S40 2.0D 2008: Bokken, motorsysteem service, verbruik
Geplaatst: 07.06.2013 - 10:05
Beste mede Volvo liefhebbers,
Intussen heb ik iets meer dan acht maanden een S40 2.0D uit 2008 in bezit. Deze heb ik als opvolger van mijn S40 2.0D uit 2004 gekocht, in verband met verjonging en minder kilometers op de teller. Ik heb hem gekocht met 132.000 op de teller.
Helaas heb ik van het begin af aan diverse problemen met deze auto, die terug te brengen zijn naar een veel te hoog verbruik en "bokken" van de motor. Ik probeer deze zo goed mogelijk te beschrijven:
1. Maak ik een (lange of korte) rit, stop ik even (voor minder dan een uur) en is de motor dus nog niet helemaal afgekoeld, dan heb ik altijd consequent een probleem met opnieuw wegrijden: de motor komt na starten namelijk in een soort "noodloop", waarbij de motor onregelmatig loopt en voelbaar trilt, het toerental komt dan niet boven 1100 rpm, zelfs niet met een volwaardig ingetrapt gaspedaal. Een keer of aantal keren afzetten en opnieuw starten van de motor verhelpt die situatie overigens altijd wel. Probeer ik echter door te gaan zonder de motor af te zetten en opnieuw te starten, dan komt na enige tijd de melding "Motorsysteem service vereist" in beeld.
2. Voornamelijk tijdens snelweg ritten met de cruise control in gebruik is goed waarneembaar dat de auto vaak 'bokt' of niet strak rijdt. Het is voelbaar dat de motor kortstondig inhoudt, net alsof de cruise control even gestopt wordt en daarna onmiddellijk weer de draad oppakt. Hierna zie je meteen op de boordcomputer een stijging van het brandstofverbruik; het verbruik veranderd dan van 5,0 à 5,5 l/100 km naar 8,5 à 8,9 l/100 km. Dit duurt dan meestal een minuut of twee tot vijf, waarna het verbruik weer normaliseert. Dit gebeurt zo vaak, dat het mogelijk het (veel) hogere verbruik van deze auto verklaard ten opzichte van mijn vorige S40.
Het garagebedrijf waar ik de wagen gekocht heb, heeft de auto intussen al erg vaak teruggezien. Ondernomen stappen zijn:
a. Reinigen EGR klep;
b. Vervangen brandstoffilter;
c. Regeneratie procedure deeltjesfilter;
d. Injectorcleaner;
e. Aanvullen reservoir met vloeistof voor schoonmaken uitlaatsysteem. (Wat dit is weet ik niet, het werd me zo verteld. Ik wist niet eens dat er zo'n reservoir bestond, ik dacht altijd dat voor regeneratie altijd normale diesel gebruikt werd).
Mijn garage verklaarde het hoge verbruik door aan te geven dat deze auto het deeltjesfilter regenereert, omdat het deeltjesfilter fabriek-af gemonteerd is, bij mijn vorige S40 was het deeltjesfilter mogelijk achteraf gemonteerd, waardoor het motormanagement systeem het deeltjesfilter niet ging regenereren bij die vorige auto. Omdat bij mijn huidige auto het deeltjesfilter echter helemaal vol zat, probeerde de nieuwe auto telkens te regenereren, was de theorie. Echter, ook na bovenstaande actie c, zijn de problemen nog steeds aanwezig. Daarnaast zou je bij een auto die niet regenereert toch een keer eenzelfde probleem verwachten. Ik vind met name het hoge verbruik erg vervelend.
Intussen heb ik meer dan een week geleden, net zoals voorgaande keren, mijn garage op de hoogte gesteld dat de situatie nog altijd niet verbeterd is, maar ik heb nog geen respons ontvangen dit keer, terwijl alle voorgaande keren meteen werd aangegeven dat men verder wilde gaan kijken. Het meest is op de kosten van de garage binnen de garantietermijn van een half jaar uitgevoerd, maar voor de laatste twee keer ben ik wel gefactureerd, wat ik deels begrijp en deels niet: het is en blijft immers een garantieclaim. Ik heb de facturen wel betaald in verband met alle moeite en omdat ik niet weet wat mijn rechten hieromtrent precies zijn.
Komt iemand het omschreven motor probleem bekend voor en zo ja, heb je dan een suggestie wat er wellicht aan de hand zou kunnen zijn met deze heilige koe? Alvast veel dank voor het meedenken!
