm zijn er is nl geen koelwind. Als de fan aanslaat of als er rijwind dan moet de onderste slang koeler zijn dan de bovenste.
Wat doet de temp als je rijdt?
Geplaatst: 07.06.2013 - 11:47
door 460
Het lijkt mij dat de thermostaat wel open gaat, anders zou de radiateur niet warm worden toch?
Als ik rij met genoeg rijwind blijft de temp mooi in het midden. Bij stadsverkeer loopt de temp te hoog op.
Geplaatst: 07.06.2013 - 16:13
door Blade
Dus dan gaat de thermostaat wss niet ver genoeg open!
Hoe is het peil van de kvs?
Fan hoort natuurlijk wel aan te slaan bij warm worden. Ook die sensor/schakelaar checken.
Geplaatst: 07.06.2013 - 17:54
door wpee
Ik denk dat de thermostaat werkt (want met rijden is er genoeg koelwind en is de temp ponder controle) .
De koelfan slaat niet aan, daarom is hij bij standsverkeer (weining rijwind) en stilstaand zo warm.
Ik zou de FAN aansluitingen en de fan-thermostaat controleren. De moet ook gewoon aanslaan als de auto niet loopt.
Op het eerste gevoel afgaand: de thermostaat krijgt 12V, de fan waarschijnlijk ook , maar d emasse is niet goed. Het lijkt alsof de massa aansluiting van de fan ook 12V is als de motor loopt en als de motor uitgezet wordt dan wordt deze naar massa geschakeld. Vraag: is alle bekabeling rond de fan nog origineel?
Schakeling
De thermostaat moet op 1 pin ALTIJD 12V hebben staan (onafhankelijk van stand contactsleutel etc), de ander pin wordt pas aangeschakeld als de temperatuur in de radiateur boven een bepaalde warde stijgt. Dan wordt de 12V op de fan gezet. De andere draad van de FAN moet ALTIJD 0V zijn (massa/frame/0V)
Geplaatst: 19.06.2013 - 15:08
door 460
Het probleem is nog niet opgelost..
De bedrading lijkt origineel te zijn. De massa van de koelfan is altijd 0V.
Het is een 2-speed koelfan dus de kabel naar de sensor heeft 3 draden.
naar de sensor: De rode draad heeft altijd spanning, de oranje en rood/witte moeten spanning krijgen als de temp boven een bepaalde waarde komt. Dit is bij draaiende motor niet het geval.
Ik heb bij de sensor gemeten of de spanning doorgegeven wordt en dit is niet het geval. In ieder geval niet tijdens draaiende motor tot 95C.
Vervolgens zette ik de motor uit en sloot de stekker weer aan op de sensor. Toen sloeg de koelfan weer wel aan totdat de temperatuur ongeveer 80C was en toen ging hij weer uit.
Iemand nog suggesties?
Geplaatst: 19.06.2013 - 19:12
door Clank
Je zegt net dat je de sensor hebt doorgemeten en die geeft geen waarde terug?
Dan ligt het daar toch aan?
Geplaatst: 19.06.2013 - 21:36
door wpee
het is geen sensor, het is een schakelaar. Je zal dus niets of 12V meten. Als je niets meet is de temperatuur nog niet hoog genoeg om het interne contact te laten schakelen.
Er zit een laag en hoog op als ik het me goed herinner
Geplaatst: 21.06.2013 - 18:59
door 460
wpee schreef:het is geen sensor, het is een schakelaar. Je zal dus niets of 12V meten. Als je niets meet is de temperatuur nog niet hoog genoeg om het interne contact te laten schakelen.
Er zit een laag en hoog op als ik het me goed herinner
Dat is helemaal juist. En het vreemde is dat ik niets meet.. zelf niet bij 95C. Dan zou ik denken dat het de schakelaar is, maar die heb ik al 3x vervangen. 2x een gebruikte en de laatste keer maar een nieuwe besteld.
1 schakelaar had ik zelfs nog van tevoren doorgemeten in een pan met heet water. Deze deed het gewoon en toen ik hem gemonteerd had was de schakelaar kapot.. Wat kan een oorzaak zijn dat die schakelaar kapot gaat? Misschien moet ik het daar gaan zoeken..
Geplaatst: 21.06.2013 - 19:59
door Clank
Trek die schakelaar die je hebt getest eens uit de auto en test hem daarna nog een keer. Als ie het nog wel doet even kijken of de schakelaar wel een goede plus heeft.
Geplaatst: 24.06.2013 - 01:38
door Schilder
Misschien een luchtbel?.
Schilder