Intussen heb ik iets meer dan acht maanden een S40 2.0D uit 2008 in bezit. Deze heb ik als opvolger van mijn S40 2.0D uit 2004 gekocht, in verband met verjonging en minder kilometers op de teller. Ik heb hem gekocht met 132.000 op de teller.
Helaas heb ik van het begin af aan diverse problemen met deze auto, die terug te brengen zijn naar een veel te hoog verbruik en "bokken" van de motor. Ik probeer deze zo goed mogelijk te beschrijven:
1. Maak ik een (lange of korte) rit, stop ik even (voor minder dan een uur) en is de motor dus nog niet helemaal afgekoeld, dan heb ik altijd consequent een probleem met opnieuw wegrijden: de motor komt na starten namelijk in een soort "noodloop", waarbij de motor onregelmatig loopt en voelbaar trilt, het toerental komt dan niet boven 1100 rpm, zelfs niet met een volwaardig ingetrapt gaspedaal. Een keer of aantal keren afzetten en opnieuw starten van de motor verhelpt die situatie overigens altijd wel. Probeer ik echter door te gaan zonder de motor af te zetten en opnieuw te starten, dan komt na enige tijd de melding "Motorsysteem service vereist" in beeld.
2. Voornamelijk tijdens snelweg ritten met de cruise control in gebruik is goed waarneembaar dat de auto vaak 'bokt' of niet strak rijdt. Het is voelbaar dat de motor kortstondig inhoudt, net alsof de cruise control even gestopt wordt en daarna onmiddellijk weer de draad oppakt. Hierna zie je meteen op de boordcomputer een stijging van het brandstofverbruik; het verbruik veranderd dan van 5,0 à 5,5 l/100 km naar 8,5 à 8,9 l/100 km. Dit duurt dan meestal een minuut of twee tot vijf, waarna het verbruik weer normaliseert. Dit gebeurt zo vaak, dat het mogelijk het (veel) hogere verbruik van deze auto verklaard ten opzichte van mijn vorige S40.
Het garagebedrijf waar ik de wagen gekocht heb, heeft de auto intussen al erg vaak teruggezien. Ondernomen stappen zijn:
a. Reinigen EGR klep;
b. Vervangen brandstoffilter;
c. Regeneratie procedure deeltjesfilter;
d. Injectorcleaner;
e. Aanvullen reservoir met vloeistof voor schoonmaken uitlaatsysteem. (Wat dit is weet ik niet, het werd me zo verteld. Ik wist niet eens dat er zo'n reservoir bestond, ik dacht altijd dat voor regeneratie altijd normale diesel gebruikt werd).
Mijn garage verklaarde het hoge verbruik door aan te geven dat deze auto het deeltjesfilter regenereert, omdat het deeltjesfilter fabriek-af gemonteerd is, bij mijn vorige S40 was het deeltjesfilter mogelijk achteraf gemonteerd, waardoor het motormanagement systeem het deeltjesfilter niet ging regenereren bij die vorige auto. Omdat bij mijn huidige auto het deeltjesfilter echter helemaal vol zat, probeerde de nieuwe auto telkens te regenereren, was de theorie. Echter, ook na bovenstaande actie c, zijn de problemen nog steeds aanwezig. Daarnaast zou je bij een auto die niet regenereert toch een keer eenzelfde probleem verwachten. Ik vind met name het hoge verbruik erg vervelend.
Intussen heb ik meer dan een week geleden, net zoals voorgaande keren, mijn garage op de hoogte gesteld dat de situatie nog altijd niet verbeterd is, maar ik heb nog geen respons ontvangen dit keer, terwijl alle voorgaande keren meteen werd aangegeven dat men verder wilde gaan kijken. Het meest is op de kosten van de garage binnen de garantietermijn van een half jaar uitgevoerd, maar voor de laatste twee keer ben ik wel gefactureerd, wat ik deels begrijp en deels niet: het is en blijft immers een garantieclaim. Ik heb de facturen wel betaald in verband met alle moeite en omdat ik niet weet wat mijn rechten hieromtrent precies zijn.
Komt iemand het omschreven motor probleem bekend voor en zo ja, heb je dan een suggestie wat er wellicht aan de hand zou kunnen zijn met deze heilige koe? Alvast veel dank voor het meedenken